کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع) برپایی ایستگاه‌های نقاشی غدیر ویژه کودکان در حرم مطهر رضوی برگزاری ۵۰۰ جشن غدیر با همکاری مردم در مشهد بازگشت زائران بدحال از عربستان با اولین پرواز‌ها (یکم تیر ۱۴۰۳) چیستی عید غدیرخم در  تبیین پیامبراکرم‌(ص) بررسی شبهات مرتبط با «غدیر» | تلاش شکست خورده برای تحریف تاریخ میهمانی غدیر در ۳۰۰ شهر برگزار می‌شود ۱۰۰ هزار بوته و شاخه گل نذر عید ولایت شدند فضاآرایی ویژه حرم مطهر امام‌رضا(ع) به مناسبت دهه ولایت و عید سعید غدیر خم میراثبان نفائس خطی حرم رضوی | یادی از مرحوم میرزا مهدی ولایی، فهرست‌نگار کتابخانه حرم حرص پسندیده و ناپسند در اخلاق رضوی چرا به زیارت امام‌رضا(ع) حج فقرا گفته می‌شود؟ | جان به قربان تو شاها که حج فقرایی برپایی جشن بزرگ «بابا علی» با حضور ۳۱ هزار یتیم در استان‌های کشور ۱۲ خادم هنرمند مشغول شستشو و پرداخت گنبد رضوی (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) تصاویری زیبا از کتیبه جدید صحن گوهرشاد در آستانه عید غدیر (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) همایش بزرگداشت روز بسیج اساتید برگزار شد | تشکیل شبکه اساتید بسیجی خراسان‌رضوی کتاب «تواضع»، دومین جلد از مجموعه اخلاق توحیدی، منتشر شد
سرخط خبرها

رونمایی از قالی نفیس افشاری در موزه حرم امام‌رضا(ع)

  • کد خبر: ۲۳۲۷۱۵
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
رونمایی از قالی نفیس افشاری در موزه حرم امام‌رضا(ع)
هم‌زمان با روز ملی فرش، طی مراسمی در موزه آستان قدس رضوی، از یک فرش نود‌ساله مربوط به دوره قاجاریه رونمایی شد و فراز و فرود فرش ایرانی در این دوره تاریخی با حضور مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی در این مراسم که به‌همت این شرکت برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز ملی فرش گفت: این قالی یکی از برترین نمونه‌های گره‌بافته عشایری در ایران به شمار می‌رود که بر پایه کتیبه تاریخ‌بافت در بالای آن، این دست‌بافته در سال ۱۳۵۳ هجری قمری و احتمالاً در ناحیه سیرجان استان کرمان، به دست بافندگان هنرمند و کوچ‌نشین افشاری بافته شده است.

حمید کارگر درباره ویژگی‌های بارز این قالی افشاری اظهار کرد: تمام‌پشم و تخت‌بافت‌ بودن، کیفیت عالی پشم، استفاده از رنگ‌های طبیعی محدود در رنگرزی پشم و مهم‌تر از همه، کتیبه سال بافت ازجمله این موارد به شمار می‌روند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود، دوره قاجاریه به‌ویژه دوران دوم سلطنت ناصرالدین‌شاه را دومین دوره رونق تولید فرش پس از صفویه دانست.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی ادامه داد: در این دوره به دلایلی همچون خالی‌بودن خزانه دربار، ظهور بیماری کرم ابریشم و نزول صادرات ابریشم و البته وابسته نبودن به نفت، صادرات فرش، نجات‌بخش اقتصاد بیمار ایران بوده است.

به گفته او عواملی مانند وقوع انقلاب صنعتی در غرب، افزایش توان خریداران اروپایی و نیز بهبود مراوده‌های فرهنگی و هنری بین ایران و غرب نیز در رونق تولید و تجارت فرش در آن مقطع زمانی نقش داشته است.

کارگر با اشاره به ورود و فعالیت شرکت‌های چندملیتی به عرصه تولید و تجارت فرش دستباف ایران به عنوان یکی از مهمترین وقایع تاریخ فرش در دوره قاجاریه خاطرنشان کرد: این امر پیامد‌های مثبت و منفی بسیاری را در آن زمان در پی داشت.

او ادامه داد: با توجه به این‌که تولیدکنندگان ایرانی توان، سرمایه و ارتباطات لازم برای گسترش بازار برون‌مرزی را نداشتند، ایجاد و توسعه کارگاه‌های متمرکز قالیبافی، برندسازی برای فرش ایران و ایجاد بازار برای این دستبافته‌ها در دیگر کشور‌ها از ثمرات حضور این شرکت‌ها در ایران بود.

عضو انجمن علمی فرش ایران، پیامد‌هایی همچون درهم‌ریختگی جغرافیایی بافت در ایران، حذف یا کمرنگ کردن برخی از سنت‌های فرشبافی کشور، دخل و تصرف در طرح و نقشه‌های فرش ایرانی و ورود و بسط استفاده از رنگ‌های جوهری را از اثرات منفی حضور شرکت‌های چندملیتی در بازار فرش ایران در دوره قاجاریه عنوان کرد.

کارگر در این مراسم توضیحاتی نیز درخصوص توسعه جنبش تصویرگری و رواج قالیچه‌های تصویری در پی ورود دوربین عکاسی به ایران در دوران قاجار مطرح کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->