تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر
سرخط خبرها

درباره نمایش «بیهوده»، درامی پرتعلیق که می‌تواند خیلی هم بیهوده نباشد

  • کد خبر: ۲۰۳۸۵۹
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
درباره نمایش «بیهوده»، درامی پرتعلیق که می‌تواند خیلی هم بیهوده نباشد
نمایش «بیهوده» اثری است که بعد پایانش بازهم تک تک مخاطبانش را به فکر فرومی برد تا ولو در حد دقایقی هم که شده است، به قضاوت خودش با همان تیغ تیز و برنده نگاه نقادانه با رویکرد تأثیرگذاری خلقیات هر فرد در مسیر تعالی یا تخریب زندگی خود و دیگران بپردازد.

خرمی | شهرآرانیوز نمایش «بیهوده» به کارگردانی یاسین رضوانی، روایت داستان پرفرازونشیب دو برادر به نام‌های «کسری» و «کاوه» است. کسری در آستانه اعزام به خدمت سربازی است و کاوه برادر بزرگ‌تر اوست. هردو در فقدان پدر و مادری ازدست داده اند. برادر بزرگ‌تر شیوه تربیتی توأم با تحکم، توهین و تحقیر را برای تربیت برادر دیگرش برگزیده است. در دیگر سو، کسری نیز با تمام سخت گیری‌های برادرش در قامت یک جوان، تجربه‌های تلخ و شیرین این ایام و سنین را اغلب به دور از چشم برادر بزرگ‌تر پشت سر گذاشته است.

صحنه نمایش «بیهوده» می‌تواند شمایل کاملی از خانه فردی از طبقه اجتماعی متوسط روبه پایین (خانه کسری و کاوه) را به وضوح نشان دهد. گاه به چشم مخاطبانی که در مقام مخاطب حرفه‌ای تئاتر نیز تعریف نمی‌شوند، چنین حجم از دکور و جزئیات وسایل صحنه بیش از حد زیاده روی به شمار می‌رود! جزئیات متعددی که به شلوغی صحنه و در مواردی حواس پرتی مخاطب باتوجه به ابزار و ادوات موجود در خانه می‌انجامد که کمترین استفاده را چه در حوزه پیشبرد فضای داستان و چه نقاط عطف دراماتیک دارد و خود به آسیبی مهم در حوزه طراحی صحنه این اثر بدل می‌شود.

اما هرچه بتوان بر طراحی صحنه و به دور از خلاقیت نمایش «بیهوده» به دیده آسیب نگریست، شاید روایت پرکشش و پرتعلیق داستان این نمایش بتواند دستی بالا را در جلب و جذب نظر مخاطب به روایتی دراماتیک و با تعلیق فراوان داشته باشد که تا آخرین دقایق این اثر نمایشی او را همراهی می‌کند. این روایت به عنوان نقطه عطف «بیهوده» قلمداد می‌شود.

نمایشنامه «بیهوده» و خالق آن سعی نمی‌کنند هیچ یک از چهار ضلع شخصیت‌های این اثر (کسری، کاوه، نیلوفر و آقای انصاری) را مبرا کنند. اگر جزئی‌تر و دقیق‌تر بر دیالوگ‌های این اثر نمایشی متمرکز شویم، زمانی که شاهد گفتگو‌های ابتدایی کسری و نیلوفر در قالب بیان و ابراز محبت به یکدیگر در صحنه آغاز نمایش هستیم، کفه سنگین تکیه کلام‌های فضای مجازی، محتوای دیالوگ‌ها و کاربرد آن‌ها را با تاریخ مصرف عمر همین کلیدواژه‌ها در فضای مجازی روبه رو می‌کند.

انتخاب چنین شیوه نگارشی در شأن و قاموس خلق اثر دراماتیک نمی‌گنجد و حتی شاید در ابتدا باعث ایجاد حس نارضایتی در مخاطب شود؛ اما نمایشنامه هرچه گام به گام جلوتر می‌رود، این حس تعلیق و زبان متفاوت هرکدام از شخصیت‌ها با دایره واژگان، جهان، بینش و ایدئولوژی درست و غلط آن ها، نشان می‌دهد که شاید باید از آن آسیب ابتدایی در انتخاب زبان تاریخ مصرف دار، بدون تأکید بر درشت نمایی اش عبور کرد. درنهایت باید گفت که یاسین رضوانی در قامت کارگردان «بیهوده» توانسته است نمایشی آبرومند را در رویارویی با مخاطبی خلق کند که کمتر در حوزه تولید آثار نمایشی، با درام‌های پرتعلیق، پرکشش و توأم با حس هم ذات پنداری مستمر روبه روست.

شاید گام را از پاسخ دادن به مؤلفه فقر این دست از آثار دراماتیک در حوزه روایت و متن فراتر برده است و بخشی از عطش او را به سیراب شدن در حین همدلی با اثری پرتعلیق مهمان می‌کند. نمایش «بیهوده» اثری است که بعد پایانش بازهم تک تک مخاطبانش را به فکر فرومی برد تا ولو در حد دقایقی هم که شده است، به قضاوت خودش با همان تیغ تیز و برنده نگاه نقادانه با رویکرد تأثیرگذاری خلقیات هر فرد در مسیر تعالی یا تخریب زندگی خود و دیگران بپردازد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->