آمار‌های اعتیاد در کشور مربوط به دهه ۹۰ است قتل شرور غرب تهران به دست یک مجرم سابقه دار اعترافات تکان دهنده قاتل چاقوکش کارهای مهمی که باید پس از سرقت گوشی انجام دهید قتل پسر همسایه به خاطر یک دختر ربودن زن جوان از خودروی همسرش +جزییات خودکشی متهم به سرقت از صندوق امانات بانک ملی ۱۲ هزار تماس مزاحمتی با آتش‌نشانی مشهد طی یک ماه! دستگیری پسری که مادرش را به خاطر سرزنش دیگران به قتل رساند + عکس موبایل‌قاپ حرفه‌ای در مشهد به دام افتاد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) دستگیری ۱۱ سرشاخه یک شرکت هرمی در مشهد ۱۰ فایده گریه کردن | تا چه حد مجازیم که گریه کنیم؟ انجام مشاوره‌ ژنتیک در مرحله‌ پیش‌ از ازدواج، به همه‌ زوجین توصیه می‌شود درباره لطفعلی خان زند از تاج گذاری تا مرگ | یک تراژدی خون بار در چهار پرده یکی از راه‌های سوء استفاده از قانون معافیت سربازی سد شد آیا ضعف در برقراری ارتباط با دیگران سبب جذب همزیستی با حیوانات می­ شود؟ آداب سفر در فصل گرما جزئیات شهریه مدارس؛ شروع از ۱۰ میلیون تومان | شهریه ۲۵ درصد مدارس بالای ۳۰ میلیون تومان ابتلا به کیست مویی در بین مردان شیوع بیشتری دارد  روایت سرزده از اورژانس بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد | رد خون
سرخط خبرها

همایش سردفترداران خدمات الکترونیک قضایی در مشهد برگزار شد| خدمات الکترونیک، هدف سند تحول قضایی

  • کد خبر: ۲۳۶۱۰۴
  • ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۰
همایش سردفترداران خدمات الکترونیک قضایی در مشهد برگزار شد| خدمات الکترونیک، هدف سند تحول قضایی
از احراز هویت برخط و ارائه گواهی سوء پیشینه گرفته تا ثبت دارایی‌های مسئولان، به طور کلی ۲۵ عنوان خدمت در ۸۴ دفتر خدمات الکترونیک قضایی فعال در خراسان رضوی ارائه می‌شود و حدود ۴۲۰ کارشناس حوزه قضایی هم در این دفاتر مشغول فعالیت هستند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ از احراز هویت برخط و ارائه گواهی سوء پیشینه گرفته تا ثبت دارایی‌های مسئولان، به طور کلی ۲۵ عنوان خدمت در ۸۴ دفتر خدمات الکترونیک قضایی فعال در خراسان رضوی ارائه می‌شود و حدود ۴۲۰ کارشناس حوزه قضایی هم در این دفاتر مشغول فعالیت هستند. بر همین اساس، شامگاه روز پنجشنبه همایش مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان به میزبانی تالار نور مشهد برگزار شد تا جدیدترین تغییرات فنی در این حوزه موردبحث و بررسی کارشناسی قرار بگیرد.

پیشگیری، اولویت رسیدگی است

سید امیر مرتضوی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در این همایش بیان کرد: از قضات گرفته تا اعضای مرکز کارشناسان، کانون وکلا و دفاتر خدمات الکترونیک همه عضو یک خانواده هستند و چه بسا مدیران دفاتر با خلاقیت، نوآوری و کار‌های دلسوزانه بتوانند حتی از تشکیل یک پرونده جلوگیری کنند.
وی افزود: مردم حق و حقوقی دارند. از همان گام اول باید مراقبت شود و توجه کنید به خواسته‌های طرفین، سوابق امور قضایی و مشخصاتشان. چند سال قبل در همین استان خراسان رضوی، یک زوج قصد طلاق کرده و وکلای دوطرف در مجموع ۱۲۹ پرونده علیه یکدیگر به ثبت رسانده بودند. این واقعاً قابل قبول نیست. این پرونده‌ها اکثر متکثر شد، در روند رسیدگی دچار رسوب می‌شود و بر حجم کار می‌افزاید.
«قوه قضاییه در سال‌های اخیر رویکرد پیشگیرانه را در دستورکار قرار داده و به دستاورد‌های بزرگی هم رسیده است. عملکرد مراکز مشاوره سند آشکار این ادعاست و این مراکز باید با دفاتر خدمات الکترونیک به هم افزایی برسند». معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود: براساس سند تحول و تعالی قوه قضاییه، ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با هدف کاهش مراجعان حضوری به مراکز قضایی و ارتقای دقت و صحت در رسیدگی به پرونده‌ها بوده بنابراین سردفترداران مکلف به التزام دائمی به این اصل هستند.
وی ادامه داد: یک بخش مهم در این باره مربوط به پرونده‌های واخواهی و تجدیدنظر است. مدیران دفاتر همگی از کارشناسان خبره امور قضایی انتخاب شده اند و بر این اساس، اگر رأی صادره برای یک پرونده را درست تشخیص دادید، باید از صرف هزینه و اتلاف وقت مضاعف مراجعه کننده و دادگاه جلوگیری کنید و به افراد اطلاع دهید که درخواست تجدیدنظر آن‌ها راه به جایی نخواهد برد. اینها از تکالیفی است که بر دوش دفاتر ارائه خدمات الکترونیک قرار دارد.

ضرورت پیشگیری از اطاله دادرسی

پیش از سخنان سیدحسن حسینی رئیس حفاظت اطلاعات، علی ثابتی معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری خراسان رضوی در سخنانی تأکید کرد: در یک دهه گذشته، پیشرفت‌های بزرگی در مسیر اجرای سد تحول بنیادین دستگاه قضا حاصل شده و یادگار شهید رئیسی به قید فوریت در اولویت رسیدگی کلان قرار دارد.
به گفته وی، توسعه زیرساخت‌های فناوری در رسیدگی به پرونده‌ها از جمله مسائل راهبردی در سند تحول قضایی کشور است و تغییراتی حاصل شده تا ضمن توسعه خدمات، شفافیت و رضایتمندی مردم از اطاله دادرسی هم جلوگیری شود. ثابتی تصریح کرد: این یک حقیقت غیرقابل انکار است که دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سال‌های اخیر توانسته اند بخش زیادی از مراجعات حضوری و اتلاف وقت مردم در دادگاه‌ها را به صورت مجازی کاهش دهند. با این حال، دستگاه قضا اراده دارد تا همچنان طیف گسترده تری از خدمات را بر بستر‌های برخط ارائه دهد و به همین دلیل، چشم انداز فعالیت مراکز خدمات الکترونیک در آینده پرفروغ‌تر خواهد بود.

 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->