اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا مفاد جدید آتش‌بس غزه منتشر شد | آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی درگیری مسلحانه در زاهدان یک کشته و سه مجروح برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد قدردانی امیرعبداللیهان از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از فلسطین تاکید مقام حماس بر پیگیری مذاکرات و آتش بس | نتانیاهو به دنبال توافق نیست لاپید: پایان جنگ بدون دستیابی به توافق ممکن نیست یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز خواهد شد امیرعبداللهیان: باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف، محاکمه و مجازات کرد ادعای شورای امنیت داخلی اسرائیل درباره یحیی السنوار شعار هزاران صهیونیست برای سرنگونی نتانیاهو حمله پلیس آلمان به دانشجویان حامی فلسطین حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایهود باراک: حمله به رفح یک اشتباه بزرگ راهبردی است صادق خان برای سومین دور شهردار لندن شد جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانهٔ باختری (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) دومین حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین علیه اسرائیل (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعزام ۵ بالگرد اسرائیلی به غزه برای انتقال نظامیان مجروح
سرخط خبرها

توافق تهران، بغداد و اربیل بر سر خلع سلاح گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب کُرد

  • کد خبر: ۱۸۱۲۸۶
  • ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
توافق تهران، بغداد و اربیل بر سر خلع سلاح گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب کُرد
یک وبسایت عراقی به نقل از منابع سیاسی و دیپلماتیک ادعا کرد که تهران، بغداد و اربیل بر سر خلع سلاح گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب کُرد و انتقال آنان به غرب عراق، توافق کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، منابع سیاسی و دیپلماتیک عراقی امروز یکشنبه خبر دادند که گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب کُرد که در این کشور حضور دارند، طی روز‌های آینده به مناطق غرب عراق منتقل خواهند شد.

این منابع به وبسایت «المطلع» گفتند که جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق و مسئولان منطقه کُردستان بر سر این موضوع به توافق رسیده‌اند؛ لذا همه سلاح‌ها و تجهیزات نظامی از گروه‌های کُرد گرفته خواهد شد و به همراه خانواده‌هایشان به مناط غرب عراق انتقال خواهند یافت.

به گفته این منابع، این توافق تا شش ماه دیگر اجرایی خواهد شد. ۲۸ شهریور ماه، به عنوان تاریخ نهایی بستن پرونده گروه‌های کُرد و خروج از مناطق مرزی ایران و عراق به سمت اردوگاه‌ها تعین شده است.

این ادعا در حالی از سوی این رسانه مطرح شده که هنوز به صورت رسمی، ایران، عراق یا کردستان، خبری درباره این توافق منتشر نکرده‌اند. «غیاث السورچی» عضو ارشد حزب اتحاد میهنی کردستان عراق هم چندی پیش مدعی شد که گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب کُرد در نزدیکی مرز ایران، حملات خود را متوقف کرده‌اند.

السورچی گفت که چندین سال است میان اقلیم کردستان و گروهک‌های تروریستی کرد مذاکرات در جریان است و اخیرا این مذاکرات منجر به توافق برای توقف فعالیت‌های نظامی از سوی این گروهک‌ها و برقراری آرامش در مرز شده است.

غیاث السورچی همچنین مدعی شد که به دلیل توقف حملات تروریست‌های کُرد، طرف ایرانی نیز از دو ماه پیش تاکنون حمله‌ای به مواضع این گروهک‌ها در خاک عراق نکرده است.

پیش از این نیز در تاریخ چهارم دی ماه، «ترکی جدعان» عضو ارشد ائتلاف «دوله القانون» در عراق، گفته بود: «دولت بغداد با نگرانی تشدید مشکلاتی که این احزاب و جریان‌های مسلح مستقر در منطقه کردستان باعث آن هستند، زیر نظر دارد؛ گروه‌هایی که خاک عراق را به میدان جنگ مسلحانه با برخی از کشور‌های همسایه مبدل کرده‌اند.»

ترکی جدعان در ادامه با بیان اینکه «این احزاب و جریان‌ها عملا فرایند‌های امنیتی عراق را تحت الشعاع قرار می‌دهند» خبر داد: «بغداد پیامی محرمانه و غیرعلنی برای برخی از این احزاب فرستاده مبنی بر اینکه در قبال آنچه رخ می‌دهد ساکت نخواهد ماند و حق حفظ حاکمیت [خود را]خواهد داشت.»

به گفته جدعان، در پیامی که دولت عراق برای این گروه‌ها ارسال کرده است، از این گروهک‌ها خواسته شده مقر‌های خود را تخلیه و فعالیت‌های خود را به خارج از مرز‌های عراق منتقل کنند.

پس از هشدار و حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب در منطقه کردستان عراق، شورای امنیت ملی عراق تدابیری را جهت امن‌سازی مرز‌ها با ایران و ترکیه و جلوگیری از استقرار گروهک‌های کُرد در این مناطق اتخاذ کرد است.

شورای امنیت ملی عراق در جلسه‌ای که آذرماه گذشته منظور بررسی این مسئله تشکیل داد، اعلام کرد که نیرو‌های مرزبانی خود را به مرز ایران و ترکیه اعزام می‌کند و این نیرو‌ها در کنار پیشمرگه مناطق مرزی را رصد خواهند کرد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->