حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
سرخط خبرها

مشهد مهیای پذیرش مهمانان حضرت رضا (ع)

  • کد خبر: ۱۸۳۹۹۵
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
مشهد مهیای پذیرش مهمانان حضرت رضا (ع)
مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد با تدارک اقدامات و برنامه‌های مختلف به استقبال زائران دهه پایانی صفر می‌روند.

به گزارش شهرآرانیوز این روز‌ها در آستانه سالروز رحلت پیامبر اعظم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) موج ورود زائران از سرتاسر کشور به مشهدالرضا (ع) شدت گرفته است و پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی همه ارکان شهری برای خدمت‌رسانی مناسب و همه‌جانبه به زائران دهه پایانی صفر حالا خدمات و فعالیت‌ها در شهر شکل جدی تری گرفته است.

در همین راستا مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد به عنوان بازوی اجرایی اقدامات مدیریت شهری، هرکدام به فراخور موقعیت جغرافیایی خود برای خدمت‌دهی به زائران برنامه‌های متنوعی تدارک دیده‌اند که در این گزارش به بررسی برخی از مهم‌ترین برنامه‌های مناطق شهرداری مشهد پرداختیم.

اسکان، پذیرایی وخدمات پشتیبانی

سید خلیل منبتی
شهرداری منطقه ثامن
شهرداری منطقه ثامن امسال نسبت به سال گذشته آماده‌تر بود و زیرساخت‌های گسترده‌تری برای زائران آماده شد. فعالیت‌های ما در سه حوزه مواکب اسکان اضطراری، مواکب پذیرایی و خدمات پشتیبانی زیارت، دسته‌بندی و براساس آن اقداماتی انجام شد.

پیش‌بینی برای ایجاد مواکب اضطراری نخستین حوزه‌ای بود که اقدام کردیم و با توجه به پیش‌بینی حضور خیل عظیمی از زائران در مشهد، در سه نقطه به مساحت ۲۰ هزارمترمربع موکب اسکان با ظرفیت ۱۰ هزار نفر‌شب سامان‌دهی شد. این مکان‌های اسکان اضطراری در ره‌باغ بهشت، خیابان شهید حججی و خیابان شهید شوشتری مستقر هستند.

بخشی از پروژه ره‌باغ رضوان که در نقطه نزدیک به حرم مطهر رضوی درحال اجرا بود، خوشبختانه به پایان رسید و با همکاری آستان قدس رضوی، ۱۵۰ موکب پذیرایی در این محور سامان‌دهی شد که کار بسیار بزرگی است. البته این مواکب در ره‌باغ حضرت زهرا (س) و خیابان آیت‌ا... طبسی هم حضور دارند و در دهه آخر صفر درمجموع صد موکب مردمی پذیرایی در منطقه مشغول فعالیت خواهند بود.

علاوه بر ۳۷ نانوایی موجود در منطقه ثامن، ۱۰ کانکس نانوایی سیار مستقر و در شش نقطه هم پایگاه ارائه ارزاق به زائران ایجاد شده است. همچنین بیش از ۳۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۶ هزار و ۵۰۰ جای پارک برای رفاه حال زائران در منطقه ثامن پیش‌بینی کرده‌ایم و برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به زائرانی که به مشهد می‌آیند، ۵۰۰ پاکبان و ۲۰۰ باغبان به صورت شبانه‌روزی در منطقه فعالیت خواهند داشت.

برگزاری نمایشگاه مدینه تا توس

جواد مسلم
شهردار منطقه ۱
در دهه آخر صفر در معابر پرتردد و شاخص منطقه ۲۵۰۰ مترمربع پارچه ستونی، بیرق سیاه، بنر و پرچم بی‌آرتی نصب شد. سالن شهید محرابی در مجد ۲۸ برای اسکان اضطراری زائران آماده شده است و نمایشگاه مدینه تا توس به روایت تصویر هم در منطقه برپا شده است. همچنین همه سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌های منطقه در این روز‌ها فعال خواهند بود. ضمن اینکه مراسم میثاق دوچرخه‌سواران با امام مهربانی‌ها برگزار می‌شود. ما امسال نیز در ابتکاری در منطقه یک مرکز دریافت و رسیدگی به شکایات ویژه زائران را راه‌اندازی کرده‌ایم.

برپایی ۴۰ غرفه استقبال در میدان شهدا

سید علی حسین پور
شهردار منطقه ۲
امسال برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای اسکان زائران انجام شد و در گام اول طبقه زیرین میدان شهدا با ظرفیت پذیرش ۴ هزار نفر زائر آماده شد و دو سالن حجاب و شهدای تاکسی‌رانی هم برای اسکان اضطراری پیش‌بینی شده است. ما امسال هشتاد مجوز ایستگاه صلواتی صادر کردیم که بیشترشان در مسیر زائران پیاده هستند و دو ایستگاه استقبال ویژه هم با مشارکت شهرداری راه‌اندازی شد. اما یکی از ایستگاه‌های بزرگ استقبال از زائران در میدان شهدا با ۶۰ غرفه برپا شده است که چهل غرفه به‌صورت اختصاصی به شهر‌ها و استان‌های کشور اختصاص پیدا کرده است. اتفاق جدید دیگر فعال‌شدن چایخانه قاسم‌بن‌الحسن (ع) نوجوانان در میدان شهدا و نقش‌آفرینی آن‌ها در خدمت‌رسانی به زائران است.

میزبانی از زائران پیاده در محور کلات

سید علی حسینی
شهردار منطقه ۳
با وجود اینکه براساس تصمیم‌گیری‌ها شهرداری منطقه ۳ به عنوان معین شهرداری منطقه ۷ در دهه آخر صفر انتخاب و برپایی دو موکب برای استقبال از زائران در این منطقه به ما سپرده شده است، اما در محور کلات میزبان زائران پیاده خواهیم بود و در اقدامی نو باغ تالار‌هایی که در جاده کلات هستند، با در اختیار قراردادن امکانات و فضایی که دارند، از زائران پیاده استقبال خواهند کرد.

در کنار این اقدام جاده کلات به عمق ۱۰ کیلومتر پاک‌سازی شد، اما با توجه به اینکه بخشی از معابر منتهی به حرم مطهر رضوی مثل خیابان شیرازی و شهید هاشمی‌نژاد و... در محدوده منطقه ۳ قرار گرفته است، برای رفاه حال زائران سرویس بهداشتی، وضوخانه و آبخوری‌های سیار جانمایی و نصب شده است و ۵۰ پاکبان منطقه ۳ نیز در این روز‌ها به صورت سه شیفت در خیابان‌شیرازی و چهارراه شهدا مستقر خواهند بود. در بحث اسکان اضطراری هم چهار سالن رسالت، بهمن، شهید ناصری و یاس برای پذیرش زائران آماده‌سازی شده است.

مشارکت با مساجد برای اسکان و پذیرایی از زائران

محسن نعیمی‌مقدم
شهردار منطقه ۴
برای نظافت و پاک‌سازی معابر محدوده خدماتی ۳۲۸ نفر کارگر خدمات شهری و ۱۵دستگاه خودرو خدماتی به‌کارگیری شدند که این خدمات شامل نظافت معابر و مبلمان شهری و رفع موارد خطری معابر منتهی به حرم مطهر رضوی است. ۱۰مسجد و حسینیه برای برپایی موکب در ورودی شهر مشهد، اسکان و پذیرایی زائر، پخت و توزیع غذای گرم اعلام آمادگی کردند. یکی دیگر از اقدامات مهم منطقه ۴ برای دهه آخر صفر، آماده‌سازی سالن‌های ورزشی بسیج در شهید بابانظر۳۷ و بهشت در نبوت۴۲ برای اسکان اضطراری زائران است.

آماده‌سازی ۸ مسجد برای اسکان زائران

حسن صالحی مفرد
سرپرست شهرداری منطقه ۵
باتوجه به حضور میلیونی زائران در مشهد و لزوم برنامه‌ریزی برای اسکان آن‌ها، هشت مسجد فعال در منطقه با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر آماده پذیرایی از مهمانان علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) شده‌اند و در فرهنگ‌سرای امت هم شرایط برای اسکان ۳۵۰ نفر فراهم شده است. در این سالن ورزشی هفتصد قطعه پتو، هشت چشمه سرویس بهداشتی و دو دوش برای استحمام هم تدارک دیده شده است. هر شب ۵۰۰ پرس غذای گرم به زائران ارائه می‌شود و سالن غذاخوری نیز برای پذیرایی از زائران خانم و آقا در محیط فرهنگ‌سرا تدارک دیده شده است. درکنار فرهنگ‌سرای امت، سالن شهید علیمردانی هم برای اسکان ۲۰۰ نفر شب در این روز‌ها آماده است.

پذیرایی از زائران پیاده در محور سرخس

حسین بنائی‌منش
شهردار منطقه ۶
در منطقه ۶ پذیرای زائران پیاده‌ای هستیم که از مسیر سرخس وارد مشهد می‌شوند و برای استقبال از مهمانان امام هشتم (ع)، علاوه بر پاک‌سازی ۱۴ کیلومتر از مسیر ورودی مشهد از محور سرخس، ایستگاه استقبال از زائر در مجموعه ورزشی واقع در شهرک شهید باهنر آماده شده که امکانات لازم برای پذیرش ۱۰ هزار زائر در آن پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه سالن‌های ورزشی نصرت، رجا و شهید شیرودی هم آمادگی پذیرش زائران برای اسکان اضطراری دارند و در کنار آن‌ها حسینیه‌ها و مساجدی هم که داوطلب این اقدام بودند شناسایی شده‌اند.

خدمت رسانی ۱۰۰۰ خادم در بزرگ‌ترین ایستگاه استقبال شهر

مجید وحدتی پور
شهردار منطقه‌۷
منطقه ۷ شهرداری مشهد یکی از مهم‌ترین و پرترددترین دروازه‌های ورود به مشهد است. ایستگاه استقبال از زائران پیاده امام رضا (ع) در این منطقه در زمینی به مساحت ۳ هزار مترمربع احداث شده است که در آن بیش از چهل خدمت مثل ایجاد استراحتگاه، ارائه خدمات درمانی و پزشکی، راهنمایی زائر و... به زائران پیاده امام رضا (ع) ارائه می‌شود. سال گذشته در این ایستگاه از حدود ۲۰۰ هزارنفر از زائران پذیرایی شد و بیش از ۵۰۰ خادم افتخاری در این خدمتگزاری حضور داشتند که امسال قرار است در مجموع هزار خادم در بزرگ‌ترین ایستگاه استقبال از زائران پیاده ورودی مشهد خدمت‌رسانی کنند.

برای زائرانی هم که به صورت سواره وارد مشهد می‌شوند، علاوه بر ایستگاهی که در ابتدای بزرگراه شهید سلیمانی به آن‌ها خدمت می‌دهد، بوستان غدیر هم آماده‌سازی شده است که برای ۲۰ هزارنفر ظرفیت پذیرش دارد که این جمعیت می‌تواند در ۱۸۰ کلبه یا ۴۵۰ آلاچیقی که در این مجموعه ایجاد شده است اسکان داشته باشند. همچنین در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد با مشارکت آستان قدس رضوی، آموزش‌وپرورش، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، جمعیت هلال احمر خراسان رضوی و... ایستگاهی برای استقبال از زائران علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) ایجاد شد.

ایجاد ظرفیت اسکان در بوستان جهان شهر

کاظم یزدان‌مهر
شهردار منطقه ۸
با توجه به قرارگرفتن معابر منتهی به حرم مطهر رضوی در منطقه ۸، فضاسازی ویژه‌ای در این خیابان‌ها به مناسبت شهادت امام‌رضا (ع) انجام شده است و ۱۰۰۰عدد پرده سردربی و ۵۰۰ عدد پرده بیرقی ویژه خطوط بی‌آرتی و ۱۵هزارمتر ریسه به مناسبت این ایام نصب شده است. همچنین محل‌هایی برای اسکان اضطراری زائران پیش‌بینی کردیم و سالن ورزشی شهید جهاد مغنیه با ظرفیت اسکان ۵۰۰ نفر در هر شب به صورت چادر خواب، میزبان زائران در این ایام خواهد بود. برای رفاه حال زائران بیست چشمه سرویس بهداشتی سیار و هشت چشمه حمام سیار در محل اسکان زائران در بوستان بزرگ جهان‌شهر و سالن ورزشی شهید جهاد مغنیه نصب و راه اندازی شده است.

۵ سالن ورزشی منطقه آماده اسکان زائران

سعید حسینقلی‌زاده‌مقدم
شهردار منطقه ۹
در دهه آخر صفر امسال و برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به زائران در مبادی ورودی شهر و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی، ۱۰۰ نفر پاکبان در دو شیفت به منطقه ۸ به همراه تجهیزات کامل و چهل نفر پاکبان به مبادی ورودی شهر برای پاک‌سازی و چهار نفر نیروی سد معبر نیز به منطقه ۷ اعزام شدند. در اسکان اضطراری هم پنج سالن ورزشی آماده خدمت‌رسانی به زائران بارگاه منور رضوی هستند و سالن‌های ورزشی بوستان وکیل‌آباد، سرافرازان و صیاد شیرازی و همچنین سالن مدیریت بحران نماز و خاقانی با ظرفیت حدود ۲۰۰۰ نفر آماده‌سازی شده‌اند.

ساخت پیاده‌راه برای عبور ایمن زائران پیاده

وحید برجسته نژاد
شهردار منطقه‌۱۰
برای استقبال از زائران پیاده و سواره‌ای که از محور قوچان و چناران به مشهد وارد می‌شوند، دو ایستگاه استقبال در ورودی غربی مشهد جنب بیمارستان طالقانی و در نزدیکی میدان قائم برپا و مجوز برپایی ۱۵ موکب مردمی در مسیر تردد زائران پیاده‌ای که از بزرگراه پیامبر اعظم (ص) به مشهد وارد می‌شوند صادر شده است که ما در شهرداری منطقه ۱۰ با هشت موکب همکاری ویژه داشته‌ایم.

ساخت پیاده‌راه برای عبور ایمن و راحت زائران پیاده امام هشتم (ع) پروژه‌ای بود که امسال به سرانجام رسید و در مسیر گذر زائران ۱۰۰ نیوجرسی، ۷۵۰ متر فنس و گاردریل، ۲۰ عدد تابلو و علائم ترافیکی، ۳۰ عدد پروژکتور روشنایی، مه‌پاش برای ایمن‌سازی راه و حفاظت از جان زائران نصب شد. ضمن اینکه در مسیر زائران ۷۶ چشمه سرویس بهداشتی هم پیش‌بینی و راه‌اندازی شده است.

آمادگی ۳۰ هیئت مذهبی برای برگزاری مراسم عزا

مهدی عرفانیان
شهردار منطقه ۱۱
در ضلع جنوبی بوستان ملت با مشارکت مساجد و نیرو‌های مردمی و هیئات مذهبی و خادمان افتخاری، ایستگاهی برای استقبال از زائران پیاده‌ای که از سمت طرقبه و شاندیز به سمت مشهد می‌آیند آماده‌سازی شده‌است و با بیش از ۳۰ هیئت مذهبی برای برگزاری برنامه‌های مذهبی و ایستگاه‌های صلواتی مشارکت داریم. برای فضاآرایی منطقه هم ۱۵۰ پرچم و بالغ بر ۳۰۰ آویز ستونی روی ستون‌های معابر و پل‌ها نصب شده است.

همچنین در بخش اسکان هم سالن ورزشی گلسا واقع در دانشجوی ۲۹، سالن ورزشی امید و زندگی واقع در سیدرضی ۵۸ و سالن ورزشی مادر و کودک واقع در بوستان مادر و کودک با ظرفیت حدود ۴۰۰ نفر اسکان در هر سالن ورزشی برای اسکان اضطراری زائران بارگاه منور رضوی در ایام دهه پایانی ماه صفر آماده سازی شد.

استقبال از زائران در ورودی بولوار شاهنامه

مهدی خداشناس
شهردار منطقه ۱۲
منطقه ۱۲ امسال در ورودی بولوار شاهنامه میزبان زائران پیاده علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) خواهد بود در ایستگاهی به مساحت ۲ هزار مترمربع که به همت بنیاد فرهنگی شهدای بولوار شاهنامه ایجاد شده است. در کنار این ایستگاه، ۵۰ موکب در محدوده الهیه و ۴۰ موکب در منطقه منفصل توس شهری میزبان قدوم زائران پیاده است.

همچنین در طرح ویژه‌ای که سه روز ادامه داشت معابر ورودی این منطقه از میدان هفت‌خان تا کال زرکش برای استقبال از زائران پیاده نظافت و پاک‌سازی و ۱۷۰ تن نخاله و پسماند از مسیر زائران در بولوار توس جمع‌آوری شد. درصورتی که به اسکان موقت و ویژه زائران نیاز باشد، در مجموع ظرفیت برپایی ۴۰۰ چادر مسافرتی را دارد. ضمن اینکه نمایشگاه بین‌المللی هم برای برپایی ۸۰۰ چادر مسافرتی آماده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->