«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

درباره ۲ پویش متفاوت مشهد در آستانه نوروز

  • کد خبر: ۲۱۶۵۰۲
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
درباره ۲ پویش متفاوت مشهد در آستانه نوروز
گفتگو با ۲ هنرمند مشهدی که در آستانه نوروز، پویش‌های نیکوکاری متفاوتی را راه اندازی کرده اند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ این روز‌ها محمدجعفر پاکروان و محمدحسن صلواتی، دو هنرمند مشهدی، پویش‌های خیرخواهانه‌ای را با هدف شادکردن کودکان خانواده‌های مستضعف راه اندازی کرده اند؛ پویش‌هایی که هرکدام به شیوه متفاوتی با فعالیت‌های هنری گره خورده اند. محمدجعفر پاکروان، هنرمند نقاش، با پویش «لبخند مدادرنگی ها» به دنبال تهیه لوازم نقاشی برای دانش آموزان مناطق محروم حاشیه شهر است و محمدحسن صلواتی در پویش «چند قطره باران» که امسال پنجمین دوره اش را پشت سر می‌گذارد، آثار عکاسی را به نفع کودکان حاشیه شهر مشهد می‌فروشد. این دو هنرمند در گفتگو با شهرآرا توضیحات بیشتری درباره پویش‌ها و اهدافشان ارائه کرده اند که در ادامه می‌خوانید.

هدیه‌ای از جنس نقاشی

محمدجعفر پاکروان درباره چگونگی شکل گیری پویش «لبخند مدادرنگی ها» توضیح می‌دهد: من و چند نفر از دوستان نقاشم تصمیم گرفتیم به مناسبت فرارسیدن سال نو برای دانش آموزان حاشیه شهر که از لحاظ توان مالی ضعیف هستند، بسته‌هایی از ابزار نقاشی تهیه کنیم و به عنوان عیدی به آن‌ها هدیه دهیم. همچنین ما قصد داریم این پویش ادامه دار باشد و در طول سال و هم زمان با آغاز سال تحصیلی جدید هم انجام شود. به گفته او تا امروز بیشتر کسانی که در این پویش مشارکت کرده اند، از هنرمندان تجسمی به ویژه نقاشان و گرافیست ها، فروشگاه‌های لوازم هنری و گالری‌ها بوده اند.

مغفول ماندن انجام کار‌های فرهنگی در مناطق محروم

این روز‌ها بسیاری از کار‌های خیریه حول تهیه ارزاق می‌چرخد، ولی پاکروان و همراهانش ترجیح داده اند ابزار نقاشی برای کودکان تهیه کنند. او درباره این تصمیم توضیح می‌دهد: ما در ابتدا می‌خواستیم ارزاق تهیه کنیم، اما از آنجایی که در مناطق محروم و پایین شهر چندان به مسائل فرهنگی اهمیت داده نمی‌شود و کمبود انجام کار فرهنگی و هنری در این مناطق احساس می‌شود، تصمیم گرفتیم با تهیه ابزار نقاشی علاوه بر اینکه پیش از نوروز حال خوبی را به کودکان هدیه بدهیم، بتوانیم آن‌ها را به کشیدن نقاشی تشویق کنیم.

 پاکروان همچنین از احتمال برگزاری یک نمایشگاه به نفع کودکان خانواده‌های نیازمند خبر می‌دهد: شاید در سال جدید از منتخب آثار کودکانی که به آن‌ها ابزار نقاشی هدیه کرده ایم، یک نمایشگاه در مشهد برگزار کنیم و مبالغی را که از فروش آثار به دست می‌آید، به خود آن‌ها اختصاص دهیم.

 این هنرمند که امیدوار است پویش «لبخند مدادرنگی ها» بتواند کودکان بیشتری را جذب هنر کند، یادآور می‌شود: فعالیت‌هایی در زمینه هنر‌های شهری در مناطق محروم انجام می‌شود که حالت عمومی دارند، اما اینکه ما بتوانیم در حد توانمان کودکان را تشویق کنیم تا نقاشی بکشند، می‌تواند به شکل گیری اتفاقاتی ویژه و کشف استعداد‌های جدید منجر شود. به نظر او، حمایت از کودکان مستعد در افزایش اعتمادبه نفس و مسیر آینده آن‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد. همچنین انجام کار‌های فرهنگی و هنری می‌تواند به بهبود آسیب‌های این قشر کمک کند.

پاکروان باور دارد انجام کار‌های خیر با محوریت هنر در مشهد بسیار کم است. او می‌گوید: همه به دنبال تهیه پوشاک و موادغذایی برای افراد محروم هستند، ولی هیچ کس به این موضوع فکر نمی‌کند که خانواده‌ای که از لحاظ مالی ضعیف است، اولویتش فرهنگ و هنر نیست و باید برای آن هم برنامه ریزی کرد.

این هنرمند با اشاره به خاصیت درمانی هنر و تأثیر زیادی که بر روحیه افراد به ویژه کودکان می‌گذارد، می‌گوید: ما جزئی از خانواده هنر‌های تجسمی و نقاشی هستیم، ازاین رو دست گذاشتیم روی کاری که کمبودش احساس می‌شد. خوشبختانه از تصمیممان هم استقبال شد و بسیاری با ما همراه شدند.

نمایان شدن تأثیرات در آینده

پاکروان در پاسخ به پرسش ما درباره حمایت متولیان فرهنگی و هنری از فراخوان «لبخند مدادرنگی ها» نیز می‌گوید: به نظرم وجه خوب این فعالیت ها، خودجوش بودن و شکل گیری شان از دل اهالی هنر است. بهتر است بدنه هنری خودش کار را شروع کند، اما در ادامه مسیر، متولیان فرهنگی با آن‌ها همراه شوند و در بهتر اجراشدن این جریان‌ها تأثیر بگذارند. 

او همچنین اعلام آمادگی می‌کند کارگاهی با موضوع شاهنامه در یکی از مناطق محروم برگزار کند. این هنرمند ادامه می‌دهد: چند سال پیش با همراهی یکی از فرهنگ سرا‌ها به منطقه توس رفتیم و برای بچه‌ها لوازم نقاشی گرفتیم و درکنار هم بودیم. آنجا به نوعی توانستیم یک روز خوب را برای آن‌ها بسازیم. پاکروان با بیان اینکه مشاهده نتایج کار‌های فرهنگی و هنری به زمان نیاز دارد، می‌گوید: اگر ما بتوانیم حتی یک نفر در مناطق کم برخوردار را با هنر، فرهنگ و ادبیات آشنا کنیم تا او علاقه‌مند شود و بخواهد این مسیر را ادامه دهد، کار خودمان را کرده ایم.

پویشی ۵ ساله

محمدحسن صلواتی از پنج سال پیش هرسال با نزدیک شدن به نوروز، پویش «چند قطره باران» را برگزار می‌کند. او درباره این پویش می‌گوید: من مدتی درگیر مشاهداتم از اتفاقات و مسائل حاشیه شهر مشهد بودم و به این موضوع فکر می‌کردم که کودکان این مناطق دنیای متفاوتی را نسبت به کودکان مرکز و بالای شهر تجربه می‌کنند و کفش و لباس عید برایشان تعریف نشده است. ازاین رو ایده‌ای به ذهنم رسید و تصمیم گرفتم آثار عکاسی خودم را به نفع کودکان حاشیه شهر مشهد بفروشم و سود آن را صرف خرید لباس و کفش نو برای کودکان حاشیه شهر کنم. این تصمیم با استقبال خوبی روبه رو شد و حدود بیست قاب در سال اول فروخته شد. 

او ادامه می‌دهد: در سال دوم دیگر عکاسان هم به این پویش اضافه شدند و آثار بیشتری فروخته شد. دوره بعد ما فراخوانی برای عکاسان خبری مشهد منتشر کردیم، سپس عکس‌ها داوری و برای پویش به فروش گذاشته شد. در سال چهارم پویش را سراسری برگزار کردیم و گفتیم هرکسی دوست دارد می‌تواند شرکت کند. ازاین رو مردم می‌توانستند به صفحه عکاسان حاضر در پویش مراجعه کنند و هرعکسی را می‌خواهند سفارش دهند، بعد هم فرایند خریدش را به صفحه «چند قطره باران» ارجاع دهند.

به گفته صلواتی، در دوره‌های قبل این پویش عکاسان و خریدارانی از خارج کشور هم حضور داشته اند و در این دوره هم عکاسی از بحرین در پویش حضور دارد. او همچنین از دعوت از هنرمندان دیگر رشته‌ها مانند نقاشی خط و گرافیک برای شرکت در پنجمین دوره پویش «چند قطره باران» خبر می‌دهد.

استقبال از عکس‌های حرم رضوی

صلواتی برای هر کدام از قاب ها، حداقل قیمتی را تعیین کرده است، ولی هرکسی که می‌خواهد می‌تواند بیشتر از مبلغ تعیین شده را نیز واریز کند. او می‌گوید: ما قیمت تابلو‌ها را کم تعیین کرده ایم تا افراد بیشتری بتوانند خرید کنند، وگرنه این عکس‌ها اگر قرار باشد در نگارخانه فروخته شود، رقم‌های بیشتری برای آن‌ها درنظر گرفته می‌شود. همچنین دو سال است که عکس‌ها را به صورت کارت پستال هم می‌فروشیم تا هرکسی دوست دارد با هزینه بسیار کم هم در این پویش شرکت کند. 

این هنرمند درباره همراهی مسئولان با پویش «چند قطره باران» نیز می‌گوید: سال گذشته آقای حسین زاده، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان، از ما چند قاب خرید و در صفحه اش در فضای مجازی پیشنهاد داد که اداره‌ها با خرید قاب عکس برای کارمندانشان از این پویش حمایت کنند که البته هنوز کسی این کار را انجام نداد ه است. او با اشاره به روند روبه رشد حمایت از این پویش می‌گوید: نکته جالب در این پنج دوره، استقبال از عکس‌های حرم مطهررضوی بوده است و این عکس‌ها بیشتر از سایر آثار فروخته شده اند.

بهره گیری از ظرفیت هنر

صلواتی در سال‌های گذشته دو پویش دیگر، یکی در نیمه ماه مبارک رمضان و دیگری در عید غدیر هم برگزار کرده است؛ اما در این پویش‌ها عکسی فروخته نمی‌شود، فقط مبلغی جمع آوری و برای نیازمندان غذا تهیه می‌شود. برای مثال سال گذشته ۸۰ میلیون تومان در روز عید غدیر جمع آوری و برای کودکان پیتزا خریده شد. صلواتی که در روز‌های نوروز با فروش آثار عکاسی چالشی برای خودش ایجاد کرده است، درباره علت این تصمیم توضیح می‌دهد: من می‌خواستم متناسب با ظرفیتی که خودم دارم و با بهره گیری از هنرم کاری انجام دهم. چون باور دارم اینکه ما فقط عکاسی کنیم و در اینستاگرام به اشتراک بگذاریم، فایده‌ای ندارد.

او که باور دارد هرکسی با هنرش می‌تواند گرهی را باز کند، یادآور می‌شود: در پویش «چند قطره باران» علاوه بر اینکه عکس‌ها قاب و روی دیوار خانه و محل کار نصب می‌شوند، به نفع نیازمندان هم حرکتی صورت می‌گیرد؛ اتفاقی که این پویش را ماندگار می‌کند. این هنرمند با اشاره به ظرفیت زیاد هنر برای ایجاد حرکت‌های مثبت در فعالیت‌های خیریه می‌گوید: تا امروز اتفاقاتی در مشهد با بهره گیری از هنر رخ داده است، برای مثال چندسال پیش برخی عکاسان نمایشگاهی برگزار کردند و سودشان را به کودکان کار اختصاص دادند، ولی این اتفاقات بسیار کم هستند و بیشتر هم به هنر‌های تجسمی محدود می‌شوند.

این هنرمند ادامه می‌دهد: اهالی تئاتر و سینما هم می‌توانند اکران‌های خیریه برگزار کنند، برای مثال همه سود دو روزشان را به کودکان حاشیه شهر اختصاص دهند یا اینکه در سانس‌های مشخص آثارشان را برای کودکان خانواده‌های کم بضاعت نمایش دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->