عملیات اجرایی دوربرگردان غیرهم‌سطح ابوطالب‌شرقی در مشهد به‌زودی آغاز می‌شود ۲۱۷ هزار نفرشب ظرفیت اسکان رسمی مشهد، میزبان زائران تابستانی می‌شود رمزگشایی از نام محله «خین عرب» مشهد که قدمت ۴۰۰ ساله دارد پاسخ شهرداری مشهد به گلایه‌ها درباره وضعیت خیابان عباس آباد ۱۷ فعالیت سه شیفته برای اتمام فاز یک خط ۳ مترو مشهد شهروند خبرنگار | درخواست اتصال مفتح شرقی به غربی و کاهش ترافیک در مشهد + پاسخ شهردار مشهدمقدس خبر داد: ارائه ۴۰۰ خدمت شبانه‌روزی برای زائر و مجاور در مشهد بوستان کرامت؛ کلان‌پروژه فضای سبز شهر مشهد آماده‌باش تمامی ظرفیت‌های شهرداری مشهد درپی صدور هشدار نارنجی هواشناسی رویداد تابستانه «گل‌های اطلسی» و «باغ پرندگان» با حضور شهردار مشهد افتتاح شد (۲ تیر ۱۴۰۳) آماده‌باش نیرو‌های شهرداری مشهد درپی صدور هشدار نارنجی هواشناسی (۲ تیر ۱۴۰۳) آبگرفتگی در معابر شهری مشهد نداشتیم (۲ تیرماه ۱۴۰۳) برگزاری جشنواره تفریحی و ورزشی شهربانو در بوستان‌های بانوان مشهد بازدید استاندار خراسان‌رضوی از مرکز جامع درحال‌احداث تشخیص و درمان سرطان «شهید رئیسی» چه کسی قصد تصرف زمین‌های محدوده تپه باستانی نادری مشهد را دارد؟ | اظهار بی اطلاعی میراث فرهنگی خراسان رضوی و ارجاع موضوع به یگان حفاظت کشف بیش از ۴ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک سوپرمارکت در مشهد (۲ تیر ۱۴۰۳) دیپلماسی شهری شهرداری مشهد در بین شهرداری‌های کشور‌های عضو بریکس سرآمد است پلمب ۳۰۰ خانه شخصی زائرپذیر غیرمجاز در مشهد اعمال‌قانون ۶ هزار و ۳۷۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۸ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۲ تیر ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید در مشهد، هم‌زمان با دهه امامت و ولایت + فیلم آغاز برداشت گندم از مزارع شهرستان مشهد آغاز شد (۲ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مشهد در صدر پایش و اندازه‌گیری آلاینده‌ها در کشور

  • کد خبر: ۲۳۴۷۹۴
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
مشهد در صدر پایش و اندازه‌گیری آلاینده‌ها در کشور
در دوره فعلی مدیریت شهری، دستگاه‌های پایش آلودگی صوتی در شهر سه‌برابر افزایش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، آلودگی هوا به جزئی جدانشدنی از کلان‌شهر‌هایی مثل مشهد تبدیل شده است و آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهد سال به سال از تعداد روز‌های پاک هوا، کم و به روز‌های آلوده و ناسالم اضافه می‌شود و مشهد که تا چند سال پیش با پدیده بروز گرد و غبار بیگانه بود، حالا دو سه سالی می‌شود که با این مدل از آلودگی هوا هم روبه‌رو شده است.

البته که به این فهرست باید آلودگی صوتی ناشی از امواج الکترومغناطیس را هم اضافه کرد که باید اندازه‌گیری شوند. لزوم اندازه‌گیری این آلودگی‌ها و تهیه گزارش‌های دقیق از شدت و آثار آنها با داده‌های دقیق برای کنترلشان باعث شده تا مشهد به کمک شهرداری هم از نظر تعداد دستگاه‌های اندازه‌گیری آلاینده‌ها و هم از نظر کیفیت اندازه‌گیری در کشور سرآمد و به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های ممکن مجهز باشد.

۱۵۰ دستگاه و ایستگاه سنجش آلایندگی

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با اشاره به تعداد مناسب و درخور توجه دستگاه‌های اندازه‌گیری و پایش آلایندگی هوا در شهر مشهد گفت: در مشهد بیش از ۱۵۰ ایستگاه و دستگاه اندازه‌گیری آلاینده داریم که هم از نظر تعداد از بسیاری از شهر‌های کشور جلو هستیم و هم از نظر کیفیت برداشت داده‌ها؛ دستگاه‌هایی که شهرداری در شهر دارد جزو پیشرفته‌ترین دستگاه‌های کشور است و صحت داده‌های آنها بیش از ۹۰ درصد است. 

محمد پذیرا ادامه داد: بیش از بیست دستگاه در مشهد وظیفه پایش کیفیت هوای شهر را به عهده دارند، ۱۰ دستگاه اندازه‌گیری اشعه یووی در شهر نصب شده است، بیش از پانزده ایستگاه سنجش صوت داریم و دو ایستگاه سنجش امواج الکترومغناطیس هم در مشهد جانمایی شده است.

گزارش‌های آلودگی هوا به سازمان‌ها ارسال می‌شود

وی با تأکید بر تهیه و ارسال گزارش‌های سالانه و فصلی از آلودگی هوا و انواع آلایندگی‌ها به سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط توضیح داد: برند شهر مشهد برداشت دقیق و فنی آلایندگی‌هاست و از آنجایی که ما پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها را در اختیار داریم صحت داده‌های ما بیش از ۹۰ درصد است. 

در اداره محیط‌زیست همه شاخصه‌های مربوط به آلاینده‌های هوا را استخراج و گزارش‌های فنی مربوط به آن را در اختیار سازمان‌ها و نهاد‌هایی که در ماجرای آلودگی هوا دخیل هستند، ارسال می‌کنیم تا در برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش آلایندگی هوای شهر استفاده شود. به عنوان نمونه گزارش امواج الکترومغناطیس به سازمان محیط‌زیست ارسال می‌شود یا گزارش‌های مربوط به میزان اشعه یووی را برای دانشگاه علوم پزشکی آماده می‌کنیم. گزارش‌هایی که کاملا فنی و دقیق است و هیچ دخل و تصرفی در آنها صورت نمی‌گیرد.

افزایش سه برابری دستگاه‌های پایش آلودگی صوتی

پذیرا در پاسخ به سؤالی درباره افزایش تعداد ایستگاه‌های پایش آلایندگی در شهر مشهد بیان کرد: مشهد تنها شهری است که اندازه‌گیری کیفیت هوا را با همکاری دیگر سازمان‌ها انجام می‌دهد و در این‌باره به افزایش ایستگاه و دستگاه نیازی نداریم. در پایش آلودگی صوتی به افزایش نیاز داریم، کمااینکه در سه سال گذشته تعداد این ایستگاه‌ها سه برابر شده است و امسال هم برای نصب دستگاه‌های جدید برنامه داریم.

در امواج الکترومغناطیس نیز یک مجموعه مناسب برای برداشت داریم که با بهترین فرایند‌های ممکن برداشت را انجام می‌دهند؛ با این همه و درحالی که باید در مشهد پنجاه ایستگاه سنجش امواج الکترومغناطیس اجرا می‌کردیم، با یک کار نو و برای اولین بار در کشور با نصب دستگاه‌های سنجش روی خودرو، این کار را به صورت خودرویی انجام می‌دهیم که با این اقدام همه شهر از این نظر پایش خواهد شد.

تهیه نظام‌نامه پایش صوت شهر

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد در ادامه از تهیه نظام‌نامه پایش صوت مشهد خبر داد و افزود: تا امروز نقشه آلودگی صوتی دقیقی برای شهر نداشتیم و از زمان برداشت آلودگی صوتی در شهر، اعداد و ارقام مربوط به پایش این نوع از آلودگی سال به سال بررسی می‌شود و با استفاده از همین داده‌ها، نظام‌نامه پایش صوت در مشهد تهیه شده است. این کار در ابتدا، در رینگ مرکزی شهر انجام شد و بعد به نقاط دیگر شهر تسری پیدا کرد. این نقشه و نظام‌نامه هم در طرح‌های تفصیلی کاربرد دارد و هم برای تصمیم‌گیری‌های ترافیکی مناسب است.

به‌روزرسانی سیاهه آلودگی هوای مشهد بعد از ۶ سال.

اما هم‌زمان با همه این اقدامات، سیاهه آلودگی هوای شهر هم بعد از حدود شش سال قرار است به‌روزرسانی شود. موضوعی که پذیرا درباره آن این طور توضیح داد: سال ۱۳۹۶ تهیه سیاهه آلودگی هوای مشهد سفارش داده شد و سال ۱۳۹۷ به دست ما رسید. براساس آن سیاهه، تصمیماتی گرفته و اقداماتی انجام شد که در کاهش آلودگی هوای شهر مؤثر بود. به عنوان نمونه برای همه موتورخانه‌های شهرداری، استاندارد دریافت شد که در کشور نمونه است و این موضوع برند شهرداری مشهد شده است. این سیاهه بعد از حدود شش سال به، به‌روزرسانی نیاز داشت که قرارداد این کار با دانشگاه فردوسی مشهد بسته شده است و حالا مشهد تنها شهری است که برای به‌روز رسانی سیاهه آلودگی هوای مشهد اقدام کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->