مرگ ۳ میلیون کارگر در جهان در پی حوادث و امراض مبارزه با فساد در تأمین‌اجتماعی با ۴۶ میلیون مخاطب مستقیم جدی است اختلافات مالی در یک خانواده مشهدی منجر به قتل شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) رفاهیات معلمان باید همزمان با اجرای کامل رتبه بندی پرداخت شود یک فعال کارگری: دلخوری بازنشستگان اجرانشدن ماده ۹۶ از سوی دولت است جدول اضافه‌حقوق بازنشستگان در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ | مابه‌التفاوت پرداختی فروردین بازنشستگان در خرداد واریز می‌شود پیش‌بینی بارش باران در بیشتر مناطق کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) موافقت با افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان راه‌اندازی ۶۰۵ پویش مردمی برای کاشت درخت در خراسان رضوی رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ آمار بالای پوسیدگی دندان در کودکان ایرانی | ۲۰ توصیه مهم و کاربردی برای مراقبت از دندان کودک دلایلی که موجب تلخی دهان می‌شود + راهکار‌هایی برای رفع آن با تغییر رنگ زبان‌تان، بفهمید که چه بیماری دارید
سرخط خبرها

تداخل دارویی، عامل ۴۰ درصدی مسمومیت‌ها در کشور

  • کد خبر: ۱۹۱۸۱۷
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
تداخل دارویی، عامل ۴۰ درصدی مسمومیت‌ها در کشور
ایرانیان عادت به مصرف خودسرانه دارو دارند و بیشترین مصرف‌کنندگان اقلام دارویی بوده، به خصوص افرادی که فقیر هستند امکان مراجعه به پزشک ندارند و بیشتر داروها را خودسرانه مصرف می کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز سه شنبه در نشست خبری رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت با محوریت تشخیص تداخلات دارویی که در ستاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در بخش مراقبت های ویژه، بیمار هفت قلم دارو در یک روز مصرف می کند، افزود: ۸۰درصد مسمومیت کودکانی که به بیمارستان مفید مراجعه می‌کنند به دلیل استفاده سهوی از داروهایی مانند متادون بوده است.

علیرضا زالی تاکید کرد: مسمومیت های دارویی سومین علت خطاهای پزشکی و ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه بشمار می رود.

وی اظهارداشت: با افزایش سن شانس استفاده همزمان چند دارو بالا می رود، اگر بیماری چهار دارو مصرف کند با اضافه شدن داروی پنجم میزان بروز تداخلات دارویی ۲۵ درصد افزایش می یابد.

زالی ادامه داد: تداخلات دارویی علت عمده بستری شدن افراد در بیمارستان است و زمان بستری در مراکز درمانی را افزایش می دهد.

مصرف خودسرانه دارو ممنوع

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید براینکه مصرف خودسرانه دارو ممنوع است، تصریح کرد: ایرانیان عادت به مصرف خودسرانه دارو دارند و بالاترین مصرف کنندگان اقلام دارویی بوده، به خصوص افرادی که فقیر هستند امکان مراجعه به پزشک ندارند و بیشتر داروها را خودسرانه مصرف می کنند.

زالی تاکید کرد: برای بیماریهای مزمن، کبدی، ریه، قلب و غیره مصرف دارو تنظیمات می خواهد که به دلیل مشکل اقتصادی‌ بیماران، نظم مصرف دارویی کاهش می یابد.

وی گفت: در بسیاری از منازل قفسه های دارویی وجود داشته که تاریخ مصرف برخی از آنها گذشته و این از علل مصرف خودسرانه دارو است.

ضرورت پرونده سلامت ایرانیان

زالی ادامه داد: گر پرونده سلامت ایرانیان الکترونیک شود پزشک به تاریخچه و مصرف داروهای بیمار دسترسی پیدا می کند و میزان خطر تداخلات دارویی می کاهد.
منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->