شوک دوم کرسنت به ایران؛ مصادره دلارهای بابک زنجانی در مالزی فرزین: عرضۀ ارز توافقی افزایش می‌یابد پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار سه‌‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴ پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۴ مهر ۱۴۰۴) | آریزو ۳ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان شد خودرو‌های داخلی ارزان شدند (۱۴ مهر ۱۴۰۴) پیش‌بینی سرنوشت طلا تا یک سال آینده مراقب خرید سکه و شمش‌های خارجی طلا باشید افزایش عرضه‌ها در روز سبز بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ مهر ۱۴۰۴) عامل گرانی گوشت چیست؟ | این بار پای واردکنندگان در میان است ثبات قیمت گل زعفران | افزایش اندک قیمت نگین زعفران (۱۴ مهر ۱۴۰۴) بیت کوین دوباره عقب نشست | بازار ارز‌های مجازی قرمز شد (۱۴ مهر ۱۴۰۴) کالا‌هایی عجیب که با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شود | زیپ، پیانو، فندق با پوست! اضافه‌شدن «بلدرچین»، «ماهی» و «میگو» به طرح کالابرگ «سوخت‌گیری بدون کارت با وارد کردن کد» ممکن نیست رکورد ثبت‌نام ایران‌خودرو شکست (۱۴ مهر ۱۴۰۴) | صف ۶ میلیون نفری برای ۷۳ هزار خودرو چگونگی ثبت‌نام جاماندگان، نوزادان و وراث متوفیان سهام عدالت و جزئیات واریز سود سهام اعلام شد نوسان مثبت دلار در بازار آزاد مشهد در کانال ۱۱۲ هزار تومان (۱۴ مهر ۱۴۰۴) انجام بیش از ۵۲ هزار بازرسی و معدوم‌سازی ۶۷ تن فرآورده غیربهداشتی دامی در خراسان رضوی دلیل افزایش قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۱۴ مهرماه ۱۴۰۴) چه بود؟ طلا امروز در مشهد کار خود را افزایشی آغاز کرد (۱۴ مهر ۱۴۰۴) امروز پنجمین مرحله پیش‌فروش سکه برگزار می‌شود (۱۴ مهر ۱۴۰۴) | تحویل ۳۰ دی ماه ۱۴۰۴ کاهش قیمت دینار در مشهد (۱۴ مهر ۱۴۰۴) | لیر ترکیه، ریال سعودی و درهم امارات چقدر شد؟ قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۴ مهر ۱۴۰۴) | قیمت نجومی خیار در بازار آورده تکمیل شد، اما پروژه نهضت ملی مسکن نیمه تمام ماند قیمت جهانی طلا امروز (دوشنبه، ۱۴ مهرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | رکورد جدید اونس جهانی! جزئیات اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی + فیلم (۱۳ مهر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

۱۸۳ میلیارد تومان فقط زیان یک روز خودروسازان!

  • کد خبر: ۱۹۳۵۲۸
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
۱۸۳ میلیارد تومان فقط زیان یک روز خودروسازان!
یک کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه در نیمه اول امسال، خودروسازان روزانه ۱۸۳ میلیارد تومان ضرر داده اند، گفت: متاسفانه مجموعه سیاست‌های دولتی در کنار عدم همکاری بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز، واردات خودرو را معطل کرده و ضرر زیانی را به مصرف کنندگان نهایی وارد می‌آورد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فرهاد احتشام‌زاد، کارشناس حوزه خودرو گفت: این که قیمت خودرو‌های وارداتی باید کمتر از ۲۰ هزار یورو باشد و برای واردات خودرو‌هایی با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی محدودیت در نظر گرفته شود، دو اشتباه بزرگی است که سیاست‌گذار درخصوص خودرو‌های وارداتی در پیش گرفته است.

وی افزود: متاسفانه دولت ضوابطی برای واردات تعیین کرده تا کسانی که خودرو وارد می‌کنند با هزینه‌های بالای دولتی از جمله حقوق و عوارض گمرکی، گواهی اقساط خودروی فرسوده، حمل و نقل بین‌المللی، هزینه هلال احمر و آمبولانس و موارد بسیاری از این دست که بیش از ۱۰ مورد را شامل می‌شود، مواجه می‌شوند که این هزینه‌ها قیمت خودروی وارداتی را در رده قیمتی بالایی قرار می‌دهد.

احتشام زاد گفت: این که انتظار داشته باشیم خودروی وارداتی با تمام هزینه‌های زیادی که به واردکنندگان آن تحمیل می‌شود، در نهایت خودروی ارزانی باشد، اشتباه است؛ چراکه یا باید حقوق و عوارض دولتی کاهش پیدا کند و سرفصل‌های هزینه‌ای که در نظر گرفته شده بهبود یابد و یا این که بپذیریم امکان کاهش قیمت خودروی وارداتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، خودرو‌های وارداتی سقف قیمتی خودرو‌های داخلی را مشخص می‌کنند، به این معنا که یکی از مکانیسم‌ها برای صدور مجوز افزایش قیمت به خودروسازان داخلی، بالا بردن هزینه و قیمت خودرو‌های وارداتی است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: زیان انباشته سه خودروساز بزرگ دولتی در ۶ ماهه اول سال جاری، ۴۳ هزار میلیارد تومان و به عبارتی روزی ۱۸۳ میلیارد تومان بوده است؛ حال آنکه سال‌ها درباره این که مبنای این ضرر چه بوده و برای کاهش آن چه باید کرد، صحبت شده، اما به باور من، تا زمانی که خصوصی‌سازی واقعی در خودروسازی‌های بزرگ ما اتفاق نیفتد، نمی‌توان گریزی از این موضوع داشت و بالابردن قیمت خودرو‌های وارداتی، تنها راهی است که به خودرو‌های داخلی هم اجازه افزایش قیمت می‌دهد.

احتشام‌زاد درخصوص قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی قبل از سال ۹۷ و ممنوعیت واردات خودرو نیز گفت: دستورالعمل قیمت‌گذاری در سازمان حمایت وجود داشت و این سازمان دستورالعمل‌های موثر بر قیمت، سود منطقی واردکننده، هزینه گارانتی و هزینه توسعه شبکه خدمات را مشخص کرده بود.

وی تصریح کرد: قیمت خودروی وارداتی از مبنای گمرکی مشخص بوده و خودرو تنها کالایی است که امکان قاچاق آن وجود ندارد، چون مرحله به مرحله از ارگان‌های دولتی باید عبور کرده و در نهایت هم اداره پلیس است که شماره‌گذاری را انجام می‌دهد و شفاف‌ترین فرآیند را دارد.

این فعال بازار خودرو گفت: ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ به بهانه کمبود ارز، تصمیم اشتباهی بود که اتخاذ شد، چراکه واردات، سهم جزئی در بازار خودروی داخلی داشت؛ اما از دو سال قبل با این ادعا که باید مدیریت ارزی در کشور صورت گیرد، تصمیم به توقف واردات خودرو گرفته شده است که این باوری اشتباه بوده است، در حالیکه باید اجازه بدهند از ارز‌های آزاد متقاضیان که در خارج از کشور وجود دارد، برای واردات خودرو استفاده شود.

احتشام زاد گفت: این بهترین روش برای جذب سرمایه خارجی برای دولت است، چون دولت هزینه‌های زیادی از این خودرو‌ها خواهد گرفت و درآمد بسیاری خوبی کسب خواهد کرد؛ به خصوص واردات خودرو‌های لوکس نیز یک درآمد مادام‌العمر برای دولت دارد و سال‌ها مالکان خودرو‌های لوکس باید به دولت مالیات بپردازند.

احتشام‌زاده بیان کرد: باید بازار رقابتی همانند بازاری که در سال ۹۰ و ۹۱ وجود داشت، شکل گیرد و کسی نگرانی از قیمت‌گذاری خودروی وارداتی نداشته باشد، به دلیل این که تنوع خودرو‌های وارداتی و تولید داخلی آنقدر زیاد بود که خود فروشنده بیش از دولت نگران این بود که اگر قیمت غیرعادلانه‌ای در نظر نگیرد، رقبا سهم بازارش را بگیرند.

این کارشناس حوزه خودرو گفت: اصرار بر تامین ارز از کانال بانک مرکزی، واردات خودرو را معطل کرده است در حالی که می‌توان به راحتی از سرمایه‌های خارج از کشور استفاده کرد.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->