قیمت امروز انواع موبایل در مشهد | کدام گوشی‌های تلفن‌ همراه ارزان و کدام گران شدند؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) ماجرای واریز علی‌الحساب مبلغ ۲۵ میلیون تومان به حساب کارمندان شهرداری چه بود؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) برق ادارات پر‌مصرف در مشهد قطع می‌شود آپارتمان‌های دوخوابه با رهن و اجاره مناسب در کدام مناطق مشهد یافت می‌شوند؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) پرداخت بیش از ۳۰۰۰ میلیارد ریال وام ازدواج در خراسان رضوی غلبه عرضه بر تقاضا در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) ریال دیجیتال چیست؟ + جزئیات و نحوه استفاده برداشت بیش‌از ۳ هزار تُن گل‌محمدی در خراسان‌رضوی اطلاعات بازار سهام (میزان سودآوری و وضعیت مالی) را کجا ببینیم؟ نوسان قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در مشهد، امروز چگونه است؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) جدیدترین وضعیت سد‌های کشور | آخرین وضعیت سد دوستی و طرق در مشهد و خراسان رضوی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) + جدول قیمت امروز دلار، طلا، سکه، ارز و حباب سکه | ریزش سنگین قیمت رمزارز‌ها + نمای بازار ارز دیجیتال آمار تجارت خراسان رضوی در دو ماه نخست ۱۴۰۳ اعلام شد زعفران به کام هر کشوری جز ایران قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | اختلاف قیمت نمایندگی و بازار آزاد خودرو‌های خارجی چقدر است؟ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | اختلاف ۳۸۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار آزاد تارا اتوماتیک آغاز ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت برای خودرو‌های نوشماره پژمانفر: میزان خرابی خودرو‌های داخلی تقریبا ۳ برابر سایر کشورهاست هزینه ساخت مسکن متری چند میلیون است؟ سیگنال‌های عجیب سازمان بورس به بازار سرمایه واکنش قیمت دلار به اولین مناظره کاندیدا‌ها چه خواهد بود؟ (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) کدام دسته از کولر‌های آبی کارایی بهتری دارند؟ بازار خودرو در سراشیبی قیمت قرار گرفت (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد شیب نزولی قیمت گوشت قرمز در مشهد (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) ۱۰ نوع واریزی به حساب مالیات ندارد + جزئیات
سرخط خبرها

راهکارهایی برای کسب سود از بورس حتی در روزهای ریزش

  • کد خبر: ۲۳۳۷۱۴
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
راهکارهایی برای کسب سود از بورس حتی در روزهای ریزش
بازار سرمایه هفته‌هاست که شرایط رو به زوالی دارد. سود‌های ۳۶ درصدی و بیشتر برخی اوراق از جمله اوراق اخزا باعث کوچ نقدینگی از سهام به اوراق شده است. اگر برایتان این سوال پیش آمده که چطور می‌شود در اوراق اخزا سرمایه گذاری کرد یا اینکه کدام صندوق‌های بورسی گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری هستند با این گزارش همراه باشید.

به گزارش شهرآرانیوز، حرارت ریال در جیب‌های ما به‌قدری زیاد است که تحمل داشتن آن را نداریم. حرارتی که از دل تورم شعله می‌کشد و جنون سرمایه‌گذاری را با خود به همراه می‌آورد. سال‌هاست که اقتصاد ایران درگیر تورم با نرخ‌های بالاست و مردم ایران در این مدت آموخته‌اند که نگه‌داشتن دارایی به‌صورت ریالی کار اشتباهی است.

این تفکر باعث شده است که مردم ما هر لحظه در اندیشه تبدیل‌کردن دارایی‌های ریالی‌شان به چیزی باشند که در برابر تورم ایمن است. سرمایه‌گذاری در طلا، ارز، بورس، رمز ارز، خودرو و مسکن همه و همه در پی این خواسته به وجود آمده است. با این حال قریب به اتفاق مردم ایران، قدرت مالی و نقدینگی لازم برای ورود به بازار ملک و مسکن را ندارند. خرید خودرو نیز پردردسر به حساب می‌آید. 

ورود به بازار فیزیکی طلا و ارز مخاطرات متعددی را با خود به همراه دارد. ورود به بازار رمزارز‌ها نیز نیازمند دانش و تخصص است. علاوه بر این کلاهبرداری‌های متعدد در این بازار باعث شده است که عموم مردم به این بازار بدبین باشند و به آن اعتماد نکنند. در چنین شرایطی مطمئن‌ترین گزینه بورس است.

اما بازار سرمایه از سال ۱۳۹۹ که آن سقوط تاریخی را تجربه کرد تا به امروز کمتر روز خوش به خود دیده است. همین حالا و در این روز‌ها نیز حال بورس ناخوش است. دامنه نوسان قیمت سهام‌ها محدود شده و بیش از سه هفته است که شاخص اصلی بازار سرمایه در روند نزولی است. اگر تا اینجای گزارش همراه ما بوده‌اید، به این معناست که شما هم یک دغدغه در زندگی‌تان دارید. اینکه چطور دارایی‌هایتان را در برابر تورم ایمن کنید؟ 

انتخابی مطمئن

تقریبا تمام ما در زندگی‌مان با افرادی روبه‌رو شده‌ایم که خودشان را در تمام زمینه‌ها به‌ویژه مسائل اقتصادی کارشناس می‌دانند. افرادی که نسخه‌هایشان اغلب سمی است. به عنوان مثال رسانه‌ها و مسئولان بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده‌اند که سرمایه‌گذاری در بازار طلای آب‌شده و مستعمل ممکن است با کلاهبرداری همراه باشد، اما آنها این بازار را به شما پیشنهاد می‌دهند. یا به عنوان مثال به شما پیشنهاد می‌کنند در پیش‌فروش خودرو، مسکن و موبایل ثبت‌نام کنید. پیش‌فروش‌هایی که سال‌هاست تشت رسوایی‌شان بر زمین افتاده، اما همچنان عده‌ای هستند که فریب بخورند.

در اقتصاد کشور‌ ما بهترین تصمیم برای سرمایه‌گذاری ایمن ورود به بازار سرمایه است. اگر می‌پرسید با چه رویی چنین پیشنهادی را مطرح می‌کنید، باید بگوییم که حتی در این بازار نزولی که بیشتر سهام‌داران زیان کرده‌اند نیز باز هم راهکار‌هایی وجود دارد که مردم عادی بتوانند بیش از تورم یا حداقل به اندازه تورم از سرمایه‌شان بازدهی بگیرند. این راهکار در واقع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت است. 

صندوق‌هایی که ریسکی متوجه آنها نیست و البته ورود به آنها به‌معنای آسیب به اقتصاد کشور نیست. احتمالا خودتان هم می‌دانید که یکی از مشکلات اقتصاد ایران ورود سرمایه‌های خرد به بازار طلا و ارز است. اتفاقی که درنهایت به زیان اقتصاد کشور تمام می‌شود. اما در سوی مقابل ورود سرمایه‌های خرد به بازار سرمایه، چنین آسیبی را هم به همراه ندارد. 

کدام صندوق را انتخاب کنیم؟

نگاهی به عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد که بیشتر این صندوق‌ها نیز به دنبال سقوط شاخص کل بازار سرمایه با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند. با این حال صندوق‌های درآمد ثابت از این قاعده مستثنا بوده‌اند. واقعیت این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به دو شکل کلی فعالیت می‌کنند.

گروه اول که صندوق‌های سهامی هستند بیشتر دارایی‌شان را روی سهام شرکت‌ها و در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. گروه دوم صندوق‌های درآمد ثابت هستند. این صندوق‌ها، دارایی‌شان را در سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت اسلامی سرمایه‌گذاری می‌کنند. سود اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی نیز بدون ریسک و ثابت است. به همین دلیل عبارت «درآمد ثابت» پسوند نام صندوق‌هایی است که این روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کرده‌اند. 

بررسی عملکرد صندوق‌ها 

احتمالا شما هم شنیده‌اید که بازدهی اوراق خزانه اسلامی یا همان اخزا به محدوده ۳۸درصد رسیده است و اصلا همین افزایش سود اوراق خزانه اسلامی باعث شده که بورس با کله به زمین بخورد. حرفی که کم‌وبیش درست است. سال گذشته بود که بانک مرکزی اعلام کرد بانک‌ها می‌توانند گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب۳۰درصد سالانه (پرداخت سود ماهانه) را عرضه کنند. در ادامه این تصمیم شاهد رشد نرخ بازدهی اوراق اخزا در بازار سرمایه نیز بودیم. این اتفاقات درمجموع باعث کوچ سرمایه‌های کلان از بازار سهام به بازار اوراق بود و درنهایت به زیان بورس تمام شد. 

با این حال برای سرمایه‌گذاران خرد همچنان بهترین گزینه و بدون ریسک‌ترین گزینه ورود به همین بازار اوراق است. مطمئن‌ترین روش سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت است. بیشتر صندوق‌های درآمد ثابت ظرف سه ماه گذشته حدود بیش از ۶ درصد بازدهی را نصیب سهام‌داران خود کرده‌اند، این در حالی است که از میان صندوق‌های سهامی که پرتعداد هم هستند فقط سه صندوق بیش از یک درصد رشد کرده‌اند و البته هیچ‌کدام از آنها بازدهی ۶ درصدی هم نداشته‌اند. 

چطور در اوراق اخزا سرمایه‌گذاری کنیم؟ 

اوراق اخزا تنها در فرابورس قابل معامله هستند. برای خریدوفروش این اوراق با قیمت روز آن، می‌توان در یکی از کارگزاری‌های معتبر اقدام به معامله کرد. اگر کدبورسی و سامانه برخط معاملات بورسی یکی از کارگزاری‌ها را در اختیار دارید این‌کار برایتان امکان‌پذیر است. برای مشاهده فهرست نماد اوراق خزانه به سایت سازمان بورس مراجعه و «اخزا» را جست‌وجو کنید. نماد اخزا با ارقامی در مقابل آن قابل مشاهده است که این ارقام بیانگر تاریخ سررسید آنهاست. 

به عنوان مثال در سایت نماد «اخزا ۰۳۰۸۲۱» نشانگر آن است که زمان سررسید این اوراق تاریخ ۲۱ آبان ۱۴۰۳ است. سود این اوراق به صورت ثابت بین ۲۱ تا ۲۳ درصد است و قیمت اسمی آنها نیز ۱۰۰ هزار تومان است. قیمت اسمی در واقع بهایی است که دارنده اوراق در تاریخ سررسید از بانک مرکزی و توسط بانک عامل دریافت خواهد کرد. حمید اسدی، کارشناس بازار سرمایه، درباره عملکرد صندوق‌ها می‌گوید: در بازار سرمایه صندوقی با عنوان درآمد ثابت نداریم، بلکه صندوق با تضمین سود حداقلی داریم. به نظر من حتی سازمان باید سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را هم موقتی کند. 

به‌عنوان مثال، یک فرد سرمایه‌گذار یا یک کد نباید بتواند پول خود را بیش از شش ماه در صندوق‌های درآمد ثابت قرار دهد. چراکه این بازار سرمایه است و صندوق درآمد ثابت در آن معنی ندارد. اگر فردی می‌خواهد به مدل درآمد ثابت عمل کند، باید سرمایه خود را به بانک یا بازار ملک ببرد که ریسک نداشته باشد. بازار سرمایه همواره ریسک داشته و خواهد داشت. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->