نقره فرنگی کار مشهدی در جام تختی زوج حسینی- خداداد در کادرفنی خوشه طلایی پخش زنده بازی النصر و الخلیج در لیگ عربستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد فینال را قبل از فینال بردیم| یک ایران منتظر قهرمانی فوتسال
سرخط خبرها

پرسپولیس، فقط در یک صورت قهرمان نمی‌شود

  • کد خبر: ۲۱۳۵۷
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
پرسپولیس، فقط در یک صورت قهرمان نمی‌شود
۴ سناریوی فیفا برای معرفی قهرمان لیگ‌ها مقدمات چهارمین قهرمانی سرخ‌ها را فراهم کرده است.
فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، در صورت اعلام پایان لیگ‌ها به‌خاطر کرونا ۴ سناریو برای مشخص‌کردن تیم قهرمان دارد؛ سناریو‌هایی که درصورت اجراشدن در لیگ ایران، شانس پرسپولیس را برای معرفی به‌عنوان قهرمان فصل جاری بیشتر از سایر تیم‌ها می‌کند. لیگ برتر فوتبال ایران، مانند بسیاری از کشور‌های جهان، امسال متفاوت‌ترین دوره خودش را پشت‌سر گذاشت. بحران عجیبی که به‌واسطه ظهور ویروس کرونا در ورزش دنیا به وجود آمد، در ابتدا منتج به برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاگران شد؛ اما با گسترش این ویروس و اعتراض تیم‌ها نسبت به نحوه برگزاری مسابقات، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، تصمیم گرفتند در ابتدا تا ۱۴ فروردین‌ماه این رقابت‌ها را تعطیل کنند و حالا همه‌گیر‌شدن کرونا، زمزمه تعطیلی این رقابت‌ها را بر سر زبان انداخته است.

۴ سناریوی فیفا
مشکل کرونا مختص فوتبال ایران نیست و بسیاری از کشور‌های اروپایی و صاحب فوتبال هم بعد از بحران به‌وجود‌آمده تا زمانی نامعلوم، تصمیم به لغو مسابقات گرفتند. همین اتفاق باعث شد تا روز گذشته فیفا در سناریویی ۴ راهکار را برای ادامه فصل فدراسیون‌های وابسته ارائه کند. یورواسپورت عربی دیروز در مطلبی با اشاره به این موضوع نوشت: ویروس کرونا تقریبا همه کشور‌های جهان را گرفتار خود کرده و به معضلی بزرگ تبدیل شده است؛ معضلی که ورزش جهان و به‌ویژه فوتبال را نیز گرفتار کرده است. لیگ‌های مختلف در سراسر جهان تحت‌تأثیر این ویروس قرار گرفته و تعطیل شده‌اند. با توجه به اینکه ممکن است این ویروس تا یکی‌دو ماه آینده نیز نابود نشود، این احتمال زیاد است که پایان لیگ‌های فوتبال کشور‌ها نیز اعلام شود. فیفا برای مشخص‌کردن تیم قهرمان در صورت اعلام پایان لیگ‌ها، ۴ سناریو تعیین کرده است:
۱. پایان اعلام لیگ بدون مشخص‌کردن تیم قهرمان (در این صورت در لیگ کنونی فوتبال ایران باوجود صدرنشینی پرسپولیس، این تیم قهرمان نخواهد شد).
۲. در صورت اعلام پایان لیگ، قهرمان نیم‌فصل نخست به‌عنوان قهرمان لیگ انتخاب شود (در این صورت پرسپولیس در لیگ ایران به‌عنوان قهرمان انتخاب خواهد شد، چراکه در زمستان عنوان قهرمانی نیم‌فصل نخست را به دست آورد).
۳. قهرمان فصل قبل به عنوان قهرمان فصل جاری هم انتخاب شود (در این صورت هم پرسپولیس در لیگ ایران به عنوان قهرمانی خواهد رسید).
۴. جام قهرمانی به تیمی داده شود که تا قبل از تعطیلی لیگ صدرنشین بوده باشد (در این صورت هم جام قهرمانی در لیگ ایران باید به پرسپولیس داده شود).

واکنش‌ها به تعطیلی احتمالی لیگ برتر
تعطیلی لیگ برتر فوتبال ایران فعلا یک نظریه است، اما با واکنش‌هایی ازسوی تیم‌های شرکت‌کننده در این رقابت‌ها همراه بود. برخی تیم‌ها تعطیلی لیگ امسال را ناجوانمردانه و برخی دیگر این اتفاق را برای بهبودی وضع موجود لازم دانستند.
رئیس هیئت‌مدیره باشگاه سپاهان درباره وضعیت ادامه مسابقات لیگ برتر در فصل نوزدهم گفت: اگر روند این بیماری کنترل و شیوع کرونا کمتر شود و روند مثبتی را شاهد باشیم، می‌توان لیگ را ادامه داد؛ اما اگر این تهدید همچنان وجود داشته باشد و طولانی شود، مثلا اگر تا پایان اردیبهشت طول بکشد، به نظرم امکان ادامه لیگ میسر نیست؛ چون لیگ بعدی هم باید شروع شود و حدود ۸۵ روز باید بین ۲ فصل فاصله باشد. نیکفر در پاسخ به این سؤال که آیا با اتمام لیگ با همین رده‌بندی و اهدای جام قهرمانی به پرسپولیس مشکلی ندارد، عنوان کرد: منظورم این بود که این لیگ ناتمام بماند. مگر حتما باید لیگ برنده داشته باشد؟ بالاخره ۹ بازی باقی مانده و همین‌طوری جام‌دادن، اجحاف در حق بقیه است. برای تعیین نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا یا تیم‌های سقوط‌کننده سازمان لیگ سازوکار اجرایی‌اش را حتما با همکاری باشگاه‌ها در نظر می‌گیرد. این مسئولیت سازمان لیگ است و حتما در این مورد تمهیداتی را در نظر می‌گیرند؛ اما اینکه بخواهند در این وضعیت لیگ را به پایان برسانند و پرسپولیس را قهرمان اعلام کنند، اجحاف در حق بقیه باشگاه‌هاست.
جواد وطنخواه، مدیرعامل شهرخودرو، نیز درباره شرایط به‌وجودآمده گفت: این درست نیست که اگر قرار باشد ادامه لیگ برگزار نشود، جام را به تیم صدر جدول بدهند؛ زیرا هنوز ۱۰ هفته باقی مانده است و امکان دارد خیلی اتفاق‌ها رخ دهد. وی ادامه داد: بسیاری از لیگ‌های معتبر مانند بوند‌س‌لیگا به‌تازگی دستور به لغو برگزاری ادامه این بازی‌ها تا اواسط فروردین داده‌اند و سازمان لیگ ما هم راه درست را رفت. درباره برگزاری ادامه آن باید بگویم که یا قهرمان را بعد از انجام همه بازی‌ها مشخص کنند یا اگر قرار است لغو شود، صدرنشین فعلی نمی‌تواند شایسته مدال طلا باشد.

تکلیف مهم بر گردن سازمان لیگ
در این شرایط سازمان لیگ با مسئولیت خطیری مواجه شده است و باید یک تصمیم درست بگیرد. سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، از برگزاری قطعی رقابت‌ها خبر داده است، اما اگر بازی‌ها تعطیل شود، شاید بسیاری با اینکه پرسپولیس قهرمان باشد، مخالفت نداشته باشند؛ اما انتخاب تیم‌های دوم و سوم لیگ و قهرمان جام حذفی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا مسلما مسئله‌دار می‌شود. مسئله دیگر اینکه ۲ تیم انتهای‌جدولی در شرایط کنونی شاهین بوشهر و پیکان هستند، اما بعید است که آن‌ها راضی به سقوط شوند. اگر بخواهند نتایج نیم‌فصل اول لیگ را برای بازی‌های برگزارنشده نیم‌فصل دوم لحاظ کنند، در چنین‌شرایطی پرسپولیس، استقلال، سپاهان و صنعت‌نفت آبادان اول تا چهارم می‌شوند و تیم‌های شاهین بوشهر و پیکان سقوط خواهند کرد. به این همه اضافه کنید موضوع رقابت‌های لیگ دسته‌اول را که ۲ تیم باید به لیگ برتر بیایند. اگر قرار باشد تیمی از لیگ برتر سقوط نکند، سال آینده لیگ باید با ۱۸ تیم برگزار شود که ناگفته پیداست مشکلات زیادی خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->