صنعت ترانزیت یکی از بخشهایی است که در ماههای اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا به شدت متضرر شده است، بهطوریکه اکنون ۸۰ درصد از بازار ترانزیت کشور به دلیل شیوع اینبیماری متوقف شده و فقط ۲۰ درصد از ظرفیت ترانزیتی کشور که بیشتر آن مربوط به انتقال کالا به افغانستان است فعال است. توقف فعالیتهای ترانزیتی مشکلات زیادی را برای فعالان این صنعت ایجاد کرده است؛ به عنوان مثال به دلیل معطل ماندن کالاها در مرز، رانندگان ناوگان حملونقل از شرکتها درخواست پرداخت حق توقف دارند و از سویی دیگر شرکتهای حملونقل نیز به دلیل مشکل نقدینگی در پرداختها دچار مشکل شدهاند. همچنین برخی از کالاهایی که وارد کشور شده و در انبارهای گمرک مانده اند، مشمول پرداخت هزینه انباری میشوند که این مسئله بر هزینه فعالان صنعت ترانزیت افزوده است. توقف محمولههای صادراتی در نقاط مرزی از دیگر مشکلاتی است که شرکتهای حملونقل بین المللی با آن مواجه هستند، بهطوریکه بعضا این محمولهها بر روی ناوگان بارگیری میشوند، اما ناوگان حملونقل به دلیل اعمال محدودیتها نمیتوانند تردد داشته باشند.
اما در چنین شرایطی چه اقداماتی باید برای حمایت از صنعت ترانزیت اتخاذ شود؟ انتظار میرود سازمان امور مالیاتی، تأمین اجتماعی و بانکها مدتى از فشار مطالبات خود بر بخش خصوصی کم کنند تا فعالان این بخش مجال جبران خسارات و بازسازی ساختار خود را به دست آورند. هرچند در نظر گرفتن معافیتهای مالیاتی و بیمهای میتواند در حل برخی از مشکلات فعالان صنعت حملونقل کمک کند، اکنون به دلیل معطل ماندن برخی از بارها در انبارهای گمرک و اخذ هزینه برای نگهداری آنها، اینمسئله سبب افزایش هزینههای جاری فعالان صنعت حملونقل شده است. برایناساس از مسئولان انتظار میرود تا با در نظر گرفتن شرایط فعلی تمهیداتی در نظر بگیرند تا از افزایش بدهیهای شرکتهای حمل ونقل جلوگیری شود تا آنها بتوانند در ماههای آینده دوباره فعالیتهای خود را آغاز کنند. همچنین با توجه به توقف فعالیتهای ترانزیتی باید بستههای حمایتی برای رانندگان ناوگانهای حملونقل در نظر گرفته شود تا از فشار معیشتی بر آنها کاسته شود.