سه پیش‌بینی از قیمت ارز در سال ۱۴۰۳ (۹ اسفند ۱۴۰۲) اطلاعیه وزارت جهادکشاورزی برای قیمت مرغ + جزییات (۹ اسفند ۱۴۰۲) نکاتی درباره عرضه سکه‌های بانک مرکزی از ۱۳ اسفند تمدید بخشودگی ۱۰۰ درصد جرائم مالیاتی تا پایان اسفندماه مصرف روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین، نشان‌دهنده ضعف در بهینه‌سازی مصرف سوخت است تاخیر در تعیین سبد معیشت به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست جزئیاتی جدید از فساد چای دبش + فیلم نظارت بر بازار میوه تا پایان تعطیلات نوروزی در مشهد ادامه دارد | تخلف ۵۵۲ میوه‌فروشی از ابتدای سال تاکنون نفوذ سرمای سیبری به بورس ایران | گزارش وضعیت بازار سهام (۸ اسفند ۱۴۰۲) طلا صعودی شد | نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اسفند ۱۴۰۲) واریز سود مرحله دوم سهام عدالت تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ اعلام قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا در اسفندماه ۱۴۰۲ + جدول نمایندگان مجلس در حوزه انرژی سیاست‌های پایدار اتخاذ کنند در یک سال اخیر کدام بازار سود بیشتری داشته است؟ + نمودار (۸ اسفند ۱۴۰۲) خاندوزی: کاهش تورم نقطه‌ای بهمن ماه سال جاری نسبت به فروردین | استفاده بیش از ۱۴ میلیون خانوار از طرح کالابرگ فجرانه صدور ۱۱۸۴ پروانه بهره‌برداری جدید به ارزش ۳۵ همت در خراسان رضوی قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه در بازار امروز سه‌شنبه (۸ اسفند ۱۴۰۲) افزایش ۲۰ درصدی صادرات خراسان رضوی نسبت به سال گذشته (۸ اسفند ۱۴۰۲) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های سوخت مشهد توزیع می‌شود؟ + مسیریابی (۸ اسفند ۱۴۰۲) ماجرای تأمین‌کنندگان کوروش کمپانی | پای کدام بنکدار در میان است؟ بی‌ثباتی نرخ ارز چه اثراتی بر اقتصاد دارد؟ چاره اندیشی برای تأمین نقدینگی تولید در مجلس آینده بررسی شاخص‌های امنیت سرمایه گذاری خراسان رضوی| بهبود امنیت سرمایه گذاری در استان پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت خودرو در سال آینده (۸ اسفند ۱۴۰۲)
خبر فوری

«دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» | اقشار متوسط توان خرید خودرو‌های خارجی را ندارند

  • کد خبر: ۲۱۱۳۶۲
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
«دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» | اقشار متوسط توان خرید خودرو‌های خارجی را ندارند
در حالی که قرار بود واردات خودرو، قیمت‌های سرسام‌آور خودرو در کشور را کنترل کند و اقشار متوسط نیز توان خرید خودرو خارجی را پیدا کنند، اما قیمت‌های نجومی این خودروها، دست این گروه را از خودرو‌های باکیفیت خارجی کوتاه کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق اعلام دولت قرار بود از زمان آزادسازی واردات خودرو، ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ وارد کشور شود.

آنچه که در ردیف بودجه ۳۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد، با در نظرگیری ارز گمرکی، متوسط تعرفه‌ها، نویدبخش واردات بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار دستگاه بود. اما نکته این‌جاست که براساس اعلام رسمی گمرک، ظرف ۸ ماهه امسال ۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه بیشتر وارد نشده است. این تعداد نسبت به برنامه ۳۰۰ هزار خودرو، اصلا نمایه خوبی نیست و درصد مناسبی را نشان نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد عرضه قطره چکانی خودرو‌ها در گیرودار دریافت تاییدیه‌های استاندارد از سوی سازمان ملی استاندارد شده اند. از طرف دیگر آنطور که به نظر می‌رسد فرآیند شماره گذاری خودرو‌های وارداتی طولانی شده و احتمال دیگر آن است که طبق گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت، دپوی خودرو‌ها توسط واردکنندگان با هدف افزایش قیمت ها، عمدی صورت می‌گیرد.

حالا با گذشت نزدیک به دو سال از اجرای این طرح، مشکلات آن یکی پس از دیگری ظهور و بروز می‌کند. از ماجرای رانت واردات خودرو توسط فوتبالیست‌ها گرفته تا فروش کد ملی افراد حقیقی برای واردات خودرو که نمونه جدید آن بود.

گلایه نماینده مجلس از هدف اصلی واردات خودرو

علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس از اینکه عموم مردم توان خرید خودرو‌های وارداتی را ندارند، گلایه کرد و گفت: با وجود اینکه مجلس قانون واردات خودرو را تصویب کرد، اما دولت آن را اجرایی نکرده است؛ هدف از قانون این بود که اقشار متوسط جامعه بتوانند خودروی خارجی را با قیمت منطقی خریداری کنند، اما تعرفه در آئین‌نامه واردات خودرو به نحوی تنظیم شد که خودروی اقتصادی وارد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت خودرو‌های وارداتی به گونه‌ای است که عموم مردم امکان خرید این خودرو‌ها را ندارند، تصریح کرد: هدف قانون‌گذار در این زمینه عملی نشده و دولت باید برای این حوزه چاره‌اندیشی کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نباید بر روش‌هایی که مردم آسیب می‌بینند اصرار کرد، افزود: در حال حاضر به دلیل کیفیت پایین خودرو‌های داخلی تعداد زیادی از هموطنان جان خود را از دست می‌دهند، دولت باید با نگاه به سبد درآمد خانوار خودرو‌ها را به دست مردم برساند.

وی تصریح کرد: دولت نباید با واردات خودرو به فکر پر کردن خزانه باشد، تعرفه واردات باید به نحوی تنظیم شود که عموم مردم بتوانند خودرو‌های وارداتی را خریداری کنند.

سلیمی گفت: علاوه بر اینکه خودرو‌های داخلی کیفیت ندارند، قیمت آن‌ها نیز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند، در واقع نه قیمت خودرو‌های داخلی معقول است و نه کیفیت آن‌ها انتظارات را برآورده می‌کند که علت این وضعیت وجود انحصار در خودروسازی‌های داخلی است.

وی ادامه داد: زمانی که بازار برای کالایی انحصاری شود، تولیدکننده نه برای ارتقای کیفیت تلاش می‌کند و نه برنامه‌ای برای منطقی کردن قیمت‌ها خواهد داشت.

مشکلات پس از فروش خودرو‌های وارداتی برای خریداران

به تازگی نیز یکی از رسانه‌های مربوط به دولت به مشکلات واردات خودرو پرداخته و آورده است: در این حوزه دو مقوله مهم نهفته است؛ یک آنکه خودرو‌های وارداتی از نظر تکنولوژی به روز‌تر هستند و بعضا نمایندگی شرکت‌های واردکننده خودرو، نمی‌توانند نسبت به رفع عیوب اقدام کنند و این احتمال وجود دارد که خودرو خارجی در صورت خرابی، مدت طولانی در نمایندگی بماند. مقوله دوم تعداد نمایندگی‌هاست.

شرکت‌های تولیدکننده و مونتاژکننده خودرو وضعیت به مراتب بهتری در ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان خواهند داشت، اما برخی از شرکت‌های واردکننده خودرو در خیلی از شهر‌های کشور حتی یک نمایندگی هم برای ارائه خدمات گارانتی ندارند. بر این اساس اگر کسی خودرو این شرکت‌ها را خریداری کند برای دریافت خدمات باید کیلومتر‌ها حرکت کند یا با خودروبر خودرو خود را جابه‌جا کند تا بتواند خدمات مورد نیاز را دریافت کند.

نکته مهم دیگر در موضوع خدمات پس از فروش این است که ماده ۲۱ عرضه کننده در دوره تعهد موظف است از طریق واسطه خدمات پس از فروش یا نمایندگی‌های مجاز، نسبت به پذیرش تمام خودرو‌های تحت مسئولیت خود و همچنین سایر خودرو‌های مشابه وارداتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت اقدام کند. با توجه به ماده ۲۱ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، شرکت‌های واردکننده خودرو اگر نتوانند خدمات پس از فروش را ارائه کنند، بایستی از سایر مجموعه‌ها کمک بگیرند و نمی‌توانند واردات خودرو بدون ارائه گارانتی داشته باشند؛ البته در این حوزه هم ابهام‌هایی وجود دارد چرا که بعضاً شرکت سوم هم در ارائه گارانتی تعلل می‌کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->