سرخط خبرها

پنجشنبه‌‌بازار خوداشتغالی

  • کد خبر: ۱۸۱۷
  • ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
پنجشنبه‌‌بازار خوداشتغالی
در آغازین روز از دهه کرامت در کانون شهر بهشت محله وحید کلید خورد

فاطمه سیرجانی - درخت آلبالوی گوشه حیاط، بوته‌ یاس رازقی، گلدان‌های شمعدانی سرخ و سفید کنج‌ دیوار و پنجره‌های چوبی آبی‌رنگ، حس خاطره‌انگیز دل‌چسبی دارد. یاد خانه‌‌‌ باصفای مادربزرگ‌ که پر بود از مهربانی و صمیمیت؛ خانه‌ای‌ پر از حس مهربانی و انرژی‌های گرم.
‌قرار است این خانه پنجشنبه‌ها پاتوقی باشد برای بانوان محله‌ که دستی در هنر دارند؛ بازار محلی کوچکی در دل محله قدیمی وحید.

 

طرحی برای بانوان کارآفرین
در سومین نشست اعضای شورای اجتماعی محله ایثار بود که برپایی بازار خوداشتغالی ویژه بانوان محله به تصویب حاضران در این نشست رسید؛ مصوبه‌ای که زمینه افتتاح بازار محلی کوچک را در دل محله شلوغ و پر رفت‌وآمد‌ وحید در آغازین روز از دهه کرامت فراهم کرد. کانون شهر بهشت، جایی است که قرار شد این بازار روز در آن فعال گردد. مدیر کانون شهر بهشت که به‌عنوان نماینده جوانان محله ایثار پیشنهاد‌دهنده اجرای این طرح در محله وحید است، درخصوص برپایی این بازار خود‌اشتغالی می‌گوید: با توجه به نوع فعالیت و تعاملاتی که با خانم‌ها و دخترخانم‌های نوجوان و جوان محله دارم، متوجه علاقه‌ آن‌ها به فعالیت‌های هنری شده بودم. همچنین دغدغه‌ خیلی از این خانم‌ها برای عرضه کارهای هنری است و فعالیت‌‌هایی که در قالب‌های گوناگون ارائه می‌دهند.
فاطمه رجبی ادامه می‌دهد: از‌ همین‌رو این تصمیم را داشتم که در محل کانون‌، بازار خوداشتغالی برای علاقه‌مندان راه‌اندازی کنم. با توجه به نقل‌ مکان به این محل جدید که خانه‌ای قدیمی با حیاطی بزرگ و مصفاست، این انگیزه برای عملی کردن تصمیم جدی‌تر شد. از همین‌رو در سومین نشست اجتماعی محله ایثار این  موضوع را مطرح کردم.
نماینده جوانان محله ایثار در ادامه با بیان اینکه فعلا با 7 غرفه، کلید کار زده شده است، ادامه می‌دهد: ان‌شاءا... اگر استقبال اهالی خوب باشد، این بازار روز را هر پنجشنبه بعدازظهر در همین محل دایر خواهیم کرد.
به گفته وی شروع کار با حمایت شورای اجتماعی محله ایثار زده شده است و او امیدوار است تا با حمایت اهالی محله به‌خصوص بانوان، چراغ این بازار روشن بماند و انگیزه‌ای باشد برای آن‌هایی که به امیدی در اینجا بساط کارهای هنری خود را می‌گسترانند.

 

حمایت محلی‌ها از بازارهای محلی
خنکای هوا که بیشتر می‌شود، بر‌ تعداد بازدیدکنندگان هم افزوده می‌شود. محبوبه‌خانم به همراه دخترش در گذر از بازار کیف‌فروش‌ها به این خانه آمده است. او وجود بازارهای محلی را که مخصوص بانوان باشد، امری ضروری می‌داند و می‌گوید: خیلی از خانم‌ها سرپرست خانوار هستند و با کارهای کوچکی چون سبزی‌ پاک کردن، بافتن لیف و... خرجی یک خانواده را تأمین می‌کنند. چه خوب است که در محلات،
به همت خیرین و حمایت سازمان‌های دست‌اندرکار این اتفاق خوب بیفتد، تا آن‌ها هم دغدغه مکانی برای ارائه‌ کارهایشان نداشته باشند.
نگار، هجده‌ساله در کنار مادر به تماشای کالاهای ارائه‌شده در این بازار مشغول است. او همان‌طور که هزینه خریدش را حساب می‌کند، دنباله حرف مادر را می‌گیرد و می‌گوید: البته رونق این بازارها به تنوع کالاها و اجناس عرضه‌شده و البته تبلیغ، اطلاع‌رسانی و حمایت محلی‌ها از این بازار بستگی دارد.
او که دانشجوی سال اول طراحی دوخت است، ادامه می‌دهد: وجود این بازارها‌ می‌تواند فرصتی باشد برای بانوانی‌ که از هنرهای خانگی چون شیرینی‌پزی، دوخت انواع پوشاک، گل‌آرایی و... بهره‌مند هستند؛ اما متأسفانه محلی برای عرضه آثار هنری خود ندارند.

 

تبلیغ برای استفاده از ارگانیک‌ها
زهره کاظمی، یکی از غرفه‌دارانی است که به نمایندگی از جمعی از زنان سرپرست خانوار و کارآفرین در این بازار حاضر شده است تا محصولات تولیدی این بانوان را عرضه کند: ما مجموعه‌ای‌ در منطقه 3 و مسجد 72تن داریم که کارهای فرهنگی و اقتصادی انجام می‌دهیم. محوریت فعالیت هم تولیدات‌ غذایی کاملا ارگانیک و بهداشتی است؛ محصولاتی چون روغن پیه‌ گاو که خاصیت بسیاری دارد، روغن‌های گیاهی کنجد، ارده، آفتاب‌گردان و انواع سبزیجات معطر و... . هدفمان هم تبلیغ غذاها و مواد غذایی سالم و ارگانیک در برابر مواد غذایی است که برای سلامت بسیار مضر و آسیب‌رسان می‌باشد.
این بانوی فعال فرهنگی در ادامه با بیان اینکه یکی از وظایف ما در مجموعه‌‌ای که داریم، معرفی و شناساندن این محصولات گیاهی و ارگانیک است، می‌گوید: ما سعی می‌کنیم هر جایی که بازار خوداشتغالی برای بانوان برپاست، حاضر شویم و ضمن معرفی این مواد و محصولات، بازاری هم برای دستاوردهای بانوان مجموعه پیدا کنیم تا انگیزه‌ای برای ادامه این راه باشد.
او که بزرگ‌شده همین محله و از فعالان فرهنگی محله وحید به شمار می‌رود، از اینکه بازاری در یکی از محلات پرتردد منطقه برای کارهای هنری و دستی بانوان راه‌اندازی شده است، ابراز خوش‌حالی می‌کند و در پایان می‌گوید: من شک ندارم اگر خیلی از بانوان سرپرست خانوار که کارهای خانگی انجام می‌دهند، از وجود این بازار مطلع باشند، به اینجا مراجعه می‌کنند. امیدوارم اهالی محله هم با حضور و خریدشان، از این طرح خوب در محله وحید حمایت کنند.
بازار خوداشتغالی در محله وحید بین وحید 15 و 17 در کانون شهر بهشت، هرپنجشنبه میزبان علاقه‌مندان به بازدید از این بازار روز نوپاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->