به گزارش شهرآرانیوز، فرمول جدید قیمتگذاری محصولات تولیدی ایران خودرو و سایپا از سوی وزارت صمت تعیین شده تا از مسیر جدید قیمتگذاری خودرو، شرکتهای خودروساز از زیان خارج شوند.
براساس درصدبندی قیمت نهایی خودرو، مدیران ارشد صمت سود خالصی بین ۱۲ تا ۱۶ درصد را برای خودروسازان درنظر گرفتهاند.
چنانچه مدیران خودروساز بتوانند درصدبندی یادشده را در تولید محصولات خود رعایت کنند این امکان وجود دارد تا شرکتهای خودروساز بتوانند به تدریج از باتلاق زیاندهی خارج شوند. به عبارت دیگر قیمت تمام شده محصول به نوعی پایینتر از قیمتی باشد که برای مشتریان فاکتور میشود.
درمیان درصدبندیهای انجام شده حدود ۴۵ تا ۵۵درصد سهم مواد اولیه است. این به آن معناست که براساس آنالیز مدیران صمت، خودروسازان حول و حوش ۵۰درصد قیمت نهایی تولید خود را خرج تأمین مواد اولیه و قطعات موردنیاز کنند. هزینه دستمزد در رتبه بعدی قرار دارد و حدود ۱۰ تا ۱۴درصد قیمت نهایی خودرو در خطوط تولید را به نظر سیاستگذار خودرویی به خود اختصاص دهد.
هزینههای سربار تولید بعد از هزینههای مربوط به دستمزد پرسنل در جایگاه بعدی قرار دارد. این امکان وجود دارد تا بر اساس محاسبات صمت این هزینهها تا ۱۲درصد قیمت تمام شده خودرو در کارخانه را به خود اختصاص دهند. هزینههای مربوط به توسعه محصول میتواند تا ۶درصد قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکتهای خودروساز را به خود اختصاص دهد. گارانتی خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان نیز میتواند هزینهای روی دست مدیران خودروساز قرار دهد و این هزینه میتواند سهمی تا ۶ درصد قیمت تمام شده داشته باشد. هزینه استهلاک که مربوط به خطوط تولید شرکتهای خودروساز است بین یک درصد تا ۱.۵ درصد باشد.
این امیدواری وجود دارد تا با آنالیز جدید قیمت تمام شده تولید خودرو دیگر خودروسازان زیانی در صورتهای مالی خود درج نکنند و در جاده سوددهی حرکت خود را آغاز کنند. البته سیاستگذار خودرویی باید اجازه دهد تا قیمت خودرو در کارخانه با توجه به درصدبندی اعلام شده و در فواصل زمانی کوتاهتر توسط خودروسازان بروزرسانی شود.
البته به احتمال فراوان شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود، اما مدیران خودروساز تأکید میکنند میتوانند در بازه زمانی حول و حوش یک سال با افزایش تیراژ قیمت بازاری خودرو را مدیریت کنند.
حال باید منتظر ماند و دید سیاستگذار خودرویی از چه زمانی قیمت تمام شده خودرو را با توجه به درصدبندی جدید بروزرسانی کرده و زیر مجوزهای لازم را برای مدیران خودروساز امضا میکند.
منبع: اکو ایران