فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

پر افتخار با سیمرغ‌های پرشمار | نگاهی بر ۳۰ سال فعالیت مریلا زارعی در عرصه بازیگری به بهانه پنجاهمین زادروزش

  • کد خبر: ۲۲۱۴۶۶
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۹
پر افتخار با سیمرغ‌های پرشمار | نگاهی بر ۳۰ سال فعالیت مریلا زارعی در عرصه بازیگری به بهانه پنجاهمین زادروزش
مریلا زارعی که این روز‌ها با سریال «افعی تهران» و «جنگل آسفالت» در شبکه نمایش خانگی دیده می‌شود، امروز در حالی پنجاهمین شمع تولد زندگی اش را خاموش می‌کند که کارنامه‌ای درخشان در هنر بازیگری ایران دست و پا کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، سال ۱۳۸۲ که مریلا زارعی روی استیج اختتامیه جشنواره فیلم فجر حاضر شد تا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را با خود به خانه ببرد، کمتر از ۱۰ سال از حضور جدی او برابر دوربین‌های تصویربرداری می‌گذشت. اولین بار سال ۱۳۷۳ بود که با فیلم سینمایی «سلام سینما» ساخته محسن مخملباف به سینما معرفی شد. یک سال بعد نیز با سریال «کارگاه» کاری ازحسن هدایت تجربه حضور در تلویزیون را نیز به تجربیات خود افزود و در همان سال با سریال‌های «مهر خوبان» و «جهان وارونه»، توانایی‌های خود را در دنیای تلویزیون محک زد.

مریلا زارعی تا سال ۱۳۷۷ که برای بازی در فیلم موفق «دو زن» از سوی تهمینه میلانی به کار دعوت شد، در دو اثر سینمایی دیگر به نام «روی خط مرگ» و «زن شرقی» نیز به ایفای نقش پرداخت و پنج سریال تلویزیونی را با نقش‌های گوناگون تجربه کرد، اما بازی در نقش مکمل رویا برابر نیکی کریمی در فیلمی اجتماعی و بحث برانگیز، کارنامه او را به شکلی محسوس به سمت و سوی رشد و پیشرفت سوق داد. پس از آن بود که از سوی داریوش فرهنگ برای بازی در فیلم سینمایی «تکیه بر باد» برای بازی در نقش اول کار دعوت شد و مقابل امین حیایی قرار گرفت و در همان سال با شرکت در سریال «ولایت عشق» در جمع تیمی حرفه ای، به هنرنمایی پرداخت.

«واکنش پنجم» دومین همکاری موفق او با تهمینه میلانی بود که در آغاز دهه ۸۰ او را به یکی از موفق‌ترین بازیگران زن سینما و تلویزیون تبدیل کرد. او چه در ایفای نقش‌های مکمل و چه در ایفای نقش‌های اصلی، هر بار با وام گرفتن از تجربیات آثار پیشین خود، به شکلی ملموس، مخاطب را به تماشای تکنیک، احساس و تسلط خود در پرداخت شخصیت‌ها دعوت می‌کرد. در سال‌های نخست دهه ۸۰، نام مریلا زارعی به عنوان یکی از بازیگران محبوب و توانمند عرصه بازیگری در بسیاری از تیتراژ‌های آثار سینمایی و تلویزیونی به چشم می‌خورد. 

«سیزده گربه روی شیروانی»، «هم نفس» و «معادله» سه فیلم دیگر او در سال‌های ۸۱ و ۸۲ بود که هرکدام در ژانر‌های متفاوت استعداد و توانمندی‌های مریلا زارعی را به نمایش می‌گذاشت تا اینکه در سال ۱۳۸۲ موفق به کسب نخستین سیمرغ بلورین زندگی هنری اش شد و با فاصله‌ای کوتاه در سال ۱۳۸۳ بار دیگر به واسطه حضور در یکی دیگر از آثار سینمایی تهمینه میلانی با عنوان «زن زیادی» مورد تحسین منتقدان سینمایی و برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، در جمع کاندیدا‌های بیست و سومین جشنواره فیلم فجر قرار گرفت.

 این جایگاه بار دیگر در سال ۱۳۸۷ برای بازی در فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی تکرار شد و در سال ۱۳۸۸ برای بازی در نقش اول فیلم «کیفر»، برای دریافت دیپلم افتخار در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر به روی صحنه رفت. او که در دهه ۸۰ با بازی در سریال محبوب «پلیس جوان» به یکی از پرطرف دارترین بازیگران زن ایرانی تبدیل شده بود، دهه ۹۰ را با قدرت آغاز کرد و یکی از پرکارترین و البته درخشان‌ترین سال‌های فعالیت هنری اش را در سینما پشت سر گذاشت.

 او که پس از فیلم «دعوت» در سال ۸۶ و «گزارش یک جشن» در سال ۸۹ همکاری موفقیت آمیزی با ابراهیم حاتمی کیا داشت این بار در سال ۹۲ با فیلم «چ» خوش درخشید و یک سال بعد برای بازی در فیلم «شیار ۱۴۳» نرگس آبیار، دومین سیمرغ بلورین خود را برای بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره سی و دوم فجر دریافت کرد.

بازی تحسین برانگیز او در این فیلم، بار دیگر موجب شد تا در قامت پیرزنی چشم انتظار، راوی درامی تأثیرگذار باشد. اما سیر پیشرفت مریلا زارعی با این فیلم به سراشیبی تکرار نیفتاد و در سال ۹۵ نیز برای بازی در فیلم «زیر سقف دودی»، سیمرغ بلورین دیگری را با خود به خانه برد و آخرین بار در سال ۱۴۰۰ با فیلم سینمایی «هناس» ساخته حسین دارابی در نقش همسر شهید داریوش رضایی نژاد که بهروز شعیبی ایفاگر نقش شهید بود،  ظاهر شد.

مریلا زارعی که این روز‌ها با سریال «افعی تهران» و «جنگل آسفالت» در شبکه نمایش خانگی دیده می‌شود، امروز در حالی پنجاهمین شمع تولد زندگی اش را خاموش می‌کند که کارنامه‌ای درخشان در هنر بازیگری ایران دست و پا کرده و هر بار با نقشی تازه، مخاطب را به تماشای داستانی تازه، ترغیب می‌کند.

نگاهی کوتاه به دو نقش مهم مریلا زارعی در سینمای ایران

الفت

فیلم «شیار ۱۴۳» به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و با بازی درخشان مریلا زارعی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر اکران و با استقبال مخاطبان همراه شد. زارعی در نقش مادر رزمنده‌ای ایفای نقش می‌کند که به بازگشت پسرش امیدوار است. مریلا زارعی در نقش الفت برای بازی در این فیلم، سیمرغ بلورین را به خانه برد.

راضیه

موضوع فیلم درباره بادیگاردی است به نام «حیدر» با بازی پرویز پرستویی که وظیفه حفاظت از مسئولان بلندپایه کشور را برعهده دارد و در موقعیتی چالش برانگیز نسبت به کار و عقاید خود دچار تضاد و شک و تردید می‌شود. مریلا زارعی در نقش راضیه همسر حیدر، در این شرایط سخت با همسرش همراهی می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->