ایهود اولمرت: جنگ غزه هیچ توجیهی ندارد درخواست نمایندگان آمریکا: برچیده شدن غنی‌سازی اورانیوم ایران عراقچی: پس از پاسخ ایران به پیشنهاد آمریکا، زمان و مکان دور بعدی مذاکرات تعیین می‌شود سخنگوی گردان‌های قسام: ارتش اسرائیل با عملیات‌های ویژه مواجه خواهد شد پزشکیان در گفت‌وگو با بن‌زاید: امیدواریم برکات عیدقربان زمینه‌ساز گسترش صلح و برچیده شدن جنگ از منطقه باشد دیدار نوه امام خمینی(ره) با خانواده شهید سیدحسن نصرالله در بیروت واکنش وزیر کشور به قتل الهه حسین‌نژاد | وضعیت حمل و نقل عمومی غیررسمی و اینترنتی بررسی می‌شود مجروح شدن بیش از ۱۰ صهیونیست در شمال غزه (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) جزئیات جدید درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی تأکید رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ارمنستان بر تعمیق روابط دوجانبه روسیه به ایلان ماسک پناهندگی می‌دهد ترامپ درپی تنش با ایلان ماسک، خودروی تسلای قرمزرنگش را می‌فروشد ابراز خوش‌بینی مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا بازگشت رئیس مجلس و هیئت پارلمانی از اجلاس رؤسای مجالس کشور‌های عضو بریکس + فیلم حملات اخیر به اوکراین، پاسخی به «اقدامات تروریستی» کی‌یف ۸۰ هزار نفر در نماز عید قربان در مسجد الاقصی حضور یافتند (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) هشدار عراقچی به سه کشور‌ اروپایی| ایران در برابر نقض حقوق خود، واکنشی قاطع نشان می‌دهد مقام ایرانی: آمریکایی‌ها می‌دانند ایران هرگز توقف غنی‌سازی را نمی‌پذیرد قالیباف برازیلیا را ترک کرد (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) نامه‌ ایران به شورای امنیت پیرامون اتهامات آمریکا ایلان ماسک از استیضاح ترامپ حمایت کرد! روسیه انتقام گرفت| حمله گسترده به کی‌یف (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) پزشکیان: مصرف برق در ایران به ازای هر متر مربع ساختمان ۶ برابر بیشتر از کشورهای مشابه است ایلان ماسک، ترامپ را به ارتباط با پرونده‌ قاچاق جنسی کودکان متهم کرد دبیرکل سازمان ملل: جامعه بین‌المللی باید برای راهکار دوکشوری در فلسطین، تلاش کند ارتش رژیم اسرائیل هشدار حمله و تخلیه ضاحیه جنوبی بیروت را صادر کرد (۱۵ خرداد ۱۴۰۴) گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان به‌مناسبت عید قربان (۱۵ خرداد ۱۴۰۴) شکایت ایران از ادعا‌های بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
سرخط خبرها

تاکید وزیر صمت به نزدیک‌شدن فاصله فناوری و نوآوری در خودرو‌های برقی

  • کد خبر: ۱۸۰۳۰۲
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
تاکید وزیر صمت به نزدیک‌شدن فاصله فناوری و نوآوری در خودرو‌های برقی
وزیر صمت گفت: ظرفیت و دانش کشور در این زمینه، ذی‌قیمت است. در یک پیچ تاریخی هستیم. اگر ما سال‌ها تلاش کنیم و با توجه به اینکه دنیا نیز در تلاش است، نزدیک کردن فاصله فناوری به نوآوری در موضوع خودرو‌های بنزینی در مقایسه با خودرو‌های برقی زمان بسیار بیشتری از ما خواهد گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس علی‌آبادی اظهار کرد: چالشی که در دنیا تاکنون وجود داشته و موضوع جایگزینی خودرو‌های برقی به جای خودرو‌های بنزینی را به تعویق انداخته، بحث ذخیره انرژی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن یادآوری اینکه اولین خودرو‌های تاریخ برقی بودند؛ گفت: در دهه ۳۰ میلادی، کمپانی فورد بیش از ۳۰ هزار خودرو برقی تولید کرد، اما آن زمان باتری‌های اسیدی مورد استفاده قرار می‌گرفت که سنگین بوده و مشکلاتی را به همراه داشتند؛ بنابراین به مرور خودرو‌های بنزینی و مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی جایگزین شد؛ اما اکنون دنیا به جایی رسیده که برای کنترل شدت انرژی، راهکار اساسی برقی شدن خودرو‌ها را در پیش گرفته است. البته ممکن است در بحث ذخیره‌سازی انرژی به یک راهکار ثابت و دائمی نرسیده باشند. به طور مثال باتری‌های لیتیمی یا حتی اقتصاد هیدروژنی (استفاده از ذخیره‌ساز‌های هیدروژنی) مطرح یا بحث هیبرید در میان باشد.

وی با بیان اینکه ما به درک مناسبی از این موضوع رسیده‌ایم و در حال حاضر چند نمونه خودروی برقی تولید داخل و مهم‌تر از آن، طراحی داخل داریم، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که ظرفیت و دانش کشور در این زمینه، ذی‌قیمت است. در یک پیچ تاریخی هستیم. اگر ما سال‌ها تلاش کنیم و با توجه به اینکه دنیا نیز در تلاش است، نزدیک کردن فاصله فناوری به نوآوری در موضوع خودرو‌های بنزینی در مقایسه با خودرو‌های برقی زمان بسیار بیشتری از ما خواهد گرفت.

مقام عالی وزارت صمت خاطرنشان کرد: ما در بخش خودرو‌های برقی به نسبت خودرو‌های با سوخت فسیلی، فاصله کمتری داریم (البته اگر اجازه ندهیم که این فاصله زیاد شود)؛ بایستی هر چه زودتر وارد توسعه حوزه خودرو‌های برقی شویم؛ اگر بنا باشد که تنها این دانش در دانشگاه‌ها تدریس شود، بی‌فایده است؛ اما اگر به سمت صنعت حرکت کند، توسعه فناوری شکل می‌گیرد. ضمن اینکه بایستی بازار آن ایجاد شود تا از دنیا فاصله بگیریم.

خودرو‌های برقی؛ راندمان بالاتر با قابلیت فرآیند برگشت انرژی

علی‌آبادی متذکر شد: از سوی دیگر ما در خودرو‌های برقی، فرایند برگشت انرژی را نیز خواهیم داشت؛ به طور مثال اگر با یک خودرو‌های بنزینی از شیبی بالا رویم، باک بنزین خالی خواهد شد و برگشتی نخواهد داشت، اما در خودرو‌های برقی، در بازگشت از شیب، طبق قوانین فیزیکی (برگشت به نقطه اول، با توجه به رخداد فرآیند بازگشت‌پذیر)، مقدار زیادی از برق مورد نیاز مجدد تولید و ذخیره می‌شود، بنابراین این خودرو‌ها بسیار اقتصادی‌تر هستند؛ ضمن اینکه می‌توان از این سوخت‌ها (بنزین و گازوئیل) در نیروگاه‌ها بهره گرفت و راندمان بالاتری داشت.

وزیر صمت ادامه داد: کاهش مصرف سوخت، بهبود راندمان، تاثیرات زیست محیطی و... همه و همه به ما می‌گوید که با توجه به توسعه فناوری و توجه به اینکه امکان برقی‌سازی خودرو‌ها به لحاظ دانش و حتی تولید باتری‌ها در داخل کشور وجود دارد، بهتر است که بهره کافی را از این ظرفیت ببریم.

وی تاکید کرد: این سیاست در وزارت صمت در دستور کار قرار گرفته و امیدوار هستیم که موفق باشیم؛ البته موفقیت در این بخش نیز نیازمند اراده همگانی است. همه مردم و آحاد جامعه، مجلس و دولت نیز باید در این راستا کمک کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->