جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده محکومیت ۴۹ میلیاردی برای عرضه کننده برنج تقلبی در مشهد افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز حمله کردند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) چگونه عروس هلندی را در هر سنی دستی کنیم؟ + عکس متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد به دام افتاد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) خراسان رضوی، رتبه دوم چندقلوزایی کشور در سال ۱۴۰۲ نحوه مشاهده و دریافت فیش حقوقی بازنشستگان بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش باران تا یکشنبه هفته آینده در نقاط مختلف کشور (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تعرفه خدمات پزشکی قانونی سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات آیا کبودی بی دلیل بدن خطرناک است؟
سرخط خبرها

مخاطرات یک نجار

  • کد خبر: ۱۹۳۳
  • ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
مخاطرات یک نجار

حرفه نجاری و به طور کل کارکردن با چوب از آن دسته شغل هایی است که به احتمال زیاد قدمتی به اندازه تاریخ رسمی زندگی بشر برروی این کره خاکی داشته باشد. کاری که باوجود ظاهر ایمنش، مشکلات و خطرات خاص خودش را دارد. به طورمثال استنشاق مداوم گردوغبار چوب در محیط های نجاری می تواند مشکلاتی را نظیر آسم برای دستگاه تنفسی ایجاد کند. نتایج یک بررسی بر روی شاغلان حرفه نجاری نشان می دهد با افزایش تعداد سال های برخورد یک کارگر با گردوغبار چوب احتمال ابتلا به سرطان بینی افزایش می یابد. این شرایط وقتی که چوب آغشته به موادی نظیر فرمالدئید یا نگهدارنده های چوب باشد، شدیدتر هم می شود.
مشکلات چشمی ناشی از ورود گردوغبار یا براده های چوب به چشم، کهیر و حساسیت های پوستی به علت تماس با عصاره برخی درخت ها، چسب ها و حلال های شیمیایی، مسمومیت با آرسنیک و سرب موجود در برخی رنگ ها و حلال ها، کاهش شنوایی، افزایش فشارخون، مشکلات عصبی و پایین آمدن آستانه تحمل به دلیل برخورد با صدای زیاد و ممتد ابزار آلات نجاری نظیر اره برقی و اختلالات ناشی از ارتعاش به ویژه در دست و بازو درهنگام کار با ابزارهایی مانند سمباده برقی و دریل مانند سندرم رینولدز را باید بخشی از مشکلات شایع نجارها دانست.
بروز مشکلات ارگونومیکی ناشی از ارتعاش و انجام حرکات تکراری مانند سمباده زدن و کوبیدن با نیروی زیاد و ابتلا به بیماری های عضلانی شایع نظیر کمردرد که به دنبال خم شدن های زیاد و مکرر، بلندکردن اجسام سنگین، چرخش نامناسب کمر، کشیدن و هل دادن اجسام اتفاق می افتد هم بخش دیگری از مشکلات معمول در حرفه نجاری است که باید با تدابیر لازم و به کارگیری توصیه های طب کار تاحد ممکن از بروز و شدت آن کاست.

مصیب مالک‌رئوف
کارشناس بهداشت حرفه‌ای

   ..........................................

 

توصیه های کاربردی
برای کاهش مشکلات ناشی از ارتعاش از دستکش های ضدارتعاش استفاده کنید و پس از یک ساعت کار با ابزار، یک ساعت هم استراحت کنید.
تا حد امکان سطح کار را در ارتفاع آرنج خود تنظیم و در صورت ایستادن به مدت طولانی از زیرپایی های مناسب استفاده کنید. برای پیشگیری از کشیدگی بدن و خم کردن کمر نیز ابزار و مواد را تا حدممکن در محدوده دسترسی خود قرار دهید.
به علت تماس زیاد با خاک برای دریافت واکسن کزاز به طور اختصاصی اقدام کنید.
تراشه ها وگردو غبارها را هرگز با دست جمع آوری نکنید.
از کاربرد هوای فشرده برای بادگیری و مقاصد دیگر در کارگاه خودداری کنید.
از تهویه های عمومی مناسب برای تخلیه گردوغبار از فضای کارگاه کمک بگیرید. برای تخلیه بهتر هم در خروجی سیستم های تهویه از تصفیه کننده های گردوغبار استفاده کنید.
برای محافظت دست ها هنگام حمل قطعات چوب از دستکش استفاده کنید ولی هنگام کار با قطعات گردان ماشین چوب بری دستکش خود را از دست خارج کنید، چون ممکن است تیغه دستگاه دستکش را به خود بپیچاند و برای شما حادثه ایجاد کند.
انجام آزمایش های طب کار را جدی بگیرید تا درصورت بروز مشکل درهمان مراحل اولیه متوقف شود.
لباس کارتان باید به نحوی باشد که افزون بر سهولت و راحتی در انجام کار، از درگیر شدن قسمت های مختلف آن با قطعات گردنده و متحرک دستگاه ها جلوگیری کند. استفاده از عینک یا طلق محافظ صورت درهنگام کار و زدن ماسک برای کاهش مواجهه با گردوغبار چوب نیز الزامی است.

   ..........................................

 

نکته تکمیلی از امیرجاویدی، مزاج شناس| نجارها را برحسب کاری که انجام می دهند باید به چند دسته تقسیم کرد. عده ای که کارهای هنری نظیر معرق کاری و خاتم کاری انجام می دهند و شغلشان گرم و تر است و به دلیل ماهیت هنری که دارد با روحیات دموی مزاج ها سازگارتر است. عده ای هم کارشان مربوط به امور ساختمانی و اسکلتی می شود که نیازمند دقت و سرعت زیاد در کار هستند و صفرازاسـت و به کار صفراهـــا هم بیشـتر مــی آید و دســته آخر هم «ام دی اف»کارها هستند که به دلیل استفاده زیاد از چسب های شیمیایی در مواد ام دی اف سودازاست و شاغلان این بخش را خیلی زود درگیر مشکلات و دردسرهای سودامزاج ها خواهد کرد. بنابراین اگر یک دموی مزاج هستید و به سراغ رشته های هنری این شغل رفته اید، خیلی مشکل نخواهید داشت، مگر آن دسته ای که ابزارآلات کارشان صنعتی شده است و به دلیل غلبه دم، آن هم در ساعت های ابتدایی صبح، بی احتیاطی کار دستشان بدهد و باعث صدمه و آسیب بدنی به خودشان بشوند. ازآنجایی که دموی ها کمی سربه هوا هستند اصولا نباید کارهای پرخطر را هم به آن ها سپرد.
نجارهای ساختمانی هم درصورتی که خودشان صفرامزاج باشند، صفرای کار، غلبه صفرا را در آن ها ایجاد خواهد کرد که اصلا خوب نیست و توصیه می کنیم با رژیم غذایی درست مانند مصرف غذاهای سردتر یا سفر در فصل تابستان به جاهای سرد و تر مانند اردبیل، آستارا و تبریز به اعتدال مزاجشان بیشتر توجه کنند. غلبه صفرا در این افراد غرور زیادی هم ایجاد خواهد کرد که نتیجه اش بی احتیاطی و شتاب زدگی زیاد در کار و بروز آسیب هایی جدی مانند بریدگی های عمیق و حتی قطع عضو خواهد بود که معمولا در ساعت های ابتدایی صبح بیشتر اتفاق می افتد و ما به آن صفرای صبح می گوییم. درضمن، بهتر است که نجارها قدرت بدنی شان را بشناسند و بیخودی توانایی های جسمی شان را به چالش نکشند. انجام اصولی کارها براساس استاندارهای تعریف شد ه برای آن ها هم مانع از بروز کمردردهای دیسکی شایع در این افراد خواهد شد. همچنین می توانند به لحاظ مزاجی هم خوراکی هایی را مصرف کننــد که کمر و پهلویشـان را سـفت کند . به ام دی اف کارها هم توصیه می کنیم به دلیل برخورد زیاد با مواد شیمیایی موجود در ام دی اف از مصرف زیاد شیر برای دفع سموم بدنشان غافل نشوند. .

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->