به گزارش شهرآرانیوز، حجت اله الماسی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی در چهاردهمین گردهمایی مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و اعضای شورای معاونان وزارت آموزش وپرورش در مشهد اظهار کرد: ما متولیان آموزش و پرورش بیشتر از این که به عنوان راهبران و صاحب نظران و کسانی که گفتمان سازی و هدایت می کنند نقش ایفا کنیم، نقش هماهنگ کننده پیدا کرده ایم که جالب نیست، در حالی که تمدن و فرهنگ سازی در آموزش و پرورش صورت می گیرد. شاید یکی از دلایل اجرایی نشدن سند تحول بنیادین همین است.
الماسی گفت: از همه دستگاه ها این انتظار نمی رود ولی آموزش و پرورش با بقیه دستگاه ها فرق دارد، تمدن ساز ترین دستگاه، آموزش و پرورش است.
وی بیان کرد: گام اول در یادگیری این است که باید منجر به ایجاد شایستگی گردد که این یادگیری خود منجر به تربیت افراد می شود، یادگیری باید عمیق و پایدار باشد.
مشاور وزیر عنوان کرد: جهان را درگیر کنید تا جهان را تغییر دهید؛ برای این تغییر باید روش های تعلیم و تربیت تغییر کند، باید دانش آموزان را درگیر مسئله کنیم تا تربیت شکل گیرد.
وی ادامه داد: نگرش باید مقدم بر آموزش باشد، این موضوعی است که مورد غفلت واقع شده است، فرایندهای شناختی، فرایندهای اجتماعی و فرایندهای هیجانی نیز موارد مورد اهمیت دیگر هستند که صاحب نظران معتقدند اگر میخواهید شایستگی در پی یادگیری رخ دهد باید این سه فرایند مورد توجه قرار گیرند.
مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی در پایان بیان کرد: معلم باید نقش مربی داشته باشد، برای دانش آموز دغدغه ایجاد کنید، یک معلم باید در گام اول دانش آموز خود را دغدغه مند کند پیش زمینه ذهنی برای دانش آموز فراهم نماید، نگرش ایجاد کند تا به دنبال حل مسئله باشد اینگونه است که معلم مربی میشود و یادگیری اتفاق می افتد. این همان حیات طیبه است که ما به دنبال آن هستیم و این دانش آموز، همان دانش آموز تراز انقلاب اسلامی است.