ظرفیت اسکان اضطراری بدون محدودیت در کاشمر ایجاد می‌شود ۱۲ نفر در پی وقوع پس لرزه ۳.۸ ریشتری کاشمر مصدوم شدند (یکم تیرماه ۱۴۰۳) مامور قلابی در مشهد به دام افتاد (یکم تیرماه ۱۴۰۳) دانشگاه شهید بهشتی در خصوص قطع همکاری با محمد فاضلی توضیحاتی ارائه کرد بازگشت نخستین گروه حجاج خراسانی به مشهد مقدس | روند بازگشت حجاج تا ۱۴ تیرماه ادامه دارد + فیلم واریز مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از فردا شنبه (۲ تیرماه ۱۴۰۳) +جد‌ول زلزله کاشمر به ۹۰۰ واحد مسکونی خسارت زد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (یکم تیرماه ۱۴۰۳) | پیش‌بینی بارش‌های رگباری با احتمال ایجاد سیلاب در خراسان رضوی وزش باد و نوسان نسبی دما در نوار شمالی کشور | اهواز گرم‌ترین مرکز استان ایران (یکم تیرماه ۱۴۰۳) آغاز ثبت‌نام وام ۳۰ میلیون‌‌تومانی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی + جزئیات (یکم تیر ۱۴۰۳) اجرای حکم قطعی یکی از پرونده‌های وحید اشتری ریزش چاه به عمق ۱۳۰ متر روی کارگر| ۲۰ آتش نشان از ۹ ساعت قبل همچنان مشغول کار هستند حریق منزل مسکونی در خیابان سیدی مشهد| ۷ شهروند توسط آتش‌نشانان نجات یافتند اصلاح فرهنگ سلامت از مهدکودک‌ها و مدارس برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت دبیرستان‌های نمونه دولتی و فرهنگ در ۲۰ تیرماه نجات جان ۶۰ نفر از غرق‌شدگی در مازندران طی ۲۰ روز قتل مرد جوان در خانه ارثی جنوب تهران + جزییات مرد معتاد همسرش را مقابل چشم فرزندان به قتل رساند آتش‌سوزی گسترده در انبار کارخانه تولید موادغذایی در غرب تهران حریق انبار زغال با تلاش ۲۱ آتش‌نشان اطفا شد (۳۱ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سبز شدن گرینلند پس از حدود ۱۰۰۰ سال چه تاثیری بر کره زمین می‌گذارد؟

  • کد خبر: ۲۱۲۳۱۳
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
سبز شدن گرینلند پس از حدود ۱۰۰۰ سال چه تاثیری بر کره زمین می‌گذارد؟
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که به دلیل گرم‌شدن کره زمین، ورقه یخی در گرینلند به سرعت در حال ذوب شدن است و پوشش گیاهی در حال جایگزین‌شدن در این سرزمین است.

شهرآرانیوز - ممکن است لازم باشد در مورد اصطلاح قدیمی «گرینلند یخ است، ایسلند سبز است» تجدیدنظر کنیم. (گرینلند به معنای تحت اللفظی سرزمین سبز و ایسلند با تلفظ صحیح‌تر آیسلند به معنای سرزمین یخ.)

به گفته جاناتان کریویک، یکی از نویسندگان این تحقیق و استاد زمین‌شناسی دانشگاه لیدز در بریتانیا، بخش‌هایی از گرینلند برای اولین‌بار از زمان حضور وایکینگ‌ها در این منطقه - در حدود ۱۰۰۰ سال پیش - دوباره سبز می‌شود.

این مطالعه گزارش می‌دهد که در مناطقی که در چند دهه پیش برف و یخ وجود داشت، اکنون از بوته‌ها به همراه سنگ‌های بایر و تالاب‌ها پوشیده شده است.

میزان آب‌شدن یخ‌ها در گرینلند چقدر بوده است؟

این مطالعه گزارش می‌دهد که حدود ۲۸۵۰۰ کیلومتر مربع از یخ‌های گرینلند و یخچال‌های طبیعی این منطقه در سه دهه گذشته ذوب شده‌اند.
به طور کلی، مساحت از دست‌رفته یخ در ۳۰ سال گذشته در گرینلند کمی بیشتر از اندازه ایالت ماساچوست در آمریکاست و حدود ۱.۶ ٪ از کل پوشش یخ و یخچال‌های طبیعی گرینلند را تشکیل می‌دهد.

کریویک می‌گوید: «گرم‌تر شدن دما با تغییرات پوشش زمینی که در گرینلند مشاهده می‌کنیم مرتبط است. با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا، ما توانسته‌ایم تصویر دقیقی از تغییرات پوشش زمینی که در حال وقوع است به دست آوریم.»

اطلاعاتی که از زمان وایکینگ‌ها به دست آمده نشان می‌دهد که پوشش گیاهی در آن زمان گسترده‌تر بوده است. کاریویک در این مورد معتنقد است: «آخرین باری که گرینلند به این مقدار سرسبز بوده احتمالاً در دوره گرمایش هوا در قرون وسطی (تقریباً ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ پس از میلاد) بوده است. همانطور که آثار به دست آمده از وایکینگ‌ها نشان می‌دهد ورقه یخ در آن زمان نسبت به امروز وسعت کمتری داشت و احتمالاً پوشش گیاهی آن در آن زمان نیز گسترده‌تر بوده است.»

چرا وجود یخ در گرینلند مهم است؟

چرا باید به اتفاقاتی که در گرینلند می‌افتد اهمیت بدهیم؟ مایکل گریمز، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «از بین‌رفتن توده یخ در گرینلند، علاوه بر تأثیرات محلی بر مردم و گیاهان و جانوران، نقش مهمی در افزایش سطح جهانی دریا‌ها خواهد داشت، روندی که چالش‌های مهمی را هم اکنون و هم در آینده ایجاد می‌کند».

به گفته ناسا، اگر تمام یخ‌های گرینلند ذوب شوند، دریا‌های جهانی حدود ۷ متر بالا خواهند آمد. علاوه بر این، نفوذ آب شیرین به اقیانوس می‌تواند بر جریان‌های زیر آب تأثیر گذاشته که این باز هم بر آب و هوای سراسر جهان تأثیر می‌گذارد.

آیا گرینلند همچنان سبزتر خواهد شد؟

جواب کوتاه به این سوال مثبت است. کریویک می‌گوید: «پیش‌بینی می‌شود که یخ‌ها در گرینلند بیشتر کاهش یابد و با سرعتی بیشتر نسبت به دهه‌های اخیر و به مرور زمان سبز شدن را از طریق گسترش پوشش گیاهی ترویج کند. این مطالعه نشان می‌دهد که در حال حاضر این روند با سرعت در حال انجام است.»

لازم به ذکر است که این مطالعه در مجله معتبر بریتانیایی Scientific Reports منتشر شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->