ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

چگونه به قول و قرارهای خود عمل کنیم؟

  • کد خبر: ۱۹۱۹۶۷
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
چگونه به قول و قرارهای خود عمل کنیم؟
درباره مدیریت زمان و توجه به قول‌و قرار‌های که اعتماد می‌آورد.

ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز؛ می‌توانید ساعت زنگی کنار تختتان را کوک کنید یا از دوستی که با او قرار دارید، بخواهید یک ساعت قبل از ملاقات به تلفن همراهتان زنگ بزند و بیدارتان کند. اگر هم قرارتان در بین روز است گوشی‌تان را کوک کنید یا حواستان به ساعت مچی روی دستان باشد. تمامی راهکار‌های خوش‌قول بودن را به خاطر بسپارید یا فهرست کنید. با این کار برای زمان خودتان و طرف مقابل ارزش قائل شده‌اید.

از تعهد تا آموزش

تا زمانی که به قولی که داده‌اید تعهد نداشته باشید، نمی‌توانید خود را آدم موفقی بدانید. به عنوان نمونه به فرزندتان قول می‌دهید آخر هفته با او به دوچرخه‌سواری بروید. اگر بی‌تفاوت به وعده‌ای که داده‌اید عمل کنید بی‌تردید به او آموزش داده‌اید که خیلی مهم نیست روی حرفتان باشید.

اولین جایی که رفتار‌هایی مثل بدقولی، بی‌تفاوت بودن نسبت به وقت دیگران و ارزش قائل نبودن برای زمان از دست رفته، بروز پیدا می‌کند، خانواده است. در این محیط، اعضای خانواده به تبعیت از پدر و مادر به عنوان دو رکن اصلی خانه، مستقیم و غیر‌مستقیم تربیت می‌شوند. امری طبیعی است که فرزندان در رویارویی با بدقولی والدین از رفتار اشتباه آن‌ها تبعیت کنند و بعد در بزرگ‌سالی و در اجتماع بزرگ‌تر از خانواده مثل مدرسه، محیط کار و... رفتار‌های غیر‌قابل قبولی از خود نشان دهند.

وعده سرخرمن ندهید!

خیلی‌ها با آنکه می‌دانند توانایی انجام چند کار را هم زمان با هم ندارند، اما زیر بار نمی‌روند که به طرف مقابل «نه» بگویند. به عنوان نمونه وقتی کارمندی در ساعت کاری نمی‌تواند گزارشی مازاد بر برنامه کاری روزانه‌اش را به مدیرش تحویل دهد بهتر است قبل از قبول کار، مدیر را مجاب کند که ممکن است پیش او بدقول شود. اینکه قبل از وقوع بدقولی بپذیریم که نمی‌توانیم با یک دست چند هندوانه بلند کنیم موضوع مهمی است که از آن غافلیم. تجربه نشان داده است که بدقولی بی‌اعتمادی می‌آورد. برای آنکه دچار این سوء‌ظن نشوید نسبت به اصلاح این رفتاری که ممکن است برایتان عادت شده باشد، اقدام کنید.

به دنبال کسب مهارت برویم‌

نمی‌توان مطلق ادعا کرد که یک فرد در هر کاری مهارت کافی را داراست. باید پذیرفت که یکی در کار‌های فنی تبحر دارد، دیگری کارمند موفقی است و...
اگر فردی خواسته‌ای از شما دارد تا در زمان مقرر به او تحویل دهید، اما تخصصی در آن کار ندارید در ابتدای امر تعارف را کنار بگذارید و وارد راهی نشوید که همان ابتدا قرار باشد کاسه چه‌کنم به دست بگیرید. فراموش نکنید انجام ندادن کار به شخصیت شما خدشه وارد می‌کند و طرف مقابل را نسبت به شما بی‌اعتماد می‌کند.

به دنبال ابزار یادآوری بروید

شاید جزو آن دسته افراد هستیدکه هر کاری به شما محول می‌شود را در زمان مقرر تحویل می‌دهید امااهمیت زیادی به ساعت قرار ملاقات‌هایتان ندارید. البته این دلیل نمی‌شود کسی به شما برچسب بزند که آلزایمر دارید. گاهی راه‌حل ساده و آسان است. آلارم ساعت گوشی همراهتان یا دست‌نوشته‌ای که روی یخچال چسبانده‌اید یا حتی ضربدری که روی دستتان با خودکار کشیده‌اید به شما کمک می‌کند نسبت به تعهدی که به طرف مقابل دارید پایبند باشید. ریش و قیچی دست خودتان، اگر آدم فراموش کار یا پر مشغله‌ای هستید به دنبال یک راهکار ساده و دم‌دستی برای یادآوری قول و قرارهایتان بگردید.

از قبل اطلاع دهید

همه قرار‌های ملاقات به سرانجام نمی‌رسد. خیلی مواقع برخی مسائل حاشیه‌ای دست‌به‌دست هم می‌دهند تا نتوانیم سر قولی که داده‌ایم بایستیم. اگر حوادث غیر‌مترقبه‌ای رخ دهد، مثل یک تصادف قبل از ساعت دیدار که موجه است، اما گاهی یک‌باره یک اتفاقی می‌افتد که نمی‌توان آن را پشت گوش انداخت.

مثل برگزاری جلسه فوری انجمن اولیا و مربیان. در چنین شرایطی نباید به دقیقه‌۹۰ اکتفا کرد. می‌توانید به دوستی که از هفته پیش با او قرار گذاشته‌اید اطلاع دهید و زمان ملاقاتتان را به زمان دیگری موکول کنید.
صداقت داشته باشید و وقت خودتان و طرف مقابل را نگیرید. لطفا در شرایط مشابه با خودتان نگویید اول جلسه می‌روم بعد با کمی تأخیر به دوستم ملحق می‌شوم. حواستان به مسائل حاشیه‌ای مثل ترافیک، تصادف، خرابی خودرو و... باشد.

گاهی باید عذرخواهی کرد

برای کنسل شدن قول و قرارتان یا تأخیر در آن عذرخواهی کنید. فرقی نمی‌کند اعضای خانواده باشند یا دوست، همکار، همسایه و ... در هر صورت می‌توانید با توضیح وضعیتتان، شفاف‌سازی کنید. آن‌ها را قانع کنید که درگیر کار دیگری هستید و اگر دیرتر به محل رسیده‌اید یا اصلا کار را قبول نکرده اید دلایلی دارید. با توضیح درباره شرایط موجود اوضاع را اصلاح کنید تا کدورتی در میان نباشد. گاهی با یک عذرخواهی می‌توان موضوع را ختم‌به‌خیر کرد.

فرق خوش‌قول‌ها با بدقول‌ها

افراد خوش‌قول اصولا منظم هستند و برای وقت خود و دیگران ارزش قائل هستند. برای این افراد دیگران جایگاه دارند و آن‌ها به حقوقشان احترام می‌گذارند. همچنین مثبت‌اندیشی، سخت‌کوش بودن، انتقال تجربیات به دیگران، همیشه در حال یادگیری بودن، توانمند در حل مشکلات، خوشحال شدن از موفقیت دیگران، بخشنده بودن و به وقت اهمیت دادن از خصلت‌های بارز این افراد است.

- بد‌قول‌ها در بین اطرافیان افرادی بی‌اعتبار هستند که نمی‌توان روی حرفشان حساب باز کرد. البته این افراد حتی برای زندگی خود برنامه‌ریزی مدونی ندارند چه برسد به دیگران! سهل‌انگاری این افراد باعث خدشه‌دار شدن روابطتشان با دیگران می‌شود؛ و رفته رفته بی‌اعتمادی در بین روابط ریشه می‌دواند.

حالا چه کنیم؟

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید سر قولتان بمانید و خیلی زمان برایتان اهمیت ندارد سعی کنید رفتارتان را اصلاح کنید، زیرا افرادی که با شما سر‌و‌کار دارند از این نوع رفتار شما رنج می‌برند.

اولین قدم این است که بپذیرید فرد بدقولی هستید.

از این خصیصه رفتاری فرار نکنید.

اقدام به اصلاح آن کنید. به عنوان نمونه چند دقیقه زودتر در محل حاضر شوید یا سفارش کارتان را زودتر تحویل دهید.

نسبت به برچسب‌هایی که خیلی‌ها ممکن است روی شما بزنند بی‌اعتنا باشید و عزمتان را جزم کنید که خودتان را اصلاح کنید.

سکان مدیریت زمان را به دست بگیرید

  • بر اساس اولویت‌بندی برخی کار‌ها را حذف کنید و به زمان دیگری که فرصت کافی دارید موکول کنید.
  • برای هر کاری وقت محدودی تعیین کنید.
  • گاهی دست به تغییر برنامه‌ای که از قبل چیده‌اید ببرید.
  • زمانتان را بازبینی کنید و محدودیت‌های زمانی را در نظر بگیرید.
  • کارهایتان را به صورت نیمه‌تمام رها نکنید.
  • از دیگران کمک بخواهید و محول کردن یا برون‌سپاری را یاد بگیرید.
  • فهرستی از کارهایتان تهیه کنید.
  • زمانی را برای استراحت به خودتان اختصاص دهید.
  • ایده‌ال‌گرایی را کنار بگذارید.
  • روی یک کار تمرکز نکنید. زمان هر کاری را تخمین بزنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->