۴۵ دستگاه سی تی اسکن به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحویل داده شد کشف ۳ نوع کروناویروس توسط محققان کمبریج چگونه بدون حساب کاربری از اسکایپ استفاده کنیم؟ تولید و توزیع داروی رانیتیدین متوقف شد دلیل آه کشیدن انسان کشف شد ساز و کار مرخصی کارمندان دولت در شرایط کنونی چگونه است؟ سازمان جهانی بهداشت: روند ابتلا به کرونا در ایران به ثبات رسید رفع آلودگی ۳۰۰ کیلومتر مربعی در استان‌های خراسان مصرف رانیتیدین ممنوع ۱۰ ویژگی خیره کننده اندروید ۱۱ ۳۱ فروردین، آخرین مهلت موتورسواران برای خرید بیمه شخص ثالث کدام مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی است؟ دلایل ابتلای بیشتر سیگاری‌ها در برابر ویروس کرونا احتمال آلوده‌شدن روغن نباتی به ویروس کرونا صفر است برنامه غذایی بهبودیافتگان کرونا آنچه که شما هم از آیفون نمی‌دانید بیمه بیماران کرونایی روی تخت بیمارستان هند؛ کرونا و واگن‌هایی که بیمارستان شدند تولید واکسن کرونا با تولید یک ویروس بی خطر با قرنطینه در جهان؛ زمین آرام گرفت
خبر ویژه

سریع‌ترین ابررایانه جهان در مقابله با ویروس کرونا

• ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲
دانشمندان آمریکایی برای شناسایی ترکیباتی که می‌تواند از گسترش ویروس کرونا پیشگیری کند، از سریع‌ترین ابررایانه جهان استفاده خواهند کرد.

به گزارش شهرآرانیوز و به نقل از سی‌ان‌ان، گسترش کروناویروس در جهان، چالش بی‌سابقه‌ای را برای دانشمندان پدید آورده است، اما شاید سرعت گسترش کروناویروس بتواند کیفیت پژوهش‌ها را ارتقا بدهد.

دانشمندان "آزمایشگاه ملی اوک ریج" (ORNL) آمریکا تصمیم گرفتند تا برای ارزیابی بهتر کروناویروس، از ابررایانه شرکت "آی‌بی‌ام" (IBM) استفاده کنند که می‌تواند برای تحلیل ترکیبات دارو و این‌که چه داروهایی می‌توانند جلوی رسیدن عفونت ویروسی به سلول‌های میزبان را بگیرند، هزاران شبیه‌سازی انجام دهد.

این ابررایانه موسوم به "سامیت" (Summit) که سریع‌ترین ابررایانه جهان به شمار می‌رود، می‌تواند گام موثری برای ابداع موثرترین روش درمان باشد.

"سامیت" در بررسی‌ها توانست به ارزیابی ترکیباتی بپردازد که قابلیت اتصال به کروناویروس را دارند و می‌توانند با این کار، از چسبیدن آن به سلول‌های سالم بدن پیشگیری کنند. نتایج ارزیابی‌ها نشان داد که ۷۷ ترکیب متفاوت می‌توانند از چسبیدن کرونا به سلول‌های بدن پیشگیری کنند.

داده‌های این پژوهش، مسیر را برای انجام شدن پژوهش‌های آینده روشن خواهند کرد و می‌توانند تجربیات لازم را برای تولید واکسن کروناویروس فراهم کنند.

"سامیت" در سال ۲۰۱۴ به سفارش "وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا" (DOE) با هدف حل کردن مشکلات جهانی ساخته و ارائه شد.

این ابررایانه، یک میلیون بار قوی‌تر از سریع‌ترین لپ‌تاپ‌ها کار می‌کند؛ در نتیجه به روند پژوهش‌ها سرعت می‌دهد.

"جرمی اسمیت" (Jeremy Smith)، مدیر مرکز بیوفیزیک مولکولی آزمایشگاه ملی اوک ریج در بیانیه‌ای گفت: نتایج این بررسی، به معنای یافتن یک روش درمانی قطعی برای مقابله با کروناویروس نیست، اما این نتایج می‌توانند به آگاهی پژوهشگران و بررسی‌های بیشتر کمک کنند.

این پژوهش در مجله "ChemRxiv" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا