لغو ۲ پرواز ایلام - تهران به علت شرایط نامساعد جوی (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) متناسب‌سازی حقوق بیشترین دغدغه بازنشستگان است آخرین جزئیات درباره نحوه دایمی شدن قرارداد‌های کارگران، مدت زمان بیمه بیکاری و میزانِ حق مسکن تداوم بارش باران در نقاط مختلف کشور (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اگر تیغ ماهی در گلو گیر کرد چه کار کنیم؟ ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟ دمنوش‌هایی که شکم و پهلو را آب می‌کنند | بهترین زمان خوردن دمنوش لاغری چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟ | آب زرشک را چه زمانی بخوریم بهتر است؟ فیش‌های حقوقی جدید بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران صادر شد+جزئیات و لینک سامانه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استقبال کم فرهنگیان از طرح بکارگیری دوباره بازنشستگان تماشای تلویزیون برای چه سنی ممنوع است؟ اسید‌های آمینه به عنوان پیش‌ساز پروتئین‌ها و به عنوان مکمل غذایی «تروما» چهارمین علت مرگ در دنیا  ۱۰ فایده پیاده روی برای سلامت بدن | بهترین زمان پیاده‌روی چه زمانی است؟ بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند چند ساعت در شبانه‌روز بنشینیم، بایستیم و بخوابیم؟ منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس
سرخط خبرها

نیروگاه توس مشهد امسال ۲ برابر پارسال مازوت می‌سوزاند

  • کد خبر: ۱۹۹۳۰۷
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
نیروگاه توس مشهد امسال ۲ برابر پارسال مازوت می‌سوزاند
نیروگاه علت این مسئله را تأمین‌نشدن سهمیه گاز می‌داند.

به گزارش شهرآرانیوز ۱۵‌آذرماه بود که تشکیل پرونده قضایی برای نیروگاه توس به‌دلیل مازوت‌سوزی خبرساز شد؛ نیروگاهی که حدود ۴۰‌درصد از برق مشهد را تأمین می‌کند و مدیر دفتر مهندسی و نظارت و سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و آمار آن، در گفتگو با خبرنگار شهرآرا از مصرف روزانه ۳.۵‌میلیون لیتر مازوت در آن خبر می‌دهد.

مجتبی غفوری‌نژاد، ۲۷ آذرماه پارسال نیز میزان مصرف روزانه نیروگاه را ۱.۷ میلیون لیتر اعلام کرده بود؛ این یعنی در نبود اقدام جدی و روشن دستگاه‌های مسئول برای پایان سریال مازوت‌سوزی، میزان استفاده از این سوخت در آذرماه امسال در نیروگاه توس به بیش از دو برابر مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

سوخت اصلی یا پشتیبان؟ مسئله این است

باوجوداینکه غفو‌ری‌نژاد، مازوت را سوخت پشتیبان و گاز را سوخت اصلی این نیروگاه می‌داند، آمار و ارقام حکایت از آن دارد که جای سوخت پشتیبان و اصلی با هم عوض شده است.

«حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب مازوت» آماری است که او از میزان استفاده از این سوخت در نیروگاه توس در شش ماهه اول امسال ارائه و ادامه می‌دهد: «حدود ۴۵ روز است که فقط از مازوت استفاده می‌کنیم، زیرا سهمیه سوخت گاز را به ما نمی‌دهند.» او البته این مطلب را هم تأیید می‌کند که حتی در خردادماه امسال نیز بعضی روز‌ها در نیروگاه توس مازوت سوزانده‌اند.

پیگیری شهرآرا از شرکت گاز خراسان‌رضوی درخصوص سهمیه گاز نیروگاه توس مشهد، به دریافت آمار مربوط به سهمیه گاز همه نیروگاه‌ها ختم شد، اما مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه توس از انعقاد قراردادی با شرکت گاز برای تأمین گاز نیروگاه در هشت ماه ابتدایی امسال خبر می‌دهد.

او در توضیح بیشتر این قرارداد، اظهار می‌کند: پس از اینکه دادستانی به این موضوع ورود کرد، جلسه‌ای در سطح وزارت نیرو، وزارت نفت، برق حرارتی، اداره گاز، نماینده دادستانی و... در تهران برگزار شد و نتیجه آن جلسه این بود که نه‌تن‌ها شرکت گاز باید هشت ماه ابتدایی سال سهمیه گاز به نیروگاه بدهد، بلکه چهار ماه انتهایی سال نیز باید ۵۰‌درصد سوخت گاز نیروگاه را تأمین کند؛ اما اکنون حتی سهمیه سوخت هشت ماه نیز تأمین نشده است.

غفوری‌نژاد اضافه می‌کند: از شهریورماه، یک‌چهارم از سوخت نیروگاه، گاز و سه‌چهارم آن مازوت بوده است و امسال شرکت گاز نتوانسته است به قرارداد خود عمل کند.
او درباره وضعیت پرونده‌های قضایی قبلی نیروگاه، بیان می‌کند: مستندات موجود را به دادگاه ارائه دادیم. نمی‌توانم جزئیات دادگاه را بگویم، اما پرونده‌ها باز و در جریان است.

سؤالات بی‌پاسخ

پرسش‌های بی‌پاسخ درباره پرونده قضایی تشکیل‌شده برای نیروگاه که نیمه آذرماه از آن خبر دادیم، همچنان وجود دارد و تاکنون اداره‌کل دادگستری و حفاظت محیط‌زیست استان به سؤالات خبرنگار شهرآرا دراین‌باره پاسخ نداده است؛ بااین‌حال مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه توس معتقد است طبق استعلامی که گرفته‌اند، متوجه شده‌اند که این نیروگاه در محدوده طرقبه و شاندیز قرار ندارد و به‌همین‌دلیل پرونده قضایی این نیروگاه به مشهد ارسال شده است.

بازرسی شبانه‌روزی، آزاد

او همچنین در واکنش به گفته مجید غلامی، رئیس سازمان محیط‌زیست طرقبه و شاندیز، مبنی بر اینکه نیروگاه توس آمار مصرف سوخت خود را اعلام نکرده است، بیان می‌کند: ما این آمار را به‌روز و همچنین به‌صورت فصلی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. چرا نیروگاه متهم به پنهان‌کاری شده است؟ اگر می‌خواستیم پنهان‌کاری کنیم، به کارشناسان محیط‌زیست استان و طرقبه و شاندیز به‌صورت ۲۴ ساعته اجازه ورود به نیروگاه، حضور در سایت تولیدی و... را نمی‌دادیم.

غفوری‌نژاد اضافه می‌کند: نیروگاه هرساله با آزمایشگاه‌های معتمد سازمان محیط‌زیست قرارداد می‌بندد تا به‌صورت فصلی اندازه‌گیری‌های لازم را انجام دهند؛ پس از آن آمار آلایندگی نیروگاه را به محیط‌زیست اعلام می‌کنند و نیروگاه از سوی این اداره‌کل جریمه می‌شود. او نیروگاه را به تعهدات خود وفادار و استفاده از سوخت مازوت را به‌اجبار می‌داند و می‌گوید: از نهاد‌های امنیتی بالادستی برای هر فصلی نامه داریم که در صورت نبود گاز، باید مازوت بسوزانید و در‌غیر‌این‌صورت، عواقب آن پای خودتان است؛ ضمن اینکه در همان بخش‌نامه‌ها صراحتا محیط‌زیست از اینکه موضوع مازوت‌سوزی را به محاکم قضایی یا روزنامه‌ها بکشاند، منع شده است.

غفوری‌نژاد این نکته را که مازوت‌سوزی برای نیروگاه بدون هزینه است، رد می‌کند. او به هزینه‌های تحویل، تخلیه، پمپاژ، گرمایش و... آن اشاره می‌کند و می‌گوید: علاوه بر این زمانی که مازوت می‌سوزد، دود اسیدی ایجاد می‌کند که منجر به خورندگی تجهیزات مسیر دود می‌شود و در طول یک سال فقط شانزده بار شاهد ترکیدگی لوله بودیم. این ترکیدگی‌ها واحد را غیرفعال می‌کند و به‌همین‌دلیل جریمه‌هایی از شبکه به نیروگاه تحمیل می‌شود.

اگر جریمه‌های محیط‌زیست را به این موضوع اضافه کنیم، استفاده از مازوت از صدر تا ذیل برای ما هزینه است. به گفته او، عمر مفید تجهیزات نیروگاه‌ها سی سال است، اما تجهیزات نیروگاه توس عمر چهل‌ساله دارد و همچنان در حال بهره‌برداری است.

تصفیه سوخت به‌جای نصب فیلتراسیون

قانون هوای پاک که سال‌۱۳۹۶ مصوب شد، صنایع و نیروگاه‌ها را ملزم به کنترل آلاینده‌ها با نصب فیلتراسیون کرد، اما نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه توس، این امر را به دلایلی مانند مصرف آب زیاد و... امکان‌پذیر ندانستند.

غفوری‌نژاد با اشاره به اینکه این موضوع به جلسه هیئت دولت نیز کشیده شد، ادامه می‌دهد: در نهایت آیین‌نامه اجرایی قانون هوای پاک اصلاح و وزارت نفت مکلف شد که سوخت را تصفیه کند و سوخت پاک (بدون گوگرد) تحویل نیروگاه‌ها بدهد؛ بنابراین از لحاظ قانونی نصب فیلتراسیون از وظایف نیروگاه‌ها حذف شد. فقط وزارت نیرو مکلف شده است که برای نیروگا‌ه‌های جدید به سمت نیروگاه‌های تجدیدپذیر برود.

او اظهار می‌کند: در زمستان‌ها یک واحد از چهار واحد نیروگاه، درگیر اورهال (تعمیرات اساسی) است و به‌مدت نود روز از مدار خارج می‌شود؛ همچنین ۴۵ روز از این مدت سه‌ماهه نیز یک واحد دیگر برای تعمیرات میان‌دوره‌ای از مدار خارج می‌شود؛ یعنی تقریبا ۵۰‌درصد واحد‌های نیروگاه طی ۴۵ روز در زمستان‌ها از مدار خارج می‌شود. غفوری‌نژاد با توضیح این موضوع، سؤالی را (از اداره‌کل محیط‌زیست استان) مطرح کرد مبنی بر اینکه آیا آلایندگی شهر در این ۴۵ روز که دو واحد نیروگاه فعال نیست، به ۵۰‌درصد می‌رسد؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->