سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کرونا در میان حیوانات: آیا کرونا باعث انقراض میمون‌ها خواهد شد؟

  • کد خبر: ۲۳۳۴۲
  • ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
کرونا در میان حیوانات: آیا کرونا باعث انقراض میمون‌ها خواهد شد؟
تصاویر زیادی از رهاکردن حیوانات خانگی در هند و چین منتشر شده است. لبنانی‌ها نیز از ترس کرونا چنان خصمانه با حیوانات برخورد کردند که سازمان‌های بین‌المللی را مجبور به واکنش کردند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ آیا حیوانات واقعاً می‌توانند ناقل این بیماری باشند یا خود به علت ابتلا به آن کشته شوند؟ جواب کوتاه اینکه هنوز اطلاعات ما کم است، ولی تحقیقاتی روی گربه‌ها، سگ‌ها، ببر و شیر و حتی مرغ انجام شده است. در بخش حیوانات اوضاع تخت کنترل به نظر می‌رسد، اما برخی از حذف کامل خانواده میمون‌ها از روی کره زمین به دلیل کرونا ابراز نگرانی می‌کنند.

میمون‌ها در خطر انقراض
هفته گذشته نشریه معتبر و علمی نیچر در مقاله‌ای از خطر ابتلای ایپ‌ها یا خانواده میمون‌ها به کرونا گزارشی منتشر کرد.. بر اساس این گزارش میمون‌ها، گوریل‌ها، شامپانزه‌ها و دیگر پستانداران این خانواده به دلیل نزدیکی ژنتیکی به انسان به‌طور بالقوه در خطر ابتلای گسترده به کرونا هستند. بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفسی که پیش از این از انسان به ایپ‌ها منتقل شده است نشان می‌دهد حتی برخی بیماری‌های بسیار عادی در انسان می‌تواند برای این حیوانات کشنده باشد. با توجه به شیوع بسیار سریع کرونا و شکل زندگی اجتماعی این حیوانات، ورود این بیماری به دنیای ایپ‌ها بسیار خطرناک است به‌گونه‌ای که واشنگتن‌پست در گزارشی در همین مورد به‌احتمال حذف کامل این موجودات از روی کره زمین اشاره کرده است. اقداماتی نیز برای مراقبت از این خویشاوندان ژنتیکی انسان انجام شده است، برای مثال گردشگری در بسیاری از کشور‌های آفریقایی متوقف شده و اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت هشدار داده که هیچ انسانی نباید به ۱۰ متری میمون‌ها در طبیعت نزدیک شود.

ابتلای شیر‌ها و ببر‌های نیویورکی به کرونا
ویروس کرونا که احتمالاً از خفاش به‌نوعی مورچه‌خوار و از آنجا به انسان منتقل شده است حالا جان دیگر پستانداران کره زمین را تهدید می‌کند. روز گذشته سی‌ان‌ان در گزارشی از ابتلای تعدادی از گربه‌سانان باغ‌وحش برانکس به کرونا خبر داد. در این باغ‌وحش در شهر نیویورک (مرکز شیوع کووید ۱۹ در امریکا) یک ماده ببر مالایی ۴ ساله علائمی مانند کاهش اشتها و سرفه‌های خشک داشته که پس از انجام آزمایش تست کرونای او مثبت اعلام شده است. حداقل ۳ ببر و ۳ شیر دیگر نیز در این باغ‌وحش به کرونا مبتلا شده‌اند. مسئولان برانکس معتقدند یکی از کارکنان باغ‌وحش باعث این انتقال بوده است. این نخستین بار است که به‌طور رسمی انتقال کرونا از انسان به حیوانات گزارش شده است.

خطر کرونا در حیوانات خانگی
حیوانات خانگی نقطه اصلی ارتباط انسان و حیوانات هستند. عکس‌ها و فیلم‌های زیادی از ماسک زدن این حیوانات در سراسر جهان منتشر می‌شود. چندین خبر کوتاه و بلند هم از ابتلای یک یا چند حیوان خانگی به کرونا منتشر شده است. به‌طور ویژه انتقال کرونا و شیوع آن به یا از سگ‌ها و گربه‌ها به یک نگرانی بین‌المللی تبدیل شده است. تحقیقاتی که در دانشگاه اوهایو انجام شده نشان می‌دهد امکان ابتلای گربه‌ها وجود دارد و آن‌ها می‌توانند این ویروس را به دیگر گربه‌ها نیز انتقال دهند. با این حال علائم بیماری در هیچ‌کدام از موارد آزمایش شده جدی نبوده است و میزان انتشار هم بالا نیست. سگ‌ها، اما بسیار کمتر از گربه‌ها به این ویروس مبتلا می‌شوند و شیوع آن در میان سگ‌ها جدی نیست. گرچه خبر‌هایی از هنگ‌کنگ و بلژیک از تلفات کرونا در میان سگ‌ها هم منتشر شده، اما هنوز نمی‌توان آن‌ها را جدی گرفت.

حال ۶ گربه مقیم نیویورک در حال بهبودی است، گربه‌ها و سگ‌ها هنوز به عامل انتشار کرونا تبدیل نشده‌اند و خودشان هم در خطر نیستند. آزمایش‌هایی روی خوک و مرغ و اردک هم انجام شده که نشان می‌دهد کرونا روی آن‌ها تأثیر چندانی ندارد. از همه مهم‌تر آنکه سازمان بهداشت جهانی بار‌ها یادآوری کرده که حیوانات خانگی در انتقال و شیوع کرونا خطری محسوب نمی‌شوند، ولی توصیه می‌کند بعد از تماس با آن‌ها حتماً دست خود را بشویید. اما برای شناخت کامل ویروسی که چند ماه از شناسایی آن می‌گذرد همه این‌ها گزارش‌ها مقدماتی محسوب می‌شود. در حال حاضر مهم‌ترین توصیه همان فاصله فیزیکی است. فاصله انسان با حیوانات وحشی، فاصله حیوانات خانگی از سایر انسان و حیوانات و حتی فاصله گرفتن حیوانات از یکدیگر.
 
مترجم: عماد پورشهریاری
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->