سرخط خبرها

مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است

  • کد خبر: ۲۲۶۷۸۰
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا گفت: سفر هیئت رسانه‌ای ایران به عراق و نوع بینش و نگرش نسبت به حوزه رسانه و عملیات رسانه‌ای، برای ما یک دستاورد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا با اشاره به دستاورد‌های سفر هیئت رسانه‌ای ایران به عراق، اظهار کرد: اولین دستاورد این سفر که به‌عنوان یک هیئت رسانه‌ای بودیم، آشنایی با یک فضای کارکردی در سطح حاکمیتی و بخش خصوصی کفِ‌میدانی بود. در این سفر توانستیم با بخش حاکمیت که جایگاه و الگوی رسانه را در یک کشور دیگر دارد، آشنا شویم و یک بخش خصوصی را که تعاملات بین‌بخشی حوزه رسانه‌ها را مدیریت می‌کرد، از نزدیک دیدیم.

مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است

سیدمیثم موسوی‌مهر افزود: این سفر برای ما رسانه‌ای‌ها یک دستاورد بود؛ نوع بینش و نگرش نسبت به حوزه رسانه و عملیات رسانه‌ای، برای ما دستاورد بود. دستاورد دیگر این سفر، توجه دوطرف به ظرفیت‌های همدیگر است؛ اینکه هردوطرف در کنار هم می‌توانند اقدامات بیشتری انجام دهند. این موضوع از جانب ما به‌عنوان یک بازوی رسانه‌ای، اتفاق مهمی بود که پررنگ‌تر می‌شد.

مدیرمسئول روزنامه شهرآرا تصریح کرد: اینکه ما به یک تفاهم‌نامه واقعی در حوزه رسانه رسیدیم و اقدامات خوبی انجام شد، شاید برای اولین‌بار است که در سطح دیپلماسی رسانه‌ای پیشتازی کرده و سیاست همسایگی را در حوزه رسانه هم پیاده‌سازی می‌کند. از لحاظ اجرایی و ادبیات دیپلماسی، دستاورد مهمی است؛ به‌ویژه که در سطح رئیس‌جمهور، طرح‌موضوع شود.

موسوی‌مهر ادامه داد: نکته دیگر این سفر، تفاهمات در حوزه اقدام و اجراست؛ چه در سطح دولت‌ها و چه در سطح بخش خصوصی و چه در حوزه رسانه. در ذیل تفاهم‌نامه، برای آن برنامه‌ریزی خواهد شد و پیشنهاداتی نیز مطرح شد و شاید در ماه‌های نه‌چندان‌دور، رویداد‌های مشترکی در حوزه رسانه بین ایران و عراق برگزار شود که پایه اصلی آن، رسانه‌ها هستند و این اتفاق مبارکی بود که در این سفر صورت گرفت.

وی اضافه کرد: موضوع «فلسطین» به عنوان بحث داغ جهان اسلام، موضوع «اربعین» و همچنین «فیک‌نیوز‌ها»، موضوعاتی بود که در این سفر درباره آن‌ها بحث‌ و گفت‌وگو شد. فیک‌نیوز‌ها اخباری هستند که به روابط دو کشور ایران و عراق خدشه وارد می‌کنند. در یک کریدوری، امکان راستی‌آزمایی و تعریف فکت‌شیت برای واکنش رسانه‌ای وجود نداشت که در این سفر بین ایران و عراق دراین‌زمینه به اجماع رسیدیم؛ تبادل تجربیات و اشتراک‌گذاری محتوا در ذیل این سه عنوان توسعه پیدا کرد و گفت‌وگو‌هایی انجام شد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا همچنین به اولویت رسانه‌ای بین ایران و عراق اشاره کرد و گفت: علاوه بر سه موضوع مطرح‌شده، اولویت‌های رسانه‌ای تقریبا موضوع مشترک عراق با ایران است، مثلا واژه تهاجم فرهنگی را از زبان استانداران نجف و کربلا، رئیس هیئت اعلانات و رئیس سندیکای العراقیه شنیدم و آن‌ها هم خودشان را با تهدیدی به عنوان تهاجم فرهنگی، مواجه می‌دانند که با فعالیت رسانه‌ای باید اقداماتی انجام دهند و تفاهماتی در این سفر در این حوزه صورت گرفت.

موسوی‌مهر تصریح کرد: سبک زندگی هم برای ما و هم برای عراقی‌ها مهم است که مشخص بود هر دو کشور با دغدغه‌های مشترکی مواجه هستیم؛ البته اقتضائاتی داریم، اما دغدغه‌مان مشترک است که برگرفته از بوم فرهنگی شرقی است که این مسائل هم در حوزه بخش خصوصی و هم در سطح حکمرانی اهمیت دارد و برای آن برنامه‌ریزی می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->