به گزارش شهرآرانیوز «بازار خودرو راکد است!» این پاسخی است که این روزها از بازار معاملات خودرو به گوش میرسد. رکودی که برخی آن را متأثر از شرایط ابتدایی سال میدانند که معمولا زمان مناسبی برای خرید و فروش خودرو نیست و انتظار میرود در واپسین روزهای خردادماه و در آستانه تعطیلات تابستان دوباره رونق بگیرد و برخی نیز آن را ناشی از هیجان کاذبی میدانند که افزایش ناگهانی قیمت دلار در بازار ایجاد کرده است. شوکی که مردم را در انتظار ثبات در بازار قرار داده است، حبابی که از بین برود و بازار خودرو در شرایط باثبات تری قرار بگیرد. اما آنچه در بررسی رشد قیمت خودرو در سالهای اخیر در مقایسه با رشد صعودی قیمت دلار به چشم میآید، رقابتی است که در هفت سال اخیر نرخ تورم خودرو از نرخ تورم دلار پیشی گرفته است!
تحلیلگران اقتصادی میگویند که نرخ دلار در هفت سال گذشته ۱۶.۱۵برابر شده، درصورتی که قیمت خودرو به طور میانگین ۱۸.۷۴برابر شده است. اتفاقی که به نظر میرسد از اسفندماه سال گذشته تاکنون متوقف شده و باوجوداینکه نرخ ارز روند صعودی دارد، اما قیمت خودرو با وجود افزایش از این رشد عقب مانده است. از ابتدای اسفندماه قیمت دلار حدود ۱۳درصد افزایش داشته در حالی که متوسط قیمت خودرو ۶درصد رشد داشته است که به نظر میرسد آینده این بازار پیچیده باشد.
اگرچه برای بررسی چشم انداز پیش رو بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ عواملی، چون نوسانات ارزی، نرخ تورم و سیاستهای اقتصادی دولت را نیز را باید بررسی کرد، اما از رفتار اقتصادی مردم نیز در این بازار نمیتوان غافل شد. از آنجا که خودرو در سالهای اخیر پیش از آنکه کالای مصرفی باشد تبدیل به سرمایه شده است، معادلات این بازار تا حد زیادی با رفتار اقتصادی مردم نیز در ارتباط است.
از زمانی که اختلاف قیمت خودرو بین بازار و کارخانه افزایش یافت تا حدی که مردم برای خرید خودرو وارد رقابت شدند و حتی خرید و فروش حواله خودرو رونق گرفت، این بازار سیاه تا حد زیادی نشان دهنده نگاه سرمایهای مردم به خودرو بود. افزایش تقاضا و پس از آن هجوم پول به بازار خودرو، تورمی را در این بازار ایجاد کرد که رفته رفته حباب قیمتها شکل گرفت. تورمی که به عقیده برخی تحلیلگران اقتصادی نه فقط بازار خودرو را گرفتار کرد، بلکه بر سایر بازارها نیز تأثیر منفی گذاشت.
در این میان اگرچه دولت با واردات خودرو تلاش کرد تا حدی این بازار را به تعادل برگرداند و در روند کاهش نرخ تورم خودرو نسبت به نرخ تورم دلار تأثیرگذار بود، اما باز هم اتفاق چشمگیری در زمینه واردات خودرو نیفتاد. سال ۱۴۰۲ به طور رسمی سال آغاز ورود خودروهای خارجی به کشور پس از توقف چهارساله بود و ثبت نام از ۳۳ هزار متقاضی خودروهای وارداتی انجام و اعلام شد که ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ وارد میشود.
اما به گفته تحلیلگران اقتصادی تاکنون از ۳۳ هزار متقاضی فقط ۵ هزارنفر خودرو تحویل گرفته اند و از یک میلیارد دلار تخصیصی به واردات در امسال تاکنون ۱۲۰ میلیون دلار تخصیص داده شده است و با اعلام گمرک نیز ۱۱هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۲۳ میلیون و ۸۶۱ هزار دلار در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است.
حال با توجه به نوسانات ارزی و تأثیر آن بر بازار خودرو در کنار سایر عوامل مؤثر بر این بازار باید دید که چشم انداز آن چه خواهد بود. برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به اینکه تورم وسایل نقلیه از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون نزدیک به ۹۲ درصد بوده است، ادامه این روند میتواند نشان از رشد ۳۹ درصدی قیمتها در بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ باشد و برخی دیگر نیز پیش بینی میکنند که در سال جدید، تورمی ۱۵ تا ۳۰ رصدی بازار خودرو را متأثر کند. برخی هم با توجه به احتمال نوسان نرخ ارز در نیمه دوم امسال و تأثیر سیاست بر شرایط اقتصادی، این احتمال را میدهند که سال ۱۴۰۳ سالی پرچالش در بازار خودرو باشد.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو مشهد در گفتگو با شهرآرا درباره وضعیت فعلی بازار خودرو میگوید: در بازار خودرو فعلا خریداری نیست و بازار راکد است. افزایشی نداشته ایم و نوسانات ارزی هنوز بر روی قیمتها تأثیری نگذاشته است و بعید میدانم تا خردادماه هم در این بازار رونقی داشته باشیم.
حسین حسینی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا در بازار خودرو برابر نیست، بیان میکند: در بعضی خودروهای داخلی افزایش کمی داشتیم، اما در بازار این موضوع تأثیر چندانی نداشته است.
وی درباره تأثیر نوسانات ارزی در بازار بر روی قیمت خودرو میافزاید: این موضوع در بلندمدت تأثیرگذار خواهد بود. البته مردم با توجه به تجربیاتی که در زمینه افزایش ناگهانی قیمت دلار و طلا دارند تا زمان ثبات بازار معمولا صبر میکنند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو مشهد بیان میکند: سال گذشته ۱۰ درصد نمایشگاه داران به دلیل نوسانات ارزی بازار تعطیل شدند. رکود در بازار خودرو قطعا برخی نمایشگاه داران را به تعطیلی میکشاند، اما بیشترین مشکل نمایشگاه داران امسال نرخ اجاره بهایی است که مالکان تا دوبرابر افزایش داده اند.
همچنین اسد کرمی، رئیس اتحادیه خودرو تهران در گفتگو با مهر اظهار میکند: از دو هفته قبل از عید بازار خودرو نسبت به قبل نیز در رکود بیشتری فرو رفت. بعد از عید نیز به دلیل افزایش قیمت مجددی که روی خودروها در بازار آزاد اعمال شد، باز هم رکود سنگینتر شد به شکلی که میتوان گفت در حال حاضر خریداری در بازار وجود ندارد و رکود بر بازار حاکم است.