اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند استفاده ۳۷ درصد مشترکین مشهدی از پاداش صرفه جویی آب (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رینگ پیرامونی بوستان کرامت مشهد ۶۵ درصد پیشرفت داشته است | عملیات احداث این پارک تا مرداد به پایان می‌رسد تعیین تکلیف یک زمین ۲۰۰۰ متر مربعی در منطقه ۹ شهرداری مشهد گلایه مردم از جولان معادن شن شویی و استخراج ماسه در  حوالی آرامگاه فردوسی جشنواره گل‌های اطلسی در باغ مشهد برگزار می‌شود ترافیک پرحجم در میدان آزادی، تقاطع کلاهدوز و میدان بهارستان مشهد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولد ۱۹۱ نوزاد در مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه مشهد جزئیات طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی
سرخط خبرها

چهره‌ها را برای تاثیرگذاری جهانی مشهد به‌کار گیریم

  • کد خبر: ۱۸۰۲۵۳
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
  • ۱
چهره‌ها را برای تاثیرگذاری جهانی مشهد به‌کار گیریم
نخستین نشست مجمع کارشناسان و نخبگان شهری در شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز نخستین نشست هم‌اندیشی خلیل موحدی، عضو شورای شهر مشهد، با نخبگان شهری درباره بررسی شبکه مسائل و چالش‌های پیش روی مدیریت شهری تا افق ۱۴۰۴ برگزار و مشکلات و معضلات مهم شهر در این جلسه مطرح و بررسی شد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد در جریان این نشست به ظرفیت‌های نهفته شهر مشهد و لزوم استفاده از آن‌ها اشاره کرد و گفت: مشهد ظرفیت‌های بسیار زیاد و نهفته‌ای دارد و نه تنها ظرفیت بین‌المللی که ما حتی نتوانستیم از ظرفیت ملی و شهری آن استفاده کنیم.

موحدی با انتقاد از مشارکت نکردن بخش زیادی از نخبگان در بررسی و حل‌وفصل مسائل شهری تأکید کرد: شاید دلیل اینکه این روز‌ها به مسائل شهری اهمیت داده نمی‌شود عملکرد بنده و امثال من بوده که مطالب جهت‌دار و سیاسی شده و به همین علت کسی احساس مشارکت نکرده و نمی‌کند. باید آشتی تخصص‌های شهری ایجاد شود، چون اگر این ظرفیت‌های تخصصی کنار شورای شهر باشند به‌طورقطع راهگشایی‌های زیادی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: ما فقط با ظرفیت بزرگ آمدوشد زائری که در مشهد است می‌توانیم شهر الگوی تراز انقلاب را طراحی، ایجاد و آن را به جهان اسلام منتقل کنیم.

استفاده از چهره‌ها برای تأثیرگذاری جهانی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر با تأکید بر سرعت تکثیر اتفاقات و تفکراتی که در مشهد شکل می‌گیرد به دیگر نقاط کشور و جهان افزود: سرعت تکثیر تفکری که در مشهد شکل می‌گیرد فوق‌العاده است و نشان از اثرگذاری بالای این شهر است که گاهی اوقات از تهران بسیار بیشتر است و با استفاده از این ظرفیت می‌توانیم کار‌های بزرگی را از این شهر شروع کنیم. برای این کار هم باید از چهره‌های ارزشمندی که در مشهد داریم استفاده کنیم.

وی در ادامه از لزوم استفاده از چهره‌های اثرگذار مشهدی در حوزه فرهنگ صحبت کرد و در این‌باره توضیح داد: در حوزه فرهنگ چهره‌های شاخص و اثرگذاری در شهر داریم که به دلیل نوع نگاه مدیریتی در استان و شهر نتوانستیم از آن‌ها استفاده کنیم که باید این طلسم شکسته شود و مدیریت شهری می‌تواند این کار را انجام بدهد.

استفاده از ظرفیت کارشناسان

موحدی تأکید کرد: مدیران باید عادت کنند که از ظرفیت کارشناسان استفاده کنند و بگذارند تضارب فکر شکل بگیرد، کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود و برون‌داد جمع به منصه ظهور برسد. متأسفانه انتصابات سیاسی و قشری کمر جامعه ما را شکسته است؛ این مدل تفکر و انتصابات خطرناک است و دارد منابع ما را نابود می‌کند و باید پایان پیدا کند تا مدیریت تحت سیطره انسان‌های شایسته باشد.

شناسایی بهتر مسائل شهری با هم‌اندیشی نخبگان

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از شش کارکرد مهم هم‌اندیشی نخبگان شهری رونمایی و شناسایی بهتر مسائل شهر را یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های این جمع معرفی کرد و گفت: از مهم‌ترین برون‌داد‌های جمع نخبگان شهری شناسایی مسائل و مشکلات شهر است. شهر معضلات و مشکلات زیادی دارد که از دوره‌های گذشته جمع شده و به امروز رسیده و متأسفانه همین موضوع مردم را ناامید کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: جمع نخبگان شهری کانون کارشناسی و بررسی مسائل شهر خواهد بود و یکی دیگر از کارکرد‌های مهم این جمع ارائه پیشنهاد و راهبرد برای حل‌وفصل معضلات شهر مشهد است.

موحدی با تأکید بر موضوع نظارت مردمی به عنوان کارکرد دیگر مجمع کارشناسان و نخبگان شهری تصریح کرد: یکی از معضلات حوزه نظارت این است که دستگاه‌های متولی این کار همگی وابسته هستند، اما این جمع با کسی تعارف ندارد و می‌توانند اولویت‌ها را مشخص و آن‌ها را پیگیری کنند. علاوه بر مطالبی که گفته شد، مطالبه‌گری مشفقانه و ارائه مشاوره تخصصی به عضو شورا دو کارکرد مهم دیگر جمع‌شدن نخبگان شهری در کنار هم است.

پاسخ‌گویی به ۱۱ مسئله برای تحقق شهر تراز

مشاور عالی شهردار مشهد در حوزه‌های برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی، مالی و پشتیبانی نیز در این نشست با بیان اینکه مشکلات مشهد در بیست سال گذشته شناسایی شده است گفت: مشهد در سرفصل کلان خودش باید به شهر تراز تمدن اسلامی تبدیل شود که برای دیگر شهر‌های جهان اسلام الگو باشد، اما در این‌باره مشکلی که داریم تطبیق دادن این آرمان با طرح‌های توسعه شهری و وضعیت درآمدی شهر است.

محمدسهیلی با اشاره به یازده مسئله اصلی مشهد که پاسخ به آن‌ها به تحقق آرمان تبدیل مشهد به شهر تراز تمدن اسلامی کمک می‌کند ادامه داد: اول از همه باید مدیریت یکپارچه شهری و بعد از آن طرح‌های توسعه شهری تحقق پیدا کند. طرح‌های فعلی باید تا سال ۱۴۰۴ اجرایی شود و به مرحله تحقق برسد، اما در این‌باره نیمی از کار روی دوش دیگران است و از طرف دیگر سازوکار شهرداری در این موضوع شفاف نیست.

مقابله با فساد در مدیریت شهری و تحقق درآمد‌های پایدار دو مسئله مهم دیگر شهر است که باید حل شود و در کنار آن باید به مسئله اعتمادسازی و جلب مشارکت میان شهرداری و شهروندان هم پرداخته شود. تاب‌آوری و پایداری شهر، افزایش بهره‌وری و کارآمدی و ارتقای فرهنگ شهروندی نیز بخش دیگری از مسائل شناسایی شده شهر مشهد است.

وی در ادامه افزود: مشهد یک شهر زیارتی است و در شبکه مسائل شهر این کارکرد خاص در ابعاد خودش باید بررسی شود، ضمن اینکه به مسئله حمل‌ونقل انسان‌محور و تحقق اقتصاد شهری هم به صورت ویژه توجه باید کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ازاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
0
0
امام جمعه تون عوض کنید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->