ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان در خراسان‌رضوی

  • کد خبر: ۲۱۶۲۵۵
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
نگاهی به جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان در خراسان‌رضوی
اخیرا اقتصاد دانش‌بنیان در کشور‌های جهان جایگاه خود را پیدا کرده و شرکت‌های دانش‌بنیان به نفع رشد تولید فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، اقتصاد دانش‌بنیان به معنای به‌کارگیری دانش برای ایجاد کالا‌ها و خدمات است. به‌طور ویژه، به بخش زیادی از کارگران ماهر در اقتصاد یک محل، کشور یا جهان اشاره دارد و این ایده که بیشتر مشاغل نیاز به مهارت‌های تخصصی دارد.

مقام معظم رهبری نیز بار‌ها در سخنرانی‌های خود به نقش علم و فناوری برای حل مشکلات بخش‌های مختلف جامعه اشاره کرده‌اند. ایشان در مقام توجه به این موضوع شعار سال گذشته را نیز به این حوزه اختصاص داده‌اند و در سخنرانی نوروزی خود فرمودند: «حرف امروز من این است که برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت بکنیم.»

به همین منظور بخش‌های اقتصادی استان خراسان رضوی نیز با تکیه بر تاکید مقام معظم رهبری و تلاش بر رشد تولید در استان نگاه ویژه‌ای به مشارکت دادن شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌اند.

صدور ۱۰۵ پروانه طرح توسعه در حوزه دانش‌بنیان‌ها

امیررضا رجبی، مدیرکل صمت خراسان رضوی در این راستا به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: در بحث دانش‌بنیان‌ها در دو سال اخیر ۱۰۵ پروانه طرح توسعه در این حوزه در استان صادر شد که رشد صددرصدی را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد. از این منظر خراسان رضوی جزو سه استان برتر در کشور است.

وی ادامه داد: از اقدامات دیگر در استان می‌توان به ایجاد نمایندگی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته اشاره کرد که طی تفاهم‌نامه‌ای با پارک علم و فناوری، پردیس‌های تخصصی صنایع از جمله پردیس سلامت ثامن برای تجهیزات دارویی و پزشکی، پردیس صنایع معدنی و پردیس‌های دیگر در چند حوزه دیگر شکل گرفت که منجر به رشد اقتصادی قابل قبولی در حوزه دانش‌‎بنیان‌ها صورت گرفت.

مدیرکل صمت خراسان رضوی افزود: همچنین طرح‌هایی برای مدیریت مصرف آب و برق در استان شکل گرفت برای مثال در دو سال اخیر دو طرح در شرکت‌های فولادی انجام شد که میانگین ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش دادند. یکی از شرکت‌های نساجی نیز با بازچرخانی آب مصرفی در واحد تولیدی خود تا ۹۰ درصد به صرفه‌جویی آب کمک کرده است.

وی بیان کرد: جمع‌آوری روان‌آب‌ها در طول زمستان و پاییز توسط یکی از شرکت‌های خدماتی در شهرک فناوری برتر و استفاده از این آب‌ها برای آبیاری فضای سبز نیز از دیگر اقدامات برای مصرف بهینه آب در استان بوده است.

رشد ۶۶ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی

غلامرضا قنبری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این رابطه به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: یکی از بحث‌هایی که در چند سال اخیر به ویژه از سوی مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای شده است، کمک به تولید دانش‌بنیان‌ها در بخش کشاورزی بوده است.

وی بیان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم، ۴۲ واحد فناور، نوآور و دانش‌بنیان در استان تشکیل شد که بعد از دو سال این تعداد به ۷۲ واحد رسید. میزان رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان در دو سال اخیر به ۶۶ درصد رسیده است. این شرکت‌ها به طور ویژه در خصوص تولید بذر‌ها و نهال‌های اصلاح شده، تولید و تامین کود‌های شیمیایی، کود‌های زیستی و آلی و توسعه مکانیزاسیون و همچنین مکمل‌های تزریق در دام و طیور و نهاد‌های کشاورزی فعالیت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید کود‌های آلی در استان ۱۰۰ هزار تن است که تولید بیش از ۳۰ درصدی تولید کود‌های آلی در استان صورت می‌گیرد. همچنین ۲۸۰ نوع کود زیستی در استان وجود دارد که به تامین کیفیت و حاصلخیزی خاک‌های کشاورزی استان کمک می‌کند.

وی گفت: با توجه به شرایط تغییر اقلیم‌ها، کاهش بارندگی، وجود آفت‌ها و خسارت‌هایی که به دلیل خشکسالی‌ها به کشاورزی و باغداری استان وارد شده به تولید بذر‌ها و نهال‌های اصلاح شده و مقاوم در برابر خشکسالی، سرما و کم آبی نیاز داریم. در همین راستا در دو سال اخیر در دومین نهالستان تولید نهال لیبل آبی در کشور در استان خراسان رضوی ۱۰۸ نوع نهال هسته‌دار و دانه‌دار تولید می‌شود. با هدف تولید بذر و نهال مقاوم به خشکی، ۳ رقم گندم جدید مبتنی بر اقلیم‌های مختلف با راندمان تولید بیشتر به کشاورزان معرفی شد.

قنبری افزود: وجود ۱۷ مرکز تحقیقات، دو مزرعه نوآور و حضور بیش از ۲۰۰ کارشناس، استاد دانشگاه و محقق در مراکز تحقیقاتی استان، تامین و تولید محصولات دانش‌بنیان در بخش کشاورزی را رقم زده است. در حوزه مکانیزاسیون شرکت‌های دانش‌بنیان ما نیز بیش از ۶۰ درصد از ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی کشور در خراسان رضوی با حدود ۱۱۰ واحد تولید ادوات کشاورزی در استان تامین و تولید می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->