رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

بازنشستگان کارگری تأمین اجتماعی در حوزه معیشتی و درمان همچنان مشکل دارند + فیلم

  • کد خبر: ۱۹۹۱۸۲
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
  • ۱
بازنشستگان کارگری تأمین اجتماعی در حوزه معیشتی و درمان همچنان مشکل دارند + فیلم
رئیس کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی گفت: بازنشستگان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و مهم‌ترین مشکلات آن‌ها در حوزه معیشتی و درمان است. متأسفانه دلیل این مشکلات عدم اجرای قانون است.

به گزارش شهرآرانیوز، رحمت‌الله پورموسی در نشست خبری کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی پیرامون موضوعات و مشکلات معیشتی و درمان مستمری‌بگیران و بازنشستگان اظهار کرد: متأسفانه امروز بازنشستگان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و مهم‌ترین مشکلات آن‌ها در حوزه معیشتی و درمان است. متأسفانه دلیل این مشکلات عدم اجرای قانون است.

 

وی با اشاره به اینکه برای این حوزه قانون تعیین شده است و ماده ۴١ قانون کار، ماده ٩۶ قانون تأمین اجتماعی، ماده ١١١ قانون تأمین اجتماعی، در حوزه معیشت ماده ۳ و ۵۴ قانون تأمین اجتماعی و در حوزه درمان اصل ٢٢ قانون اساسی را داریم، افزود: متأسفانه علی‌رغم اینکه این قوانین شفاف و واضح هستند، اما به درستی اجرا نمی‌شوند. اگر این قوانین اجرا می‌شد اکنون فاصله بین حقوق فعلی و حقوق واقعی ایجاد نمی‌شد.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه ماده ۴١ قانون کار دو آیتم را در نظر گرفته است، تأکید کرد: شورای‌عالی کار موظف است سالیانه نسبت به تعیین حداقلی دستمزد با شرایط زیر اقدام کند؛ میزان تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود و تعیین سبد معیشت یک خانوار. در سال گذشته سبد معیشتی کارشناسی شد و دولت این سبد را حدود ١٣میلیون اعلام کرد و حتی آن را امضا کردند، اما با توجه به تورم سال گذشته حداقل حقوق ۵ میلیون و ٣٨٠ هزار تومان تعیین شد که این میزان حقوق با واقعیت جامعه متفاوت است. بن کارگری یک میلیون و صد هزار تومان و حق مسکن ٩٠٠ هزار تومان است و طبق ماده ٨۶ تأمین اجتماعی اگر فرزندی داشته باشد سه روز دستمزد برای هر فرزند و به عنوان مثال کارگری که دو فرزند دارد حقوق او به ٨ میلیون می‌رسید.

پورموسی ادامه داد: متأسفانه بازنشستگان ما مشکلاتی فراتر از این‌ها دارند. ما می‌گوییم حقوق یک کارگر در شرایط فعلی نباید از ٢٠ میلیون تومان کمتر باشد، اما همین کارگر، چون جوان است و توان کار کردن دارد، می‌تواند در دو شیفت یا با اضافه کاری حقوق خود را افزایش دهد و از مزایای دیگر استفاده کند. اما بازنشستگان طبق تبصره ماده ٧٧ تأمین اجتماعی حقوقشان براساس حقوق میانگین دو سال آخر کار و این یعنی تعدیل حقوق و بن کارگری آن‌ها به ٢۵٠ هزار تومان و حق مسکن به ٢٠٠ هزار تومان می‌رسد و در مورد عیدی هم که همه چیز آن‌گونه که باید باشد اعمال نمی‌شود. البته برای بازنشستگان بحث درمان بیشتر و سفره آن‌ها بزرگ‌تر است.

وی با تأکید بر این موضوع که این مطالب و مشکلات بازنشستگان را به وزیر منتقل کرده‌ایم، اما دولت در بحث بودجه قانون را نقض می‌کند و دولتی که مجری قانون است به قانون عمل نمی‌کند، بیان کرد: متأسفانه نماینده‌های مجلس وظیفه ذاتی خود را انجام نمی‌دهند چراکه نماینده‌ها علی‌رغم قانون‌گذاری مهم‌ترین وظیفه آن‌ها نظارت بر اجرای صحیح قوانین است که این مورد انجام نمی‌شود. چرا دولت در این زمینه قانون‌شکنی می‌کند؟ همچنین باید بگوییم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را همچنان پیگیری می‌کنم.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی خراسان رضوی تأکید کرد: من شخصاً به عنوان مسئول از رئیس جمهور می‌خواهم با توجه به قول‌هایی که در مناظرات خود داد که مشکلات بازنشستگان و کارگران را حل می‌کند، به این موضوع ورود پیدا کند، زیرا اگر دوباره این اتفاق‌ بیفتد شرایط بازنشستگان از سال قبل بدتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تقاضا کرده‌ایم امسال برابر آنچه قانون گفته است موضوعات مربوط به بازنشستگان را پیگیری کنند و باز مصلحت‌اندیشی نکنند، گفت: در حوزه درمان اصل ٢٩ قانون اساسی گفته شده است که در کشور باید درمان رایگان باشد. فردی که ٣٠ سال حق بیمه پرداخت کرده بعد از بازنشستگی نباید برای معیشت و درمان دغدغه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: در ماده ٣ و ۵۴ قانون تأمین اجتماعی آمده است که تأمین اجتماعی موظف است همه خدمات درمانی را انجام دهد و متأسفانه در این خصوص نیز قانون درست اجرا نمی‌شود.

از آن طرف بیمه تکمیلی درمان را آوردند که ما اصلاً این بیمه را قبول نمی‌کنیم. ما می‌گوییم اگر بیمه تکمیلی می‌خواهد انجام شود باید صفر تا صد درمان را بر عهده بگیرد و هزینه کامل را بیمه بدهد چرا باز از بازنشسته کم می‌کنند؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بازنشسته از کار افتاده (احمد)
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
0
0
با سلام، ما بازنشته های کارگری مانند رانندگان سنگین امید ان داریم که با عدالت همسان سازی حقوق ومستعمری
اجرا شده وفرقی با دیگر کارگران (راننده های نهادهاوشرکت ها) نداشته باشد، سپاس گزاریم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->