زمان بومی‌سازی کتابخانه‌های هوشمند فرارسیده است «لی‌لی» آماده پخش می‌شود آغاز فعالیت رادیو محرم برای هشتمین سال آغاز اکران «نذر بی‌بی» هم‌زمان با فرارسیدن ماه محرم واکنش تهیه‌کننده سریال «بامداد خمار» به حواشی آقای رئیس جمهور، آینه در کربلاست جایزه اصلی کارلوی واری مستند «نگاهی ناگهانی به چیز‌های عمیق تر» رسید درگذشت «جان لاندو» تهیه‌کننده برنده اسکار حسینیه‌ای به وسعت ایران | بررسی ویژه‌برنامه‌های سیما در محرم ۱۴۰۳ اعجاز ایجاز ادبیات الکترونیک: ادبیات سخت پیما چون قضا از آسمان نزول می‌کند ... | احوال امام حسین (ع) از مرگ معاویه تا رسیدن به کربلا، به روایت نثر‌های کهن فارسی پیام خانه سینما به «مسعود پزشکیان» رییس جمهور منتخب صدور پروانه ساخت «انتخاب من» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ آمار فروش سینما در هفته سوم تیر ماه (۱۷ تیر ۱۴۰۳) | فروش سینما از مرز ۶۰۰ میلیارد گذشت محرم در قاب مستند | معرفی مستند‌هایی با موضوع آیین‌های محرم و عاشورا آثار راه‌یافته به بخش «فیلم» جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان مشهد + اسامی امیرحسین مدرس مجری فصل جدید «چهارگاه» شد
سرخط خبرها
اعضای هیئت انتخاب سی و سومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا تأکید کردند

پویایی نسل جوان بعد از سال‌ها رخوت

  • کد خبر: ۱۹۱۷۴۱
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
پویایی نسل جوان بعد از سال‌ها رخوت

نگار طاهونچی | شهرآرانیوز؛ آبان، ماه برگزاری مهم‌ترین رویداد تئاتر استان‌های کشور است که امروز اولین چراغش را تبریز روشن کرد. امسال خراسان رضوی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین استان‌های برگزار کننده جشنواره تئاتر استانی، سی و سومین دوره خود را در حالی در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی با حضور ۲۲ گروه تئاتری از سراسر استان از ۲۰ تا ۲۳ آبان ۱۴۰۲ در شهر مشهد برگزار می‌کند که بنا به گفته مسئولان فرهنگی و برخی از هنرمندان، نسل جوان باانگیزه و تحصیل کرده در این رویداد هنری، نسبت به سال‌های گذشته حضور پرشورتری دارد. این موضوع مهم‌ترین نقطه عطف جشنواره سی و سوم به شمار می‌آید و بررسی آثار توسط هیئت انتخاب جشنواره استانی نشان می‌دهد که تئاتر خراسان رضوی با نگاه تازه‌ای که نسل جوان هنرمند به مقوله‌های مختلف اجتماعی دارد، در حال پوست اندازی است.

حضور نسل جوان با نگاهی نو

عضو هیئت بازبینی جشنواره استانی خرسان رضوی با بیان اینکه بررسی آثار راه یافته به این جشنواره بیانگر پویایی و زنده بودن تئاتر در استان است، گفت: امسال با انبوهی از آثار صحنه‌ای روبه رو هستیم که بیشتر آن‌ها نشان می‌دهند که می‌توان به آینده تئاتر خوش بین بود.

رضا حسن زاده درخصوص آثاری که نسل جوان برای این جشنواره تولید کرده است، گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت جشنواره امسال حضور نسل جوانی است که با نگاهی نو وارد عرصه تئاتر شده است؛ زیرا تنوع در تفکر و تکنیک در آثاری که به جشنواره راه پیدا کرده اند درخورتأمل است. وی با اشاره به برگزاری بخش تئاتر خیابانی در جشنواره امسال تصریح کرد: آثار راه یافته به بخش نمایش‌های خیابانی ارزیابی شدند و مهم‌ترین ویژگی در این حوزه تنوع در موضوع است. بررسی آثاری که از شهرستان‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شده اند نشان می‌دهد که نه تنها در شهرستان‌ها ضعف وجود ندارد، بلکه تئاتر شهرستان گوی سبقت را از مرکز استان ربوده است.

تنوع آثار در گونه‌های مختلف نمایشی

یکی دیگر از اعضای هیئت بازبینی سی و سومین جشنواره استانی با بیان اینکه معیار ما در انتخاب آثار، کیفیت و تنوع از لحاظ گونه‌های نمایشی بوده است، اظهار کرد: ذهن ما هرگز روی کمیت و اینکه چند اثر نمایشی باید در جدول اجرا باشد، متمرکز نشده است.
سید جواد اشکذری با اشاره به اینکه در جشنواره امسال خیلی از آثار جشنواره شبیه به سال‌های گذشته نیستند، ادامه داد: آثار جشنواره در هر دو بخش دارای تنوع در ژانر‌های مختلف هستند که این موضوع سبب شده است منتقدان جشنواره امسال در زمینه‌های مختلف تئاتری بهتر حرف بزنند و سبک‌های مختلف هنر‌های نمایشی را بحث و تحلیل کنند.

وی افزود: بعد از چند سال که برگزاری جشنواره با چالش‌های کمی و کیفی روبه رو بود، اکنون آثار زیادی به جشنواره راه پیدا کرده اند و می‌توان گفت آثار جشنواره امسال نسبت به گذشته کیفیت بهتری دارند. اشکذری ادامه داد: یکی از ویژگی‌های بارز جشنواره امسال حضور جوانان، به ویژه از شهرستان‌ها ست. قطعا ورود این جوانان که در حوزه نمایش از تحصیلات آکادمیک برخوردارند و تئاتر را به صورت علمی و تجربی دنبال می‌کنند، می‌تواند برای ظرفیت‌های نمایشی استان جریان ساز باشد. حضور این نسل جوان باانگیزه قطعا در سال‌های آینده تئاتر استان تأثیرگذار خواهد بود و اتفاقات خوبی برای این عرصه خواهد افتاد.

این داور با اشاره به اینکه همدلی بین نسل پیشکسوت و جوان نقطه قوت تئاتر شهرستان هاست، گفت: این مسئله اتفاق بسیار خوبی است که در شهرستان‌ها هنوز حفظ شده است. در جشنواره امسال در حوزه تئاتر خیابانی آثار بسیار خوب و متنوعی به دبیرخانه رسیده است؛ آثاری که اگر خارج از جشنواره اجرا شوند، قطعا مردم دوستشان خواهند داشت و به این ترتیب آشتی کنانی بین مردم و تئاتر مشهد به وجود می‌آید.

حضور نویسنده‌های بومی با ایده‌های جذاب

مصطفی یوسف زاده، دیگر عضو هیئت بازبینی این جشنواره، نیز با اشاره به برگزاری تئاتر خیابانی بیان کرد: اجرای نمایش‌های خیابانی در جشنواره برای هنرمندانی که در این حوزه آثاری تولید می‌کنند، فضای فکری را در جامعه باز خواهد کرد. امسال شاهد حضور نسل جدیدی هستیم که جسارت بیشتری در تولید محتوا دارد و با امکانات اندک در شهرستان‌ها آثار خوبی را تولید کرده که همین سبب شده است انتخاب آثار چالش برانگیز باشد.
وی در ادامه با اشاره به نگارش نمایشنامه توسط نویسنده‌های بومی استان، گفت: اینکه نسل جوان تئاتر را به صورت علمی دنبال می‌کند، بسیار خوشحال کننده است. حضور این نسل نوید بخش آینده‌ای درخشان است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد
بازگشایی تماشاخانه بهار در جشنواره استانی

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سی و سومین جــشــنــواره اســتــانی تــــئــاتر خراسان رضوی گفت: برای برگزاری جشنواره تئاتر استانی امسال تأکید بیشتری بر اجرای نمایش‌های شهرستان‌ها داشتیم. امیدواریم با برنامه ریزی‌ای که در این زمینه داریم، تعداد محافل آموزشی تئاتر در شهرستان‌ها افزایش پیدا کند تا در چند سال آینده شاهد آثارحرفه‌ای تری از شهرستان‌ها در جشنواره باشیم.
جلیل سروری با بیان اینکه اضافه شدن تئاتر خیابانی از مهم‌ترین ویژگی‌های جشنواره امسال است، اذعان کرد: مردم با دیدن تئاتر خیابانی بهتر می‌توانند به هنر نمایش نزدیک شوند و تئاتر را حس کنند.

وی با اشاره به اینکه نسبت به چند سال گذشته تعداد آثار در مرحله بازبینی جشنواره افزایش داشته است، بیان کرد: امسال تعداد آثار برگزیده بیشتر شده و حضور جوانان، به ویژه از شهرستان‌ها افزایش پیدا کرده است که این موضوع نشان می‌دهد در عرصه هنر‌های نمایشی چه جوانان با انگیزه‌ای دراستان داریم که تئاتر را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند. معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما در طول برگزاری این جشنواره دیدار با پیشکسوتان تئاتر مشهد است که سال‌ها در این عرصه زحمت کشیده اند. این هنرمندان از سرمایه‌های تئاتر مشهد هستند و ما قدردان آن‌ها هستیم.

سروری در ادامه گفت: امسال به حجم وسیعی از نمایش‌ها مجوز دادیم و مردم نیز از این نمایش‌ها استقبال خوبی کردند. با همکاری نهاد‌های مختلف به دنبال افزایش ظرفیت اجرای تئاتر در استان هستیم. همچنین دراین باره با نهاد‌های مختلف وارد مذاکره شده ایم و در تلاشیم که از فضا‌های مختلف برای اجرای نمایش استفاده کنیم تا جای ویژه‌ای برای مردم در سبد فرهنگی باز کنیم. وی در پایان از بازگشایی سالن نمایشی بهار -که به تازگی تجهیز شده است- در جشنواره تئاتر استانی خبر داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->