برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت و اتوماسیون صنعتی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) کشف ۲۸ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز شماره‌گذاری نیسان آبی متوقف شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) تورم تولیدکننده از ۱۰۳ درصد به کانال ۳۹ درصد رسید خروج پول حقیقی با وجود بازار مثبت! | گزارش وضعیت بورس (۱۲ تیر ۱۴۰۳) سکه امامی وارد کانال ۴۳ میلیون تومان شد | طلا در مشهد گران‌تر شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) قیمت جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار (۱۲ تیر ۱۴۰۳) آرامش در بازار طلا و ارز | قیمت امروز طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال (۱۲ تیر ۱۴۰۳) بهترین کولر گازی برای شهر تهران کشف بیش‌از ۲۳۰۰ قرص و کالا‌ی آرایشی تقلبی از یک لباس‌فروشی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) خودرو‌های خارجی صفرکیلومتر را در مشهد چند بخریم؟ (۱۲ تیر ۱۴۰۳) بررسی قیمت خودرو‌های صفر داخلی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت از چه زمانی آغاز می‌شود؟ خرید تضمینی گندم مازاد کشاورزان خراسان‌رضوی به ۳۲۵ هزار تُن رسید (۱۲ تیر ۱۴۰۳) پیش‌فروش خودرو هایما 7x ایران خودرو از فردا (۱۳ تیر ۱۴۰۳) + جدول و قیمت خودرو ۱۶۲ تُن تخمه آجیلی در خراسان‌رضوی تولید شد جریمه راه‌اندازی کاریابی‌های غیرمجاز اعلام شد مرخصی کارمندان و کارگران در قانون کار چگونه محاسبه می‌شود؟ عقب‌نشینی قیمتی مالکان از رقم‌های پیشنهادی اجاره (۱۲ تیر ۱۴۰۳) شرایط دریافت وام خودرو در سال ۱۴۰۳ + مدارک لازم برای درخواست وام خودرو قیمت انواع میوه‌ها در مشهد | طالبی ارزان شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) فروش قسطی خودروی برقی کرمان موتور آغاز شد + جزئیات (۱۲ تیر ۱۴۰۳) ارسال صورت حساب‌های الکترونیکی مودیان مالیاتی به ۱۷۴ هزار فقره رسید (۱۱ تیر ۱۴۰۳) در بهار امسال چند هزار سهامدار در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند؟ ۱۵ تیر سامانه بانک مرکزی به سامانه املاک و اسکان متصل خواهد شد معرفی چند تکنیک اجاره نشینی به سبک خوش‌نشینی | چگونه خانه اجاره کنیم؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

بیشترین هدف خانوار‌ها در دریافت وام در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

  • کد خبر: ۲۱۱۹۷۷
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
بیشترین هدف خانوار‌ها در دریافت وام در سال ۱۴۰۲ چه بود؟
از ابتدای سال تاکنون حدود ۸۰۰ همت تسهیلات پرداختی به خانوار بوده که عمده آن با هدف خرید کالای شخصی دریافت شده است. این درحالیست که سهم این بخش از کل تسهیلات در مقایسه با بازه مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، میزان وام‌های پرداختی توسط نظام بانکی به مصرف کننده نهایی از ابتدای سال تا دی ماه ۱۴۰۲ نسبت به بازه زمانی مشابه در ۱۴۰۱ افزایشی بیش از ۴۶ درصد را تجربه کرده است.

علاوه بر این موضوع هدف از دریافت تسهیلات خانوار نیز در مقایسه با سال گذشته به گونه‌ای تغییر کرده که نسبت تخصیص اعتبار بابت خرید شخصی کاهش و بابت برخی بخش‌های دیگر مانند خرید مسکن غیرنوساز افزایش یافته است.

به‌طور کلی اعتباردهی در اقتصاد یکی از مهمترین ابزار‌های سیاست‌گذار است که تعیین می‌کند مسیر اقتصادی در کدام سو کشیده شود.

رشد ۴۷ درصدی تسهیلات پرداختی به خانوار

بر اساس آمار‌های منتشر شده از بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه مجموعا حدود ۸۰۰ همت وام به مصرف کننده نهایی یا به عبارتی خانوار پرداخت شده است. مشاهده می‌شود مبلغ پرداخت شده علاوه بر اینکه حدودا ۴۶.۹ درصد در مقایسه با مبلغ تخصیص داده شده به این گروه از ابتدای ۱۴۰۱ تا دی ماه سال گذشته رشد پیدا کرده است، سهم این گروه از کل وام‌های پرداخت شده در اقتصاد نیز در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته و از ۱۶.۴ درصد به ۱۸.۶ درصد رسیده است.

بیشترین هدف خانوار‌ها در دریافت وام در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

کاهش سهم خرید کالای شخصی خانوار با تسهیلات

علاوه بر این موضوع، مشاهده می‌شود سهم اهداف مختلف از پرداخت تسهیلات بانکی نیز در مقایسه با سال گذشته تغییر کرده است. به همین ترتیب بیشترین وام به خرید کالای شخصی تخصیص یافته که بیش از ۴۰ درصد کل تسهیلات از ابتدای سال جاری را در بر می‌گرفته است. این درحالیست که سهم اعطای وام با هدف خرید کالای شخصی در سال گذشته و بازه زمانی مشابه، بیش از ۴۴ درصد به ثبت رسیده بود.

در جایگاه دوم وام‌های قرض‌الحسنه ضروری با سهم ۲۱.۷ درصد از کل تسهیلات پرداخت شده از ابتدای سال جاری قرار گرفته‌اند که نسبت به سال گذشته حدودا ۳ درصد رشد یافته است. در ادامه ۱۵ درصد از تسهیلات نیز همانند سال گذشته به عنوان وام‌های قرض‌الحسنه ازدواج توزیع شده است.

بر اساس آمار‌ها باقیمانده تسهیلات نیز با اهدافی همچون خرید مسکن نوساز یا غیرنوساز، تعمیرات، جعاله تعمیر مسکن و، قرض‌الحسنه فرزندآوری و ودیعه مسکن به پرداخت رسیده است که مهمترین تغییر میان آن‌ها، افزایش سهم وام‌های پرداختی بابت خرید مسکن غیرنوساز است که از سال گذشته تا کنون حدود ۲ درصد افزایش یافته و به بیش از ۶ درصد رسیده است.

منبع: اکوایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->