سرخط خبرها

جشنواره نخبگان ناشنوا در مشهد

  • کد خبر: ۱۸۹۲
  • ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۷
جشنواره نخبگان ناشنوا در مشهد
یازدهمین جشنواره فرهنگی، هنری امام رضا (ع) ویژه ناشنوایان برگزار شد

سعید جلائیان - به رسم سال گذشته در 3 روز پایانی دهه کرامت، هنرمندان و نخبه‌های ناشنوای سرتاسر کشور راهی مشهد شدند تا علاوه بر زیارت حرم امام رضا(ع) در جشنواره فرهنگی، هنری امام رضا(ع) در 8 رشته‌ فیلم کوتاه، تئاتر، نقاشی، خطاطی، سرود، پوستر، مترجمی زبان اشاره شرکت کنند.

این جشنواره از سال 88 به همت هیئت عزاداران علمدار کربلا- ناشنوایان مشهد الرضا به هدف کشف استعداد، وحدت و اجتماعی کردن بیش از گذشته ناشنوایان و رشد و تعالی این بخش از جامعه آغاز به کار کرد.
در این دوره از جشنواره همچون دوره‌های گذشته اغلب شرکت‌کنندگان را جوانان مصمم و با اراده‌ تشکیل می‌دادند که همیشه در انتظار فرصتی هستند که در آن بتوانند توانمندی‌های خود را به عرصه ظهور برسانند. یکی از ناشنوایان استان اصفهان به واسطه‌ یکی از دوستانش به ما گفت: از حضور در اینجا خوش‌حال هستم چرا که علاوه بر زیارت امام رضا(ع) در اینجا دیگر کسی من را مورد تمسخر و یا ترحم قرار نمی‌دهد و همه زبانم را می‌فهمند. افزون بر این فرصتی فراهم شده است تا در آن بتوانم توانمندی‌های خودم را نمایش بدهم.


کار بزرگ یک هیئت مذهبی
برای اطلاع بیشتر از چگونگی برگزاری این جشنواره با علیرضا ربانی، دبیر آن، به گفت‌وگو پرداختیم. ربانی در ابتدا از چگونگی به وجود آمدن این جشنواره به شهرآرامحله گفت: در سال 85 هیئتی به نام عزاداران علمدار کربلا - ناشنوایان مشهدالرضا تأسیس کردیم. در همان آغاز کار ما متوجه یک سری کمبودها و نقاط ضعف در جامعه ناشنوایان شدیم.
به همین دلیل کارهای خودمان را با اجرای برنامه‌های آموزشی محدود مختص به آن‌ها آغاز کردیم. این روند ادامه داشت تا در سال 88 هیئت تصمیم به برگزاری جشنواره‌ ویژه نخبگان ناشنوای کشور گرفت. پس از آن شروع به شناسایی نخبگان و هنرمندان ناشنوای کشور کردیم و در ادامه یک برنامه‌ محدود برای آن‌ها اجرا کردیم. این روند در سال بعد هم تکرار شد اما از سال سوم با تجربیات خوبی که به دست آوردیم و پس از اجرای موفق جشنواره در هر سال آن را گام به گام گسترش دادیم و به اینجا رسیدیم که به طور میانگین حداقل 250نفر در این جشنواره شرکت می‌کنند.


کیفیت بالای آثار در این جشنواره
ربانی از چگونگی جذب و اطلاع‌رسانی این جشنواره به جامعه ناشنوایان کشور گفت: در روش اطلاع فضای مجازی به شکل‌های مختلف با معلولان در ارتباط هستیم و کارهای آن‌ها را رصد می‌کنیم. با ارتباطاتی که در سال‌های اخیر به دست آوردیم هر سال قبل از فرارسیدن دهه کرامت فراخوان دعوت به شرکت ناشنوایان کشور را ارسال می‌کنیم. البته در واقع این خود جامعه‌ ناشنوای کشور است که مدام پیگیر برگزاری این جشنواره هستند. بسیاری از آن‌ها در طول سال مدام با ما در ارتباط هستند و درباره زمان برگزاری جشنواره سؤال می‌پرسند.


محدودیت در آموزش
دبیر جشنواره فرهنگی، هنری امام رضا با اشاره به کیفیت آثار ارسالی به این جشنواره بیان کرد: در ابتدا این را باید در نظر داشته باشیم که آموزش‌های ناشنوایان بسیار محدود است. آن‌ها بسیار کم آموزش می‌بینند و هرچه از آن‌ها بروز می‌کند در واقع استعداد خود این افراد ‌است. با این حال ما در این سال‌ها شاهد بودیم اغلب آثاری که به جشنواره می‌رسد از سطح ناشنوایان بسیار بالاتر است و سال به سال هم به کیفیت آن افزوده می‌شود. البته همواره ما شاهد این هستیم که آثاری که به صورت فردی تهیه می‌شود نسبت به دیگر آثار سطح بالاتری دارد و یکی از دلایل آن هم این است که متأسفانه بسیاری از ناشنوایان گوشه‌گیر هستند و ترجیح می‌دهند به تنهایی فعالیت کنند. ما تلاش می‌کنیم این گوشه‌گیری را از آن‌ها بگیریم. از همین رو در طول سال هر زمان جشنواره‌‌ای در کشور برگزار می‌شود ما با آن دسته ناشنوایانی که در آن مهارتی دارند تماس می‌گیریم و آن‌ها را تشویق به حضور در آن می‌کنیم.
ربانی افزود: آثار ارسال شده به جشنواره به وسیله هیئتی از استادان داوری می‌شود و در روز ولادت امام رضا(ع) در مراسم اختتامیه به آثار منتخب جوایزی که با مشارکت خیران فراهم شده است، اهدا می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->