قالیباف: پیشرفت کشور در گرو فرصت دادن به نخبگان است + فیلم گروسی با یک مقام آلمانی درباره ایران گفت‌وگو کرد تسریع در ابلاغ آرای ماده ۱۰۰ در مشهد؛ تضمینی برای حقوق مالکین خودکفایی در ساخت تجهیزات مکانیکی پالایشگاه گاز در مشهد «مشهد مهربان»؛ هم‌افزایی شهروندان و نهاد‌ها برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل اجاره ملک در مشهد ثابت ماند | مبلغ اجاره‌ها مشابه با سال قبل پویش «مشهد مهربان»، گامی مهم برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل مشهدی به چرخه آموزش جزئیات برگزاری بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا (فروش پاییزه) مشهد کیفیت هوای شهر مشهد در وضعیت «قابل‌قبول» است (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) جمع‌آوری ماهیانه یک میلیون کیلوگرم ضایعات خشک در مشهد | بیش از ۴۶۶ هزار شهروند مشهدی، مشترک دائمی طرح‌های بازیافت پسماند هستند درباره آخرین فرعی خیابان «دانش ‌غربی» مشهد | کوچه «طاهایی»، از تیمارگر جان تا سازنده انسان رفع گره‌های ترافیکی میدان شهید فهمیده و میدان خیام مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ نمایشگاه ویژه کنگره بزرگداشت ۱۸ هزار شهید خراسان رضوی، نماد هم‌افزایی و انتقال فرهنگ ایثار است مشهد در آستانه برگزاری کنگره بزرگداشت ۱۸ هزار شهید خراسان رضوی گلایه شهروندان از وضعیت کارگاهی عمرانی در ورودی مشهد | مشکلات عریض و طویل یک تعریض! شهردار مشهدمقدس: مجموعه معراج شهدا به فرهنگسرای ماندگار شهدا تبدیل می‌شود بازگشت ۴۳ دانش‌آموز مشهدی بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش در پویش «بازگشت به تحصیل» ۱۴ بوستان بانوانی که در حال حاضر پذیرای شهروندان مشهدی است + آدرس و ساعت فعالیت پیشتازی شهرداری مشهد در سامان‌دهی انبار‌های ضایعات نسبت به دیگر شهر‌های کشور درباره حریم اختلافی مشهد با طرقبه شاندیز و استیصال مالکان زمین‌ها | مرز اختلافی روی میز دولت
سرخط خبرها

وجوبِ یک جراحی سرپایی

  • کد خبر: ۲۰۹۵
  • ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
وجوبِ یک جراحی سرپایی
آرش رمضانی

معاونت فرهنگی‌ شهرداری مشهد از ضعف‌های ساختاری پرتعدادی در رنج است که وجودشان باعث می‌شود هرکس مسئولیت این معاونت را عهده‌دار شود، به بند و حصار کشیده شود. چالش‌های گُل‌درشت را به اختصار می‌گویم، سپس می‌روم سراغ چند پیشنهاد کلی؛ شرح مبسوطش باشد برای بعد.
اولین چالش معاونت فرهنگی، چابک نبودن آن است؛ ساختاری سنگین و اداراتِ کم‌بازده و پرخرج. این ساختار شاید در سال‌های ۹۰ و ۹۳ مناسب بوده است، اما اکنون نیاز به جراحی و خارج ساختن برخی بافت‌ها دارد. با افزایش چالاکی سازمان، باید در کارکرد اداراتی مانند اداره آموزش، دبیرخانه شورای اجتماعی محلات و چند مثالِ دیگر، تجدید نظر صورت بگیرد، اختیارات و اعتبارات به‌جای تجمع در ستاد، به مناطق سرازیر شود و تحرک مناطق افزایش یابد. معاونت فرهنگی باید از «اجرا» دست بکشد، اجرا را به مناطق و فرهنگ‌سراها بسپارد و به «تولید محتوا» بپردازد. گرفتاریِ دوم، همین چالش «تولید محتوا» است. در این معاونت، خلاقیت گُم شده‌ است. در عموم موارد، طرح‌ها کهنه شده‌اند و هر ایده صدها بار اجرا شده است. معاونت باید پر از نیروهای ایده‌پرداز باشد؛ کسانی که علمشان به‌روز باشد و از بهترین طرح‌ها مطلع باشند، کسانی که اهل صرفه‌جویی باشند و بدانند هر یک ریال پول شهرداری، باید با چه وسواس و دقتی خرج شود. سومین چالش، این است که شخص معاون برای دیدنِ همکارانش وقت ندارد. معاونی ‌که تمام وقتش صرف مناسبت‌ها و جلسات می‌شود، نمی‌تواند نیروهایش را ببیند و از آنان مشورت بگیرد.

هرچه معاونت و سازمان، سبک‌تر بشوند، شخص معاون بیشتر می‌تواند از ایده‌ها، حرف‌ها و دغدغه‌های همکارانش بهره ببرد.
چهارمین چالش، همین «مناسبت‌ها» است. معاونت فرهنگی تا سطح معاونتِ مناسبت‌ها نزول کرده و به‌اجبار فقط به همین کار مشغول است. پیشنهاد می‌شود یک «ستاد مناسبت‌ها» تشکیل شود که وظیفه‌ هماهنگی‌ها را به عهده بگیرد و کل سازمان درگیر هر مناسبت نشود.
پنجم، مربوط است به «پست‌های خالی». همین الان بسیاری از پست‌ها و جایگا‌ه‌های سازمان فرهنگی خالی‌اند و بدون مسئول یا با سرپرست اداره می‌شوند، که این خودش ثبات سازمان را کاهش می‌دهد‌.
پیشنهاد می‌شود فرهنگ‌سراهایی که در پارک قرار دارند، مسئولیتِ فرهنگی پارک را هم بر عهده بگیرند و بتوانند اقداماتشان را به سطح پارک بکشند و ارتباطشان با مردم گسترده‌تر شود.
باید معاونت فرهنگی به سوی اقدامات دائمی مانند ایجاد بازارچه دائمی هنر، پیاده‌راه کتاب، خیابان غذا و ایجاد پیاده‌راه‌های دائمی قدم بردارد و تغییرات ملموس ایجاد کند و خود را به رویدادهای مناسبتی محدود نکند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->