روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) دوربین مداربسته، آرایشگاه زنانه در مشهد را به پلمب کشاند کام سهامداران بالاخره شیرین شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ بلیت هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است هر گرم طلای ۱۸ عیار در مشهد چند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) هزینه نصب و جداسازی کولر گازی در مشهد چقدر است؟ قیمت امروز طلا، دلار، سکه، ارز دیجیتال (۴ تیر ۱۴۰۳) | طلا ۳.۴ میلیون و دلار ۶۰ هزار تومان شد بخش‌نامه جدید بانک مرکزی؛ پرداخت وام اشتغال به هر نفر فقط یک بار قیمت خودرو‌های خارجی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | بنز ۲۰۱۳، هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چگونه خودرو وارداتی بخریم؟ قیمت خودرو‌های داخلی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) متقاضیان دسته‌چک بخوانند | شرط جدید بانک مرکزی برای صدور دسته‌چک‌های صیادی سهم زنان از تسهیلات مشاغل خانگی چقدر است؟ شرایط رایگان‌شدن قبوض آب اعلام شد عرضه ۳۱ خودروی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه خودرو + جزئیات قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | هلو ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر شد هشدار به مشترکان پرمصرف آب | آب شرب مشترکان بدمصرف با اطلاع قبلی قطع می‌شود مهمانی‌هایی که به خاطره تبدیل شدند | از هزینه گزاف ولیمه حاجیان تا سفره‌هایی که هر روز آب می‌روند
سرخط خبرها

آیا سرمایه‌گذاری برای نصب پنل‌های خورشیدی در خراسان‌رضوی به‌صرفه است؟

  • کد خبر: ۲۲۷۸۹۷
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
آیا سرمایه‌گذاری برای نصب پنل‌های خورشیدی در خراسان‌رضوی به‌صرفه است؟
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌رضوی گفت: ظرفیت احداث نیروگاه‌های خورشیدی در سطح شرکت توزیع استان خراسان‌رضوی بالغ بر ۴۰۰ مگاوات است و تاکنون تعداد ۱۱۳۵ نیروگاه خورشیدی احداث شده است.

علیرضا خدابنده در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر در استان تصریح کرد: ظرفیت احداث نیروگاه‌های خورشیدی در سطح شرکت توزیع استان خراسان‌رضوی بالغ بر ۴۰۰ مگاوات است که تاکنون تعداد ۱۱۳۵ نیروگاه خورشیدی مربوط به مشترکین برق به ظرفیت مجموع ۱۰.۶ مگاوات و ۵ نیروگاه خورشیدی بزرگ به ظرفیت جمعاً ۷.۳۳ مگاوات احداث شده است.

وی درباره استقبال بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه یادآور شد: تمامی ظرفیت‌های ایجادشده نیروگاهی خورشیدی در استان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نهاد‌های حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی) انجام شده است. نیروگاه‌های انشعابی با سرمایه‌گذاری مشترکین برق (اعم از خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی) احداث می‌شود و افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ در این حوزه را دارند نیز در زمین‌های شخصی فاقد کاربری مناسب و همچنین اراضی ملی اقدام به احداث نیروگاه می‌نمایند.

آیا سرمایه‌گذاری در نصب پنل‌های خورشیدی در خراسان‌رضوی به‌صرفه است؟

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌رضوی در پاسخ به این سؤال که آیا نصب پنل‌های خورشیدی چه در بخش خانگی و چه در بخش تولید و صنعت به‌صرفه است، افزود: در حال حاضر با توجه به طرح‌های خرید تضمینی برق از این نیروگاه‌ها، بازگشت سرمایه آن حدود سه‌سال‌ونیم زمان می‌برد و خرید تضمینی به مدت ۲۰ سال ادامه دارد. ضمن اینکه به‌منظور توجیه‌پذیری بیشتر این طرح از نظر اقتصادی، نرخ خرید برق از این نیروگاه‌ها با توجه به شاخص‌های تورم و نرخ ارز در هر دوره تعدیل می‌شود و حتی متقاضی می‌تواند برق تولیدی خود را در بورس هم بفروشد.

وی درخصوص مهم‌ترین موانع توسعه مولدین تجدید‌پذیر گفت: یارانه‌ای‌بودن قیمت حامل‌های انرژی در ایران به‌نحوی است که سرمایه‌گذاری مشترکین به‌منظور تولید برق مصرفی خودشان از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نیست.

این مسئول استانی در ادامه افزود: تورم هم سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق و به‌تبع آن حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را باوجود حمایت‌های انجام‌شده از این صنعت، کماکان با چالش جدی در خصوص توجیه‌پذیری اقتصادی آن مواجه کرده است.

وی یادآور شد: پایین‌بودن قابلیت اطمینان نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی، قیمت ارزان انرژی در کشور که به موجب آن سیاست‌گذاران نیازی به حمایت همه‌جانبه از توسعه تجدیدپذیر‌ها احساس نمی‌کنند و عدم ارائه آموزش‌های لازم و آشناکردن عموم مردم با مزایای این نیروگاه‌ها از جمله موانع رشد انرژی توزیع‌پذیر است.

خدابنده درباره نیازمندی مواد اولیه به واردات در این صنعت گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر، شرکت‌های متعددی اقدام به ساخت تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی در کشور نموده‌اند؛ لذا در صورتی که یک سرمایه‌گذار قصد احداث نیروگاه در مقیاس کوچک با تجهیزات تماماً ایرانی داشته باشد، می‌تواند کلیه تجهیزات را از برند‌های ایرانی تهیه نماید. البته محدودیت‌هایی هم در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال اینورتر‌های ساخت شرکت‌های داخلی عمدتاً توان پایینی دارند و هنوز شرکت‌ها چندان به ساخت اینورتر‌های توان‌بالا و مرکزی در سطح تجاری ورود نکرده‌اند. همچنین توان این شرکت‌ها جهت پاسخگویی به نیاز کل کشور محدود است و طبیعتاً در این حوزه نیاز به واردات نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان عنوان کرد: ارزش حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی در مقیاس کوچک و بزرگ، در استان بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد ریال است. هدف‌گذاری انجام‌شده برای سال ۱۴۰۳، رسیدن به ظرفیت ۱۴۰۰۰ کیلووات برای نیروگاه‌های خورشیدی مشترکین و ۱۰ مگاوات برای نیروگاه‌های مقیاس‌بزرگ است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->