«دیباچه نویسی بر مرقع» روایتی از هنر و ادبیات در قاب کتاب حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته فرهنگی ایران در دوحه| نمایش شکوه هنر و تمدن ایرانی پیوند موسیقی، فرهنگ و اقتصاد در جزیره با برگزاری جشنواره ملی «عودنوازی قشم» نهمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با حضور ۱۷ اثر برگزیده از روز دوشنبه (۶ اسفند ۱۴۰۳) آغاز می‌شود «جین آستن» روایتی از عشق، اشتباه و هوشمندی زمان و مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد ششمین جشنواره فیلم کوتاه بسیج اختران در نیشابور برگزار می‌شود درگذشت کارلوس جیه‌گس، فیلم‌ساز برجسته برزیلی معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستقل سینمای مستند ایران آغاز فیلم‌برداری فیلم مرگ رابین هود با بازی هیو جکمن ترجمه رمان‌های «شاه بی‌سرگرمی» و «هیچ‌چیز مال تو نیست» منتشر شد پوستر رسمی فیلم اودیسه، کریستوفر نولان منتشر شد + عکس امیرجعفری با فیلم برهوت در راه جشنواره بین‌المللی فیلم جاناکپور کارگردان عنکبوت مقدس به اذیت و آزار جنسی متهم شد پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در ۱۴۰۳ معرفی شد تیزر جدید سریال پایتخت ۷ منتشر شد + فیلم
سرخط خبرها

مهم‌ترین عامل پیروزی انقلاب

  • کد خبر: ۱۸۰۷۶
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
مهم‌ترین عامل پیروزی انقلاب
حجت الاسلام محمدرضا زائری کارشناس مسائل فرهنگی
یکی از دوستان پرسید: به نظر تو مهم‌ترین عامل شکست رژیم طاغوت و پیروزی انقلاب چه بود؟ پاسخ دادم: اعلیحضرت شاهنشاه آریامهر!
او که اصلا انتظار چنین پاسخی را نداشت، ابتدا چند لحظه مکث کرد. سپس مدتی خندید و بعد پرسید: این حرفت جدی است یا شوخی؟
گفتم: در طول حاکمیت همه سلسله‌های پادشاهی، از افشاریان و زندیه تا قاجار و پهلوی، آیا عالمان شیعه و رهبران دینی با آنان روبه‌رو شدند و علیه آنان قیام کردند؟ قدری فکر کرد و بعد سری تکان داد و گفت: نه، چیز خاصی به یاد نمی‌آورم!
گفتم: می‌بینی که روحانیت قرن‌ها این پادشاهان را تحمل کرده بود و با نوعی توافق ناگفته با آنان مدارا می‌کرد، زیرا اصول حرمت‌های دینی حفظ می‌شد و چهارچوب‌های اساسی استقلال کشور -دست‌کم به شکل رسمی- شکسته نشده بود، مگر در قضیه تحریم تنباکو که میرزای شیرازی ناچار شد آن اعلامیه معروف را بنویسد و به‌سرعت هم نتیجه داد و اثر گذاشت. با همین قیاس هم شاید بتوانیم بگوییم که اگر خطا‌های رژیم طاغوت در حد برخی سیاست‌های غلط متوقف می‌شد، انقلاب اسلامی با این ابعاد و گستردگی صورت نمی‌گرفت و در سطح درگیری‌ها و قیام‌هایی مانند نهضت فداییان اسلام محدود می‌ماند.
یکی از شواهد برای این ادعا لحن و ادبیات خود امام راحل است و رویکرد ایشان در تغییر ادبیات خطاب به شاه بسیار قابل توجه به نظر می‌رسد.
اصلا چنین نبود که امام از همان آغاز با تندی و خشونت با شاه برخورد کنند و به تهدید او بپردازند بلکه طی یک فرایند طولانی و بسیار منطقی با او اتمام حجت نموده و ملت را هم بدین ترتیب نسبت به عدم پذیرش شاه توجیه کردند.  
ادبیات ایشان از تعبیر محترمانه «اعلیحضرت» شروع شد و تذکری مشفقانه که ما می‌خواهیم تو شاه باشی، ولی می‌خواهیم تو ذلیل نباشی! بعد از آن به «محمدرضا شاه» رسید و چند سال بعد، از او با عنوان «شاه» یاد می‌کردند تا جایی که او را «محمدرضا» خطاب کردند و زمانی هم در بیان سخنرانی‌ها و اعلامیه‌های امام، شاه به «مردک» تبدیل شد که دیگر کار از کار گذشته بود!
حتى جالب است که امام شخصا با او ملاقات داشته‌اند و با اینکه خیلی از مردم نمی‌دانند و شاید از شنیدنش تعجب کنند، ایشان در جوانی به عنوان نماینده مرجعیت و برای رساندن پیام حوزه علمیه قم، با شاه دیدار خصوصی داشته‌اند.
یعنی اگر شاه به نصیحت علما گوش می‌داد و حدود خود را رعایت می‌کرد و بر نقشه‌های فرهنگی غربی برای ترویج فساد اصرار نداشت و مخصوصا اگر با مسئله شرم‌آور کاپیتولاسیون عزت و حرمت شهروندان ایرانی را لگدمال نمی‌کرد، قطعا امام خمینی هم مانند پیشینیان خود باز حکومت او را تحمل می‌کردند و با خطا‌های عادی و پیش‌پاافتاده او کنار می‌آمدند.
طبیعی بود که شاه ایران مانند غالب اسلاف خود اهل فساد اخلاقی باشد. آنچه امام در مقابل آن ایستاد و انقلاب بزرگ اسلامی را در ایران رقم زد که چنین چیز‌هایی نبود! مشکل محمدرضا پهلوی این بود که کار را از خطا‌های کوچک و جنایت‌های شاهانه به خیانت‌های بزرگی رسانده بود که عزت و اقتدار کشور را به باد می‌داد و بنیان دین را ویران می‌کرد و ریشه اسلام را می‌زد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->