ماجرای واریز علی‌الحساب مبلغ ۲۵ میلیون تومان به حساب کارمندان شهرداری چه بود؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) آپارتمان‌های دوخوابه با رهن و اجاره مناسب در کدام مناطق مشهد یافت می‌شوند؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) غلبه عرضه بر تقاضا در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) ریال دیجیتال چیست؟ + جزئیات و نحوه استفاده برداشت بیش‌از ۳ هزار تُن گل‌محمدی در خراسان‌رضوی اطلاعات بازار سهام (میزان سودآوری و وضعیت مالی) را کجا ببینیم؟ نوسان قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در مشهد، امروز چگونه است؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) جدیدترین وضعیت سد‌های کشور | آخرین وضعیت سد دوستی و طرق در مشهد و خراسان رضوی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) + جدول قیمت امروز دلار، طلا، سکه، ارز و حباب سکه | ریزش سنگین قیمت رمزارز‌ها + نمای بازار ارز دیجیتال زعفران به کام هر کشوری جز ایران قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | اختلاف قیمت نمایندگی و بازار آزاد خودرو‌های خارجی چقدر است؟ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | اختلاف ۳۸۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار آزاد تارا اتوماتیک آغاز ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت برای خودرو‌های نوشماره پژمانفر: میزان خرابی خودرو‌های داخلی تقریبا ۳ برابر سایر کشورهاست هزینه ساخت مسکن متری چند میلیون است؟ سیگنال‌های عجیب سازمان بورس به بازار سرمایه واکنش قیمت دلار به اولین مناظره کاندیدا‌ها چه خواهد بود؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) کدام دسته از کولر‌های آبی کارایی بهتری دارند؟ بازار خودرو در سراشیبی قیمت قرار گرفت (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد شیب نزولی قیمت گوشت قرمز در مشهد (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) ۱۰ نوع واریزی به حساب مالیات ندارد + جزئیات قیمت هر کیلو گوشت دام زنده در عید قربان در بازار تهران چقدر شد؟ (۲۸ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خسارت ۹ هزار میلیاردی کشاورزی خراسان رضوی از قطع برق در سال گذشته

  • کد خبر: ۲۳۳۴۹۶
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴
خسارت ۹ هزار میلیاردی کشاورزی خراسان رضوی از قطع برق در سال گذشته
سال گذشته قطع برق، ۹ هزار و پانصد میلیارد تومان به بخش کشاورزی خراسان رضوی خسارت وارد کرد. این مسئله در رویداد فناورانه در حوزه کشاروزی مورد توجه کارشناسان قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، رویداد فناورانه در حوزه کشاورزی به منظور استفاده از طرح‌های دانش‌بنیان در راستای بهبود سیستم‌های آبیاری و بهینه‌سازی مصرف آب و حل مشکلات این حوزه، روز گذشته در محل دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی مشهد برگزار شد. در حاشیه این رویداد، برخی مدیران جهاد کشاورزی استان با حضور در جمع خبرنگاران به بیان دغدغه‌های جدی در این حوزه پرداختند. خسارت بخش کشاورزی ناشی از کمبود برق، یکی از مواردی است که در این رویداد مورد توجه قرار گرفت.

نباید خاموشی فقط سهم بخش کشاورزی باشد

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این نشست به مشکل مهم خاموشی چاه‌های کشاورزی به دلیل قطعی برق پرداخت و بیان کرد: خاموشی برق در حوزه شهری و خانگی تبعات بسیار زیادی دارد و این نارضایتی باعث می‌شود که بخش خانگی را کمتر به سمت خاموشی ببریم و این نباید دلیل شود که، چون برق بخش کشاورزی ارزان‌ترین برق است، همه فشار را به این بخش بیاوریم قطعا باید صنعت و تجارت و بازار نیز سهم ببرند.

جعفر جوادی با اشاره به مصوبه‌ای که در دی‌ماه مبنی بر قطع برق روزی پنج ساعت در هفت روز هفته اعلام شده بود، گفت: پیگیری کردیم که این مسئله اتفاق نیفتد. اما میزان زیاد مصرف برق، منجر به قطعی برق در بخش کشاورزی شد. جلسات متعدد گذاشتیم که بتوانیم این میزان را کاهش بدهیم دنبال این بودیم که به یک یا دو روز در هفته کاهش بدهیم، اما این مقدور نیست، چون در ساعت‌هایی در روز پیک داریم.

جوادی درباره خسارت‌های وارد شده به دلیل قطعی برق در حوزه کشاورزی افزود: سال گذشته ۱۰ هزار میلیاردریال خسارت در حوزه زیرساخت و ۸۵ هزار میلیاردریال خسارت به محصولات کشاورزی وارد شده است. امسال خسارتی را تگرگ رقم زد که با توجه به قطعی برق نیز قطعا خسارت بیشتری خواهیم داشت. در بیمه نیز چیزی با عنوان عامل قطعی برق برای پرداخت خسارت نداریم.

وی در ادامه بیان کرد: به طور میانگین در کشور، میزان مصرف برق در کشاورزی حدود ۴۴ درصد است و در شهرستان مشهد به حدود ۸ درصد می‌رسد. اما در این زمینه نیز به دنبال منابع انرژی پایدارتری رفتیم که استفاده از پنل‌های خورشیدی را شروع کردیم.
جوادی ادامه داد: در این حوزه ۷۱۶ مگاوات میزان برق خریداری شده توسط کشاورزان استان است که کشاورزان حدود ۵۰۰ مگاوات را مصرف کرده‌اند. از ۸۹۰۰ چاه کشاورزی در استان حدود ۱۰۰۰ چاه کشاورزی متقاضی هستند و ۲۷۰ چاه هم در حال اجرای پنل خورشیدی در سطح چاه‌های کشاورزی است.

خراسان رضوی، خرده‌مالک‌ترین اراضی در کشور

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره اهمیت مسئله آب به این موضوع پرداخت که نه‌تن‌ها محصولات کشاورزی، بلکه تولید هر کالایی نیاز به آب دارد و این مسئله حائز اهمیت است که چه میزان آب چه مقدار تولید را به دنبال داشته است و در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در استان خراسان رضوی داریم و بزرگ‌ترین مشکل است، خرده‌مالکان هستند که خراسان رضوی یکی از خرده‌مالکان‌ترین استان‌های کشور است که بالغ بر ۳۵۰ هزار بهره‌بردار در استان خراسان رضوی داریم و این دو معضل را رقم زده است.

جوادی با بیان اینکه خرد‌شدن اراضی و پایین بودن بهره‌وری در قطعات کوچک معضلی جدی است، به راهکار‌هایی برای برون‌رفت از این دو مشکل اشاره کرد و گفت: راهکار‌هایی از سوی جهاد کشاورزی ارائه شده است که برخی موفق و برخی هم ناموفق بوده است، بهترین کار این است که به‌سراغ مدیریت واحد آب برویم و سیستم‌های نوین را اجرا کنیم.

نگاه به مسئله آب باید ملی باشد

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی نیز با تأکید بر اهمیت موضوع آب و اینکه باید نگاه به مسئله آب ملی باشد، بیان کرد: نه‌تن‌ها این مسئله یک ضرورت و اولویت است، بلکه در بخش کشاورزی به دلیل یکی از منابع پایه‌ای باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد و در این زمینه راهکار‌های برون‌رفت از مشکلات و معضلات مربوط به آب دردسترس است.

مسعود نجف نجفی با اشاره به اینکه در مرکز تحقیقات سیاست ما بحث کمک به دستگاه اجرایی استان جهاد کشاورزی است و بخش‌های خصوصی مرتبط با این سازمان است، به مسئله افزایش بهره‌وری و بهره‌مندی دانش در این زمینه اشاره کرد و گفت: در ابتدای انقلاب اوایل دهه ۶۰ میزان آب دردسترس در بخش کشاورزی استان ۸ میلیارد مترمکعب بوده است. در آن‌زمان میزان محصولی که تولید شد ۱.۵ میلیون تن بود و در سال ۱۴۰۱ میزان دردسترس در بخش کشاورزی نصف شده و میزان تولیدات حدود ۷.۵ میلیون تن است.

 پس نه‌تن‌ها با کاهش آب دردسترس در کشاورزی تولیدات ما کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز داشته‌ایم. این نتیجه برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های مختلفی است که در حوزه آب از طرف وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری بحش خصوصی در حال انجام است.

چشم‌انداز ۱۴۲۰ تولید ۹.۵ میلیون تن محصول کشاورزی

نجفی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۲۰ در استان خراسان رضوی به حدود ۹.۵ میلیون تن محصول کشاورزی نیاز داریم، اما میزان آب دردسترس در بخش کشاورزی ۳ میلیارد مترمکعب خواهد بود، اظهار کرد: نمی‌توانیم سطح زیر کشت محصولات کشاورزی‌مان را زیادتر کنیم، اما با برگزاری رویداد‌ها و با جذب ایده‌های نو در راستای استفاده و مصرف بهینه از آب‌های مختلف در بخش کشاورزی، می‌توانیم به کمک امنیت غذایی جامعه برویم که در این مسیر دو شرکت در بخش خصوصی در زمینه خطوط انتقال آب و فیلتراسیون هوشمند به کمک ما آمدند و می‌خواهیم انقلابی را در این حوزه رقم بزنیم و راندمان عملکرد آب در میزان تولید گندم را به عدد ۲ برسانیم، یعنی در حقیقت به ازای مصرف هر یک مترمکعب آب بتوانیم دو کیلوگرم گندم تولید کنیم. فیلتراسیون هوشمند نیز به ما کمک می‌کند که آب بدون افت فشار در تمام مسیر انتقال کمک کند.

وی با اشاره به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک به حوزه کشاورزی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ کل شرکت‌های دانش‌بنیان ۴.۳ درصد بود، در پایان سال ۱۴۰۲ این عدد به ۶ درصد رسیده است، یعنی از ۹۹۳۰ شرکت کل کشور ۶ درصد در حوزه کشاورزی فعال هستند، در این دو سال رشد خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است. در سال ۱۴۰۱ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در دهکده فناوری و نوآورانه مشهد چهار شر کت بوده است که اکنون به ۱۲ شرکت افزایش یافته و رشد ۲۰۰ درصدی داشته‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->