تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

صحافی ۱۰ هزار جلد کتاب در حرم رضوی در هر ماه

  • کد خبر: ۱۹۱۷۷۱
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
صحافی ۱۰ هزار جلد کتاب در حرم رضوی در هر ماه
مسئول اداره امور کفشداران حرم مطهر رضوی گفت: ماهانه ۱۰ هزار جلد کتاب در حرم رضوی صحافی می‌شود و در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، جواد حلاجی استاد با اشاره به فعالیت ۷ هزار خادم در اداره امور کفشداران حرم مطهر رضوی اظهار کرد: اداره امور کفشداران حرم مطهر رضوی متشکل از بخش‌هایی همچون خادمان کفشدار، بخش کتب انوار، شمیم رضوان و صحافی است که بسته به نوع فعالیت، خدمات مختلفی را به زائران و مجاوران ارائه می‌دهند.

مسئول اداره امور کفشداران حرم مطهر رضوی افزود: مرتب کردن قرآن‌ها، مفاتیح، کتب ادعیه و زیارت‌نامه در قفسه‌های ثابت و سیار واقع در رواق‌ها و صحن‌ها از جمله خدمات و وظایفی است که بر عهده انواریاران است؛ در واقع این گروه در تمام طول شبانه روز قفسه‌های مخصوص کتاب‌ها در حرم رضوی را بررسی کرده و علاوه بر مرتب‌سازی به رفع کمبود کتب از مخزن (اتاق انوار) و جمع‌آوری کتاب‌های پاره و فرسوده می‌پردازند. سپس روزانه کتاب‌های فرسوده و یا پاره شده توسط خادمان بخش انوار از منوره رضوی، صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی جمع‌آوری شده و برای صحافی و بازپیرایی به محل صحافی اداره امور کفشداران حرم مطهر رضوی انتقال داده می‌شود.

وی افزود: بخش صحافی اداره امور کفشداران حرم مطهر رضوی وظیفه ترمیم و جایگزینی کتاب‌های فرسوده را بر عهده دارد. این بخش از سال ۱۳۸۹ با تعداد اندکی از صحافان کارخود را شروع کرده که کارآنان از شش صبح تا ساعت ۱۴ است. در حال حاضر ۱۵۰ نفر از بهترین صحافان با تجربه و متعهد و بهره گیری دستگاه‌های نیمه صنعتی در ۸ کشیک کاری در ضلع شمال شرقی صحن صحن پیامبر اعظم (ص) خدمات می‌کنند.

مسئول امور اداره کفشداران حرم مطهر رضوی، هدف از راه اندازی بخش صحافی را سرعت انجام صحافی، عدم نقل و انتقال کتب ادعیه به بیرون از حرم رضوی، یکسان‌سازی کتاب‌های ادعیه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مرکز صحافی کتب ادعیه و قرآن حرم رضوی یکی از موفق‌ترین بخش‌های فعال آستان قدس رضوی است؛ که صحافان فعال در این بخش از بهترین صحافان مشهد مقدس هستند که هر کدام در خارج از حرم مطهر رضوی مدیریت کارگاه‌های صحافی را برعهده دارند و حضور این افراد برجسته سبب شده در حوزه صحافی این بخش بتواند کار منحصر به فردی در حوزه صحافی کتب ادعیه حرم مطهر رضوی انجام دهد که منجر به کاهش هزینه صحافی کتاب نیز می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۲۰۰ هزار جلد قرآن، منتخب ادعیه، مفاتیح، صحیفه سجادیه، نهج البلاغه و... در مخزن کتب انوار این اداره در رواق دارالسیاده اظهار کرد: وظیفه تنظیف، جابه‌جایی و انتقال کتب از مخازن به قفسه‌های کتاب بر عهده خادمان بخش کتب انوار اداره امور کفشداران حرم مطهر رضوی است. این بخش کتب از بخش‌های فعال اداره امور کفشداران حرم مطهر رضوی است که علاوه بر تامین کتاب‌های رواق و صحن‌های حرم مطهر رضوی وظیفه تأمین صندلی‌های نماز و همراه، توزیع پلاستیک مورد نیاز زائرین در صحن‌های مرکزی و ورودی‌های حرم مطهر را برعهده دارد. علاوه براین موارد تأمین، انتقال، توزیع کتاب در صحن‌های مقدس در مناسبت‌های مذهبی طول سال از جمله شب‌های قدر، مراسم دعای عرفه، ام داوود و جمع‌آوری، وجین، بسته‌بندی و انتقال مجدد به انبار‌های مرکزی تمامی کتب ادعیه مناسبتی در مناسبت‌های مذهبیه این بخش واگذار شده است.

حلاجی تصریح کرد: خادمان این بخش در رواق‌های اطراف روضه منوره از جمله دارالحفاظ، دارالسلام، دارالسیاده، دارالسرور، دارالذکر، دارالعزه، خدمات کتاب ادعیه شامل تامین و تنظیف، چیدمان کتب ادعیه و جمع آوری صندلی نماز و زیارت را عهده دارند. ۱۷۰۰ خادم در ۸ کشیک به صورت سه شیفت صبح و عصر و شب در این بخش فعالیت می‌کنند که سرکشیک، معاون کشیک و مسئول نیز شیفت دارند.

وی یادآور شد: از آن جایی تمامی کتاب‌های ادعیه حرم مطهر رضوی با شکل و شمایل خاص مورد استفاده زائران قرار می‌گیرد، کتاب‌های متفرقه که توسط زائران اهدا می‌شود در قفسه‌های کتاب صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. کتاب‌های غیرماثوره که تعداد آن‌ها محدود است از طریق معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به مساجد وهیئت‌های مذهبی اهدا می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->