سرخط خبرها

مردم، عامل اصلی افزایش متکدیان

  • کد خبر: ۲۱۸۹
  • ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
مردم، عامل اصلی افزایش متکدیان
شهردار منطقه ۳ از جمع‌آوری ۱۲۵ متکدی در منطقه خبر داد

محمدرضا فیضی - قصه بی‌پایان تکدی‌گری یا همان گدایی خودمان، مدت‌هاست که در محلات رو به افزایش است و هر روز با چهره‌های جدیدی در دل محله، جلوی نانوایی، پشت چراغ قرمز و هر جایی که ردپایی از مردم باشد، روبه‌رو می‌شویم که برای امرار معاش خود دست به گدایی می‌زنند. در واقع این روزها متکدیان چه نیازمند و چه بی ‌نیاز با شیوه‌ای جدید و به روز و احساس برانگیز، به امرار معاش می‌پردازند و به گفته مسئولان بعضی از آن‌ها ماهانه بین 3 تا 7 میلیون تومان پول به جیب می‌زنند و تکدی‌گری را به عنوان یک شغل پر درآمد برای خود می‌دانند.

 

وظیفه جمع‌آوری متکدیان برعهده شهرداری و نیروی انتظامی است و با حضور مأموران این نهادها، هر از گاهی چهره شهر از حضور متکدیان خالی می‌شود. اما این فقط برای مدتی کوتاه است. چون متکدیان درآمد چرب و نرمی دارند به کارشان اعتیاد پیدا کرده‌اند، بلافاصله بعد از آزادی دوباره به سراغ همین کار می‌آید. در همین منطقه خودمان طبق گفته آقای شهردار از ابتدای سال گذشته تا الان حدود 125 متکدی از محلات و تقاطع‌ها جمع شده‌اند.


مردم؛ عامل افزایش متکدیان
تقاطع شیخ صدوق و طبرسی جنوبی، پیرمرد سرحال و شاداب لنگان لنگان به سراغ خودروها می‌رود، معلوم است که در کارش حرفه‌ای است، او از میان خودروها به سراغ خودروهای مدل بالا و لوکس می‌رود، سمج است تا مبلغی را از راننده نگیرد دست بردار نیست. در حاشیه خیابان تقریبا فاصله دو متری‌اش می‌ایستم، لابه‌لای حرف‌هایش قسم خدا و پیغمبر را به میان می‌آورد. حرف‌های احساسی می‌زند؛
«پیرمرد و از کار افتاده هستم، همسرم چند سال قبل به دلیل سوختگی فوت کرد، دخترم سرطان خون دارد و... » راننده پژو پارس دلش نرم می‌شود و 2 هزار تومان به او می‌دهد. چراغ سبز می‌شود سریع خودش را به کنار خیابان می‌رساند و منتظر است چراغ دوباره قرمز شود!
طوسی، یکی از کسبه این خیابان، که شغلش فروش صنایع چوبی است با ما هم کلام می‌شود. او که هر روز متکدیان و مردم را از پشت شیشه مغازه‌اش زیر نظر دارد، می‌گوید: همین پیرمرد روزانه حداقل بین 150 تا 200 هزار تومان درآمد دارد! تکدی‌گری را به هر کاری ترجیح می‌دهد. به نظر من عامل افزایش متکدیان خود مردم هستند چرا که با دادن وجه نقد، متکدی تشویق و ترغیب می‌شود که کارش را ادامه دهد!


سامان‌دهی 125 متکدی در 4 ماه
در همین حال شهردار منطقه هفته گذشته از جمع‌آوری 125 متکدی از ابتدای امسال خبر داد و گفت: سامان‌دهی متکدیان زن و مرد در منطقه 3 مشهد در حال انجام است و از ابتدای سال تاکنون بیش از 125 متکدی از منطقه جمع‌آوری و سامان‌دهی شده‌اند.
با شروع شدن فصل تابستان و حضور افزون‌تر گردشگران در دومین کلان‌شهر مذهبی جهان، فعالیت‌هایی که برای سامان‌دهی متکدیان در منطقه 3 انجام می‌شود، شدت پیدا می‌کند تا خدشه‌ای به چهره شهر وارد نشود.


متکدیان میهمان خانه سبز
حجت فرقانی، با اشاره به اهمیت جمع‌آوری و سامان‌دهی متکدیان شهر اظهار کرد: سامان‌دهی و جمع‌آوری متکدیان یک ضرورت اجتماعی و فرهنگی است که با توجه به وجود بارگاه منور رضوی در مشهد رسیدگی جدی‌تر و بنیادی‌تر همه گروه‌های فعال اجتماعی را می‌طلبد.
وی با اشاره به اقداماتی که پس از جمع‌آوری این افراد از معابر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از شناسایی و جمع‌آوری، این افراد برای اقامت به مراکز تعیین شده از جمله خانه سبز انتقال داده می‌شوند.
فرقانی با بیان اینکه تجمع افراد در برخی از محلات بیش از دیگر نقاط است، بیان کرد: تعداد زیادی از این افراد که سامان‌دهی شده‌اند در محله‌های بلال، رسالت و خواجه‌ربیع تجمع داشته‌اند و بخش دیگری نیز در ورودی‌های منتهی به حرم مطهر که در این زمینه با حساسیت اقدامات لازم برای جمع‌آوری آن‌ها در حال انجام است.


مردم همراهی کنند
شهردار منطقه در پایان با اشاره به اینکه سامان‌دهی متکدیان یک ضرورت جدی است، جایگاه مردم در همکاری با دستگاه‌های اجرایی برای برخورد با این معضل اجتماعی را مهم توصیف کرد و گفت: تصمیم‌گیری مردم درباره اینکه نباید به این افراد کمک کرد و در صورت رؤیت آن‌ها باید از طریق سامانه مرکز ارتباطات مردمی 137شهرداری مشهد اطلاع‌رسانی کنند تا برخورد مناسبی برای جمع‌آوری آن‌ها انجام شود که این کار می‌تواند بزرگ‌ترین همراهی شهروندان با ما در رفع این مسئله اجتماعی باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->