فاصله طبقاتی ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۳ کم شد پاسخ به ادعای طالبان علیه زعفران ایرانی| دبیر شورای زعفران: کیفیت زعفران افغانستان مشابه زعفران ایرانی است| خراسان رضوی و جنوبی ۹۰ درصد زعفران کشور را تولید می‌کنند پیش‌بینی بورس برای فردا شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد
سرخط خبرها

آزادسازی واردات لوازم خانگی به راحتی ممکن است؟

  • کد خبر: ۱۹۱۷۶۳
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
آزادسازی واردات لوازم خانگی به راحتی ممکن است؟
آزادسازی واردات لوازم خانگی به کشور الزاماتی ۸ گانه دارد که به نظر می‌رسد وزیر صمت برای فرار از ناکارآمدی‌ها علیرغم منفی شدن شدید تراز تجاری کشور آزاد سازی واردات را راهکاری برای رقابت پذیری می‌داند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اگرچه صنعت لوازم خانگی کشور پس از خروج برند‌های کره‌ای از بازار لوازم خانگی کشور توانست جای خالی این برند‌ها را پر کند، اما سیاستگذاری‌های غیر شفاف و کوتاه نگرانه و نوسانی که نسبت به این صنعت تحمیل شد عملاً فرصت طلایی که برای رقابتپذیری این صنعتی ایجاد شده بود را اجازه شکوفا شدن نداد.

فرصتی که با سیاستگذاری صحیح می‌توانست زیرساخت‌های رقابت پذیر شدن صنعت لوازم خانگی کشور را مهیا سازد، با سیاستگذاری‌های نابخردانه منجر به شکل گیری تعداد کثیری از برند‌های زیرپله‌ای شد که مظهر ناکارآمدی این سیاست گذاری‌ها در نمایشگاه صنعت لوازم خانگی خود را به نمایش گذاشت.

البته در این بین شرکت‌های مطرح ایرانی هم بودند که از فرصت استفاده کردند و با توسعه زیرساخت‌های فنی، زمینه‌های بلوغ این صنعت را شکل دادند، که البته در سایه ناکارآمدی‌های این صنعت فعالیت‌های آن‌ها نیز کمتر دیده شد.

رقابت پذیری، با واردات یا سیاست گذاری؟

نگاهی به مسیر توسعه صنعتی کشور‌های توسعه یافته به خوبی نشان دهنده مسیری است که در فاز اول با محدودیت‌های واردات، تقاضا برای محصولات تولیدی بنگاه‌های صنعتی این کشور‌ها را تضمین و تثبیت نمودند، سپس در فاز دوم با سیاستگذاری‌های بهینه در حوزه صنعت زمینه‌ها و زیرساخت‌های رقابت پذیری صنایع را ایجاد کردند و در فاز سوم با حرکت به سمت سیاست‌های آزادسازی، زمینه‌های حضور این شرکت‌ها در بازار‌های جهانی را دنبال کردند.

به عبارتی حلقه واسط میان ممنوعیت واردات تا آزادسازی واردات، همان سیاست گذاری صنعتی است که ناکارآمدی‌های وزارت صمت در تدوین این حلقه منجر به دستور مقام معظم رهبری در تدوین سند راهبردی صنعت کشور شد.

سند راهبردی که شامل سیاستگذاری‌هایی است که می‌تواند صنایع را از فاز اول، یعنی حمایتگرایی به فاز سوم یا همان آزادسازی واردات سوق دهد.

بررسی تجارب موفق کشور‌های توسعه یافته از مراحل سیاستگذاری بهینه برای رسیدن از حمایت گرایی به سمت آزادسازی، دارای نکاتی ارزنده است که در ادامه بیان شده است و با اقدامات وزارت صمت نیز مقایسه شده است که نشان از عملکرد ضعیف صمت در این حوزه بوده است.

مرحله اول:

در گام نخست لازم است تا مقام سیاستگذار به یک درک واحد از مسیر توسعه اقتصادی رسیده باشد، که رسیدن به توسعه اقتصادی از مسیر توسعه صنعتی رخ خواهد داد. این درحالی است که این نگاه در نظام سیاستگذاری ما هنوز ایجاد نشده است.

مرحله دوم:

شناسایی و اولویت بندی صنایع مختلف، و تمرکز روی صنایع پیشران و اولویت دار نیز گام دوم در مسیر توسعه صنعتی است. این در حالی است که وزارت صمت تاکنون هیچ اولویت بندی نه از صنایع و نه از بنگاه‌های پیشران این صنایع نداشته است؛ و عموما اقداماتی هم که در این حوزه نمایش داده شده است، اقداماتی بدون پشتوانه علمی و ادبیات نظری مشخص بوده است.

مرحله سوم:

سیاست گذاری برای ادغام، و محدودسازی ورود بنگاه‌های جدید به منظور رسیدن بنگاه‌های پیشران به مقیاس بهینه اقتصادی نیز گامی بسیار مهم در ترقیب بنگاه‌ها در رسیدن به مقیاس اقتصادی بهینه بوده است. این در حالی است که نظام سیاستگذاری صمت به دلیل کژفهمی مفهوم رقابت، تفسیر نادرستی از این موضوع داشته و رقابت را در توسعه افقی صنعت دیده است. موضوع صدور بی رویه مجوز‌ها نه تنها رقابتی ایجاد نکرده است، بلکه باعث بروز اخلال‌های جدی در صنعت لوازم خانگی کشور بوده است. بطوری که امروزه بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت‌های خلق شده در قالب پروانه‌های بهره برداری در حوزه صنعت لوازم خانگی بلا استفاده مانده است، و عملا ضریب عملیاتی این صنعت به گواه اطلاعات اعلامی از سوی وزارت صمت کمتر از ۲۰ درصد است.

مرحله چهارم:

حمایت و تضمین تقاضا برای محصولات بنگاه‌های پیشران در راستای افزایش ضریب عملیاتی بنگاه‌های منتخب نیز گامی مهم در حمایت اولیه از صنایع بوده است. این موضوع درحالی است که وزارت صمت پس از ممنوعیت واردات، نه تنها سیاستگذاری بهینه‌ای برای رقابت پذیر کردن صنعت نکرده است، بلکه تفسیری نادرست از موضوع داشته و آزادسازی واردات را بجای سیاستگذاری صنعتی، عاملی برای رقابت پذیری تعریف کرده است.

مرحله پنجم:

حمایت و تسهیل شرایط تولید و عرضه یکی دیگر از اقداماتی است که لازم است در راستای افزایش رقابتپذیری بنگاه‌های تولیدی توسط نظام سیاستگذاری انجام شود.

مرحله ششم:

سیاستگذاری جبری برای ارتقاء سطح استاندارد‌های کیفی و کمی، برای افزایش توان رقابتی برای حضور در باز‌های جهانی نیز از گام‌های مهم برای ارتقاء رقابتپذیری بوده است. این درحالی است که وزارت صمت بجای ارتقاء کیفی و جهانی سازی صنعت، همواره به دنبال افزایش آمار تولید بوده است.

مرحله هفتم:

حمایت از برندسازی و خلق برند‌های قوی برای حضور در بازار‌های جهانی نیز گام مهم دیگری بوده است که تاکنون در صمت اقدامی عملی و موثر در مورد آن انجام نشده است.

مرحله هشتم:

پس از تقویت بنگاه‌های پیشران و افزایش توان رقابتی آن‌ها در عرصه اقتصاد بین الملل، سیاستگذاری صنعتی در این کشور‌ها به سمت حمایت‌های هدفمند از بنگاه‌های کوچک و متوسط سوق پیدا کرد. سیاستگذاری که منجر به قرار گرفتن این بنگاه‌ها در زنجیره ارزش بنگاه‌های بزرگ و پیشران شد. این درحالی است که بدون طی مراحل قبل وزارت صمت همواره برداشتن محدودیت‌های واردات را به عنوان تهدیدی علیه تولیدکنندگانی بکار گرفته است که همواره از سیاست گذاری‌های این وزارت خانه تحت فشار بوده اند.

این موارد در حالی است که وزیر صمت بجای تمرکز در تدوین سند راهبردی عملی صنعت لوازم خانگی و سیاستگذاری بهینه برای این صنعت، برای فرار از ناکارآمدی‌ها علیرقم منفی شدن شدید تراز تجاری کشور آزاد سازی واردات را راهکاری برای رقابت پذیری تجویز کرده است که جای تامل جدی دارد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->