روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) دوربین مداربسته، آرایشگاه زنانه در مشهد را به پلمب کشاند کام سهامداران بالاخره شیرین شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ بلیت هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است هر گرم طلای ۱۸ عیار در مشهد چند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) هزینه نصب و جداسازی کولر گازی در مشهد چقدر است؟ قیمت امروز طلا، دلار، سکه، ارز دیجیتال (۴ تیر ۱۴۰۳) | طلا ۳.۴ میلیون و دلار ۶۰ هزار تومان شد بخش‌نامه جدید بانک مرکزی؛ پرداخت وام اشتغال به هر نفر فقط یک بار قیمت خودرو‌های خارجی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | بنز ۲۰۱۳، هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چگونه خودرو وارداتی بخریم؟ قیمت خودرو‌های داخلی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) متقاضیان دسته‌چک بخوانند | شرط جدید بانک مرکزی برای صدور دسته‌چک‌های صیادی سهم زنان از تسهیلات مشاغل خانگی چقدر است؟ شرایط رایگان‌شدن قبوض آب اعلام شد عرضه ۳۱ خودروی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه خودرو + جزئیات قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | هلو ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر شد هشدار به مشترکان پرمصرف آب | آب شرب مشترکان بدمصرف با اطلاع قبلی قطع می‌شود مهمانی‌هایی که به خاطره تبدیل شدند | از هزینه گزاف ولیمه حاجیان تا سفره‌هایی که هر روز آب می‌روند
سرخط خبرها

ترامپ هراسی اقتصادی در ایران!

  • کد خبر: ۲۱۶۶۶۳
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
ترامپ هراسی اقتصادی در ایران!
کمتر از یک هفته پیش بود که دیوان عالی آمریکا به اتفاق آرا، صلاحیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور تایید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از اعلام این خبر بود که برخی کارشناسان داخلی با نگاهی بدبینانه وارد پروژه ترامپ هراسی و تاثیر انتخاب وی بر اقتصاد ایران شدند.

صادق الحسینی کارشناس اقتصادی یکی از این کارشناسان بود که در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: کار به قدری خراب است که برخی از تحلیلگران دولتی شروع کرده و می‌گویند ترامپ بیاید هیچ تاثیری در اقتصاد ایران ندارد. فقط امیدوارم که حاکمیت به این مهملات توجه نکند. حضور ترامپ به تنهایی ۴۰ – ۷۰ درصد نرخ دلار را بالا خواهد برد. فروش نفت ایران را هم به شدت کاهش خواهد داد. خام متملقان نشوید. 

رضا نصری، تحلیلگر بین الملل هم با همین نگاه در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر از الان این تحلیل در ایران غالب شود که ترامپ هیچ ابزار جدیدی برای اِعمال فشار به ایران ندارد و آمدنش تاثیری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت، حاکمیت قادر به برنامه‌ریزی برای مواجهه با او و ایجاد آمادگی برای «راند دوم فشار حداکثری» نخواهد شد! برخلاف تصور برخی تحلیل‌گران، ترامپ می‌تواند تمام مجرا‌های محدود فعلی برای تنفس اقتصادی ایران را مسدود کند.

کاظم نادرعلی دیگر تحلیلگر اقتصادی نیز به بررسی نرخ برابری دلار به ریال در موقعیت مختلف در دوره ریاست جمهوری ترامپ در کانال تلگرامی خود پرداخت. او به جهش قیمت دلار به ۱۷ هزار تومان در مهر ۹۷ پس از خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌های نفتی و بانکی اشاره کرد و نوشت درحالیکه در این تاریخ ارزش واقعی دلار ۱۱ هزار تومان برآورد می‌شد. 

ترامپ هراسی اقتصادی در ایران!

این نکته که در دوره گذشته ریاست جمهوری ترامپ و سیاست‌های فشار اقتصادی حداکثری بر ایران وجود داشت، بر هیچ کسی پوشیده نیست. اما سوال اینجاست که با وجود روابط خصمانه بین ایران و آمریکا، در کدام دوره ریاست جمهوری آمریکا، شرایط اقتصادی بر ایران دشوار گرفته نشده است؟ کدام حزب از احزاب پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در برابر ایران ملایمت به خرج داده اند؟

پاسخ به این سوالات روشن است. 

از سوی دیگر نیز دولتی‌ها نیز آمدن دوباره ترامپ به کاخ سفید را کاملا بی تاثیر بر اقتصاد ایران می‌دانند. برای مثال جواد اوجی وزیر نفت معتقد است: تحریم‌های غرب تاثیری بر رشد و توسعه ما نداشته و رشد اقتصادی گروه نفت به ۲۰ درصد رسیده و به این معنا است که تحریم‌ها تاثیری نداشته است. بازگشت ترامپ تاثیری در فروش نفت نخواهد داشت و الان هم با توجه به افزایش شدت تحریم‌ها ما توانستیم بالاترین رکورد فروش نفت را از سال ۹۷ داشته باشیم. 

با این حال بهتر است به جای ترامپ هراسی یا بی خیالی کامل، کارشناسان تحلیل‌های منطقی و شفاف را ارائه کرده و از نگرانی بازار‌ها بکاهند. 

برای مثال چندی پیش یکی از رسانه‌های اصلاح طلب در گزارشی به بی اثر شدن تحریم‌های نفتی ترامپ در اواخر دوره ریاست جمهوری وی پرداخت. این رسانه در گزارش خود آورده بود که در آینده فروش نفت در صورت پیروزی ترامپ مانند گذشته تحت فشار قرار نخواهد گرفت. 

برخی تحلیلگران نیز اثر ترامپ بر اقتصاد ایران را کوتاه مدت می‌دانند و معتقدند که ترامپ مانند گذشته نمی‌تواند بر اقتصاد ایران اثرگذار باشد. این تحلیل‌ها تا جایی پیش رفته که برخی از تحلیلگران انتخاب ترامپ را به نفع ایران می‌دانند چرا که معتقدند ترامپ توانایی ایجاد اجماع علیه ایران را ندارد. 

در شرایطی که فشار اقتصادی زندگی مردم را هر روز دشوارتر می‌کند، به نظر می‌رسد تلاش برای ایجاد آرامش روانی وظیفه همه احزاب و گروه‌های جامعه باشد و ترامپ هراسی فقط التهابات را دو چندان می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->