شناسایی و دستگیری ۴۰ مجرم سابقه‌دار با اطلاعات بانک ژنتیک از ابتدای امسال استفاده از ظرفیت پزشکان بین المللی در پیاده‌روی اربعین حریق منزل مسکونی در خیابان عبادی مشهد (۳ تیر ۱۴۰۳) برخورد گلوله به قلب متهم مامور پلیس را به دادگاه کشاند جزییات اسیدپاشی کارتن‌خواب غیرتی روی جوان مغازه‌دار| مقتول با زنم رابطه داشت ترافیک سنگین در خیابان‌های مشهد پس از بارش باران (۳ تیر ۱۴۰۳) روایت تلخ عروس عاشق| خانواده همسرم من را روانی خطاب می‌کنند حمایت از نوهمسران دهه شصتی مناطق محروم در دولت سیزدهم + جزییات توصیه‌های ایمنی مهم آتش نشانی در پی بارش باران و وزش باد شدید در مشهد (۳ تیرماه ۱۴۰۳) بلیت قطار گران می‌شود؟ (۳ تیر ۱۴۰۳) پیکر سومین مفقودی سیل جاده چالوس پیدا شد (۳ تیر ۱۴۰۳) کشف ۲۲ فقره سرقت در غرب مشهد (سوم تیرماه ۱۴۰۳) وثیقه خروج از کشور مشمولان غیرغایب در محرم و صفر حذف شد جوانان با چه انگیزه‌ای مهاجرت می‌کنند؟ ایران بهترین مراکز درمان ناباروری دنیا را دارد آپارتمان‌هایی که جلوی رشد هوش هیجانی کودک را گرفته اند! مشمولان ۳۵‌سال‌به‌‌بالا و حداقل دارای ۲ فرزند معاف می‌شوند نتایج یک پژوهش؛ ۲۸ میلیون ایرانی در مناطق درگیر با بحران آب زندگی می‌کنند ماجرای ضرب و شتم مامور «پارک خورشید» مشهد چه بود؟+ فیلم پلیس فتا در خصوص کلاهبرداری سایبری با دعوت به گروه‌های انتخاباتی هشدار داد
سرخط خبرها

مقاومت آنتی بیوتیکی نتیجه مصرف خودسرانه و بیش از نیاز این دارو‌ها است

  • کد خبر: ۲۳۳۹۱۳
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
مقاومت آنتی بیوتیکی نتیجه مصرف خودسرانه و بیش از نیاز این دارو‌ها است
مدیر گروه داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مهمترین آسیب مصرف خودسرانه دارو؛ بروز مقاومت‌های آنتی بیوتیکی است که با آن دست به گریبان هستیم و بسیاری از بیماری‌های عفونی به دلیل مصرف خودسرانه این دارو‌ها متاسفانه به آنتی بیوتیک مقاوم می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکترسپیده الیاسی با بیان اینکه با توجه به محدودیت‌های آنتی بیوتیک در دسترس موضوع مقاومت به این دسته از دارو‌ها می‌تواند در آینده مشکل ساز باشد خاطر نشان کرد: عوارض جانبی آنتی بیوتیک‌ها در مواردی که عفونت ویروسی است، واکنش‌های حساسیتی مختلف بروز می‌کندکه اسهال آنتی بیوتیکی یکی از این موارد است، اما عوارض خاص هر آنتی بیوتیک نیز موضوع با اهمیتی است، زیرا هر کدام عوارض خاص به خود را دارد.

الیاسی با بیان اینکه در هنگام ابتلا به یک سرما خوردگی ساده ویروسی که می‌توان با قرقره اب نمک و آنتی هیستامین شرایط بیمار بهبود پیدا کند، مصرف آنتی بیوتیک جدای از عوارض احتمالی، هزینه‌ای را به خانواده تحمیل می‌کند، تصریح کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها در جمعیت کودکان و بانوان باردار عواقب اختصاصی دیگر نیز می‌تواند به همراه داشته باشد.

مدیر گروه داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف آنتی بیوتیک‌ها در دوران بارداری می‌تواند خطراتی را برای جنین به همراه داشته باشد بنابراین مصرف آنها بدون مشورت پزشک اقدام نادرستی است، گفت: بانوان در دوران بارداری باید دارو‌های آنتی بیوتیک را زیر نظر پزشک مصرف کرده و از مصرف خودسرانه آن به طور جدی پرهیز کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در خصوص مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای کودکان نیز محدودیت‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها بخصوص فلوراکلین‌ها و تتراسیکلین‌ها محدودیت مصرف زیر ۸ سال دارند بنابراین نباید صرف اینکه برای کودکی مناسب بوده، به کودک دیگری داده شود.

الیاسی با تاکید بر اینکه آنتی بیوتیک‌ها داروی بی خطر نیستند بیان کرد: در جمعیت سالمندان به دلیل احتمال تداخلات دارویی افراد سالمند، مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد، سالمندان عموما مبتلا به بیماری قلب و عروق، دیابت و فشار خون هستند بنابراین دارو‌های زیادی را در طی روز مصرف می‌کنند که باید مصرف آنتی بیوتیک‌ها حتما با مشورت پزشک انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->