فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

انتشار کتابی درباره «فرازوفرود نمایش در ایران»

  • کد خبر: ۲۱۳۷۲۱
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
انتشار کتابی درباره «فرازوفرود نمایش در ایران»
پنجمین جلد از کتاب «ادبیات نمایشی در ایران» انتشار یافت.

به گزارش شهرآرانیوز، جلد پنجم کتاب ادبیات نمایشی در ایران با عنوان فرعی فرازوفرود نمایش در ایران (۱۳۵۷-۱۳۳۲)، نوشته جمشید ملک‌پور، چاپ و منتشر شد.

در جلدهای اول تا چهارم این کتاب، نویسنده کوششِ ایرانیان در دوران مشروطه و حکومت رضاشاه پهلوی، و نیز اقتباس‌ها و نقد و نظریه‌های نمایشی در این دوره‌ها را بررسی کرده بود.

انتشار کتابی درباره «فرازوفرود نمایش در ایران»

اما جلد پنجم ادبیات نمایشی در ایران روایت ملک‌پور از اوضاع این هنر در سال‌های پس از کودتای ۲۸ مرداد است. ناشر در معرفی این جلد آورده است:

بعد از کودتای سال ۱۳۳۲ و شکست نهضت ملی مصدق و بربادرفتن آرمان بسیاری از روشنفکران، به‌ویژه روشنفکران جناح چپ، و استقرار دولت نظامی و سرکوب هرگونه تجمع روشنفکرانه و تعطیلی نهادهای فرهنگی و هنری، حکومت، با توجه به تجربه‌ دهه بیست و استفاده از تئاتر از طرف جناح‌های سیاسی، تصمیم به پاکسازی کامل تئاتر گرفت. تعدادی به تبعید رفتند و تعدادی برای همیشه کنار کشیدند و تعدادی از چپ و راست جذب سینما شدند. اما به‌تدریج دوباره حرکت‌های تئاتری به‌خصوص از طرف جوانان علاقه‌مند آغاز شد و «اداره تئاتر» و «کارگاه نمایش»، دو نهاد تئاتری، تحت مالکیت و نظارت دولت قرار گرفتند و گروهی مثل «انجمن تئاتر ایران» تحت تأثیر چپِ نو، مستقل از حزب توده، در طرف دیگر و در تقابل با حکومت و تئاترهای حکومتی. وقتی که در دهه‌ چهل توجه به ادبیات زیاد شد، توجه به نمایشنامه هم به‌عنوان یکی از شاخه‌های ادبیات افزون شد و سبب گردید تا نمایشنامه‌ها چاپ و خوانده شوند که در این میان غلامحسین ساعدی و نمایشنامه‌هایش بیشترین نقش را پیش از انقلاب در اشاعه نمایشنامه و نمایشنامه‌نویسی پیدا می‌کند.

این کتاب را انتشارات توس در ۳۳۶ صفحه و به‌قیمت ۳۹۰هزار تومان چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

منبع: ایبنا و تارنمای انتشارات توس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->