سرخط خبرها

اهداف و رویکرد‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی تبیین شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۳۰۷۸۲
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
اهداف و رویکرد‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی تبیین شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی صبح امروز (سه‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۳) با حضور حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دبیر جشنواره برگزارکنندگان جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی برگزار و از پوستر این رویداد رونمایی شد.

ریحانه موسوی | شهرآرانیوز، هدف از برگزاری این جشنواره، اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های علمی، پژوهشی، ادبی و هنری در راستای سیره، زندگی و شخصیت حضرت امام‌رضا (ع)، شناسایی، تجلیل و حمایت از پدیدآورندگان و تولیدکنندگان آثار برتر علمی، فرهنگی و هنری در گستره فرهنگ رضوی است.

ارسال ۴۱۰ اثر به دبیرخانه جشنواره

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی با اشاره به اینکه این جشنواره از سال ۸۹ کلید خورده است، اظهار داشت: دو دوره اول این جشنواره در همدان برگزار شد و از دوره سوم آستان‌قدس‌رضوی با توجه به ظرفیت‌های موجود، عهده‌دار برگزاری این جشنواره شد.

وی سه هزار و ۷۴۵ اثر را حاصل جشنواره‌های دوره‌های قبل دانست و افزود: ۴۱۰ اثر در جشنواره سال گذشته به دبیرخانه ارسال شد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان‌قدس‌رضوی، گسترش فعالیت علمی، پژوهشی و هنری و ادبی در راستای ترویج سیره رضوی و حمایت از تولیدکنندگان آثار در این راستا را از اهداف این جشنواره برشمرد.

وی یادآور شد: جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی دارای ۸ محور اصلی و هشت محور فرعی و همچنین بخش‌های بین‌الملل و خادمان کتاب رضوی است.

حسینی با خاطرنشان‌کردن اینکه این جشنواره زیر‌مجموعه کنگره امام‌رضا‌(ع) است، ابراز داشت: به بهترین کتاب با موضوع  شعار کنگره جوایز ویژه اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش اصلی جشنواره دارای محور‌های هشت‌گانه است و در هر محور به دو اثر به عنوان آثار برگزیده و شایسته‌تقدیر جوایزی اهدا می‌شود، حدیث و رجال، اخلاق و علوم تربیتی و آموزشی، فقه و حقوق، فلسفه و کلام و روان‌شناسی، علوم اجتماعی و سیره تاریخ و مردم‌شناسی و همچنین طب‌الرضا(ع) را از محور‌های این بخش دانست.

وی اظهار کرد: فراخوان از بهمن‌ماه سال گذشته  به زبان عربی، فارسی، انگلیسی و اردو به سراسر دنیا ارسال شده است و در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۴، مراسم اختتامیه با اعلام آثار برگزیده و شایسته‌تقدیر برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان کتاب‌خانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی در خصوص جوایز این دوره از جشنواره در بخش بین‌الملل گفت: به اثر برگزیده این بخش دو هزار یورو جایزه نقدی، تندیس جشنواره و لوح تقدیر اهدا خواهد شد. همچنین در بخش ملی، به صاحبان آثار برگزیده در هر یک از محور‌های هشت‌گانه سه سکه بهار آزادی به همراه تندیس و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

وی در پایان گفت: پدیدآورندگان، کتاب‌پردازان و‌ ناشرانی که در یک دوره سه‌ساله برگزاری جشنواره، دارای بیشترین آثار انتشاریافته رضوی باشند، به‌عنوان «خادم کتاب رضوی» انتخاب می‌شوند.

بهره‌گیری از رویداد کتاب رضوی

طالبی، رئیس جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی نیز بیان کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود فرمودند: «ما در معرفی ائمه معصوم(ع) در بعد قداست و ارتباط آنان با خداوند باید اهتمام ورزیم و همچنین در بعد سیاسی ائمه معصوم(ع) هم باید ورود کنیم.»

وی تصریح کرد: رویداد کتاب رضوی در حقیقت یکی از ظرفیت‌هایی است که برای انجام این مأموریت باید از آن بهره ببریم. بعد از بررسی محققانه با حضور اندیشمندان ملی، محتوای جدیدی طراحی شد و این دوره در چهاردهمین جشنواره با هدف تبیین معارف ائمه(ع) و به‌ویژه آموزه‌های رضوی فعالیت خود را آغاز می‌کند و با دعوت و جذب نخبگان ملی و بین‌المللی، با زبان مناسب و روز معارف اهل‌بیت‌(ع) را با تولید کتاب خوب و کتاب‌خوانی و نقد و بررسی کتاب این جشنواره به هدف خود دست می‌یابد.

طالبی بیان کرد: در این دوره امید است با تقدیر از برگزیدگان با نشان رضوی و خادم کتاب رضوی شاهد رویداد جدیدی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی باشیم.

حضور دانشگاه‌های معتبر در جشنواره

باقری، دبیر علمی جشنواره نیز عنوان کرد: اساتید بزرگی از دانشگاه‌های تهران، فردوسی و مؤسسات علمی معتبر در هیئت داوران و شورای علمی این جشنواره حضور دارند. فرایند‌های ارزیابی کتاب در چند مرحله و بر اساس آخرین استاندارد‌های موجود انجام خواهد شد.

وی افزود: در حوزه ادبیات داستانی که بسیار مورد استقبال است، داستان‌، داستانک‌ و رمان‌ در رابطه با امام‌رضا(ع) بسیار کم داشته‌ایم. این موضوع زبان ارتباطی ما با نسل جوان، نوجوان و قشر تحصیل‌کرده است. در دوره‌های مختلفی که نسبت به این موضوع اهتمام ورزیده شده، توانسته‌ایم آثار فاخری را در این جشنواره جمع‌آوری کنیم.

باقری تبیین کرد: توجه به موضوع ائمه اطهار(ع) با زبانی که قابل‌فهم باشد، اهمیت دارد. در این رویداد موضوع بین‌الملل نیز بسیار مورد توجه است؛ معرفی سیره، شخصیت، معارف، نقش سیاسی و اجتماعی و هدایت بشر به سوی تمدن الهی، اقدامی است که می‌تواند در این جشنواره تحول ایجاد کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->