کارمندان و تیم های پایه پرسپولیس منتظر پول سورپرایز مورایس برای هواداران سپاهان: مسلمان شدم! عبدالکریم گلر پرسپولیس را راهی بیمارستان کرد بیرانوند دوشنبه تصمیم می گیرد احتمال حضور گل محمدی مقابل استقلال ویدیو ضربات پنالتی بازی پرسپولیس و آلومینیوم در جام حذفی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی+ ویدیو گل‌ها| جذاب ترین بازی فصل! سپاهان منتظر اوکی نویدکیا ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و ازبکستان| فینالیست شدیم! اعلام ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر آلومینیوم سقوط اعتبار فوتبال ایران در آسیا با کاهش سهمیه لیگ نخبگان| فقدان زیر ساخت و مشکلات عدیده بازگشت بیرو به ترکیب سرخ‌پوشان؟ برنامه ریزی عجیب سازمان لیگ برای هفته آخر | استقلال خارج از تهران مهمان پیکان می‌شود؟ محرومیت حسینی بخشیده نشد! تعیین سهمیه کشور‌ها در فصل آینده | ایران با ۱+۲ سهمیه در آسیا رسانه پتروشیمی جدایی خطیر را تایید کرد استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟+ ویدیو نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد
سرخط خبرها
مسئله یا مخمصه؟!

واکاوی ماجرای محرومیت شهرخودرو از ۲ پنجره نقل و انتقالات

  • کد خبر: ۱۸۸۲۴
  • ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
واکاوی ماجرای محرومیت شهرخودرو از ۲ پنجره نقل و انتقالات
جریمه مالی و محرومیت ۲ بازیکن و باشگاه از پنجره نقل و انتقالات ۲۴ ساعت بعد از برد شیرین شهرخودرو در مشهد این تیم را وارد یک مسئله جدید کرده است.
حمید معصومیان - ماجرا از این قرار است که روز گذشته کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال اعلام کرد ۲ بازیکن تیم شهرخودرو به دلیل آنچه نقل و انتقال غیرقانونی خوانده شده است با محرومیت و جرائم مالی سنگینی روبه‌رو شده‌اند. بر این اساس، با توجه به شکایت باشگاه نساجی از ۲ بازیکن سابق این تیم، حسن جعفری و میلاد سرلک، که در بازار نقل و انتقالات زمستانی از این تیم راهی شهرخودرو شدند،
 
کمیته تعیین وضعیت در این باره اعلام رأی کرد و در مجموع باشگاه شهرخودرو و این ۲ بازیکن را به حدود ۸ میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم کرد. این همه در حالی بود که با توجه به رأی صادرشده، این ۲ بازیکن همچنین ۴ ماه از حضور در ترکیب تیم شهرخودرو در تمامی بازی‌های رسمی محروم شدند. از همه این‌ها بدتر محرومیت شهرخودرو از ۲ پنجره نقل و انتقالاتی است که اگر اعمال شود، ضربه‌ای جدی به این تیم خواهد خورد.

اعلام رأی کمیته تعیین وضعیت
در رأی اعلامی کمیته تعیین وضعیت آمده است: حسن جعفری و باشگاه شهرخودرو با توجه به توافق طرفین وفق بند ۷ ماده ۶ قرارداد مورخ ۹/۴/۹۸ باشگاه فرهنگی‌ورزشی نساجی و آقای حسن جعفری و همچنین مستندا به بند ۳ ماده ۱۸ مقررات نقل و انتقالات و تعیین وضعیت بازیکنان، متضامنا به پرداخت مبلغ ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (معادل ۵ برابر مبلغ قرارداد) بابت غرامت و پرداخت مبلغ ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار ریال بابت هزینه دادرسی در حق خواهان و مبلغ ۹۲۱ میلیون و ۵۰ هزار ریال مابه‌التفاوت بابت هزینه دادرسی در حق فدراسیون فوتبال محکوم می‌گردند. همچنین میلاد سرلک و باشگاه شهرخودرو وفق بند ۷ ماده ۶ قرارداد مورخ ۹/۴/۹۸ باشگاه فرهنگی‌ورزشی نساجی و آقای حسن جعفری و همچنین مستندا به بند ۳ ماده ۱۸ مقررات نقل و انتقالات و تعیین وضعیت بازیکنان، متضامنا به پرداخت مبلغ ۳۵ میلیارد ریال (معادل ۵ برابر مبلغ قرارداد) بابت غرامت و پرداخت مبلغ ۵ میلیون ۴۵۰ هزار ریال بابت هزینه دادرسی در حق خواهان و مبلغ ۷۵۷ میلیون و ۵۵۰ هزار ریال مابه‌التفاوت بابت هزینه دادرسی در حق فدراسیون محکوم می‌گردند. طبق قانون، کمیته تعیین وضعیت پس از اعلام این رأی، ۷ روز به جریمه‌شوندگان زمان داده تا در صورت اعتراض، از طریق کمیته استیناف خواستار تجدید نظر شوند.

مسئله جواب سازمان لیگ به اعتراض شاهین بوشهر
داستان پیوستن ۲ بازیکن نساجی به شهرخودرو از همان ابتدا با حاشیه همراه بود. مازنی‌ها معتقد بودند این بازیکنان غیرقانونی به تیم مشهدی پیوسته‌اند، اما طرف مشهدی ادعا می‌کرد این ۲ بازیکن فسخ قانونی کرده‌اند و به همین دلیل سازمان لیگ برای آن‌ها کارت بازی صادر کرده است. بعد از حضور سرلک و جعفری در ترکیب تیم شهرخودرو در اولین بازی این تیم در دور برگشت که در بوشهر انجام شد، بلافاصله باشگاه شاهین به حضور این ۲ بازیکن اعتراض کرد که سازمان لیگ پاسخ آن‌ها را به صورت کتبی داد، پاسخی که نشان می‌دهد کار شهرخودروی‌ها برای جذب این ۲ بازیکن دست‌کم از نظر سازمان لیگ غیرقانونی نبوده است. در بیانیه سازمان لیگ، بعد از شکایت تیم شاهین بوشهر که در رسانه‌ها هم چاپ شده آمده است: بازیکنان نیم‌فصل اول باشگاه نساجی مازندران به نام‌های میلاد سرلک، حسن جعفری، رضا علیاری و نوید عاشوری قبل از انجام بازی‌های معوقه و بعد از شروع نقل و انتقالات، قراردادشان را با باشگاه نساجی به طور یک‌طرفه فسخ کردند و با توجه به برگزار نشدن بازی‌های معوقه، باشگاه نساجی شکایت رسمی کرد و کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال به دلیل انجام نشدن مسابقات معوقه، آن فسخ قرارداد‌ها را تأیید نکرد.
 
در مرحله دوم از ۴ بازیکن نساجی فقط آقای نوید عاشوری به باشگاه قبلی بازگشت و ۳ بازیکن دیگر بعد از انجام بازی‌های معوقه دوباره به صورت قانونی به انجام فسخ یک‌طرفه قرارداد اقدام کردند. این فسخ یک‌طرفه دوباره که در ۸ دی ۱۳۹۸ انجام گرفته است موضوعی است که شاهین شهرداری بوشهر به دلیل اطلاع نداشتن، به آن اشاره نکرده است. باشگاه نساجی مازندران نیز بعد از انجام فسخ یک‌طرفه مجدد این بازیکنان، اقدامی در خصوص شکایت کتبی و رسمی انجام نداد.
 
لازم به توضیح است کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ طبق تبصره ماده ۱۵ آیین‌نامه عمل می‌کند که به‌صراحت اعلام می‌کند: «نقل و انتقالات سازمان لیگ بدون ورود به ماهیت موضوع، فسخ قرارداد را ثبت می‌کند و مسئولیت آن متوجه شخص متقاضی ثبت است.» ورود نکردن به ماهیت موضوع و صرفا ثبت فسخ‌های یک‌طرفه طبق دلیل موجه (شرط داشتن بند‌های قرارداد مالی) از وظایف کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ است که این بازیکنان با فسخ‌های یک‌طرفه قانونی، به باشگاه‌های شهرخودرو و گل‌گهر سیرجان پیوسته‌اند.
 
سازمان لیگ در پایان همین بیانیه خود که ۲۸ دی صادر کرده آورده است: «باشگاه‌های مبدأ از این بازیکنان شکایت رسمی خود را در نقل و انتقالات سازمان لیگ و کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال انجام داده‌اند و پرونده‌های حقوقی نیز برای آن‌ها تشکیل شده است. در روز‌های آینده نیز از سوی کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال درباره این بازیکنان تصمیم‌گیری خواهد شد.» یعنی اتفاقی که دیروز افتاد و کمیته تعیین وضعیت به ضرر شهرخودرو رأی داد. با این وصف، باید دید در روز‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد. آیا این پرونده در کمیته استیناف حل و فصل می‌شود یا یک بحران جدید و سخت برای شهرخودرو رقم می‌زند؟

محرومیت ادامه‌دار تیم‌های لیگ
با محرومیت باشگاه شهرخودرو مشهد از ۲ پنجره نقل و انتقالاتی، جمع تیم‌هایی که با این محرومیت در لیگ برتر فوتبال مواجه شد‌ه‌اند به عدد ۴ رسید. کمیته تعیین وضعیت فدراسیون پیش از این تیم‌های سایپا و فولاد را با این محرومیت سنگین روبه‌رو کرده بود. به این فهرست باید باشگاه ماشین‌سازی را هم اضافه کنیم که از ۳ پنجره محروم شده با این تفاوت که باشگاه تبریزی از سوی فیفا با این حکم رو‌به‌رو شده است. گفتن این مطلب هم اهمیت دارد که با توجه به اینکه آرای فوق از سوی کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال صادر شده است و یک حکم داخلی به حساب می‌آید، نمی‌توان از قطعی بودن اجرای آن چندان مطمئن بود از این رو که گفته می‌شود اگر باشگاه محکوم‌شده بتواند رضایت شاکی خود را جلب کند، این محرومیت با تخفیف یا بخشودگی همراه خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->