سرخط خبرها
گپ و گفتی با ۲ نفر از اعضای مهدیه مهرآباد به بهانه عید نیمه شعبان

شیرین‌ترین تولد

  • کد خبر: ۲۳۶۷۲
  • ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
شیرین‌ترین تولد
عطایی- صدر - بالاخره مراحل ساخت ساختمان جدید مهدیه مهرآباد به پایان مرحله یک خود رسید. هنوز قسمت‌هایی از کار مانده که با وجود بچه‌های با انگیزه و دست و پا گرم فعال در اینجا، به یاری خدا به سرعت انجام می‌شود. مدت‌ها بود که می‌خواستیم به اینجا سری بزنیم و پای صحبت برو بچه‌های خوبش بنشینیم. فرصتی بهتر از ایام تولد آقا امام زمان (عج) و نیمه‌شعبان نبود. حالا در این ایام مبارک و در بحبوحه ضبط برنامه‌شان برای سیمای خراسان به اینجا آمدیم و گپی زدیم که در ادامه می‌خوانید.

مهدیه بیش از ۲۰۰ نفر خادم دارد
سال ۱۳۷۸ عده‌ای جوان هم محلی و دوستان خوب دور هم جمع می‌شوند و هیئتی را با نام شیفتگان ولایت امیرالمؤمنین (ع) تشکیل می‌دهند. این هیئت ۱۰ سال به صورت خانگی اداره می‌شود تا اینکه وراث مرحوم فروغی پس از شناخت بچه‌ها و فعالیتشان تصمیم می‌گیرند ساختمانی دو طبقه را در همین مهرآباد در اختیار بچه‌های هیئت بگذارند. این مکان ابتدا یک سال و بعد ۴ سال و سپس به صورت دائم وقف مهدیه مهرآباد می‌شود و انگیزه بچه‌ها برای فعالیت چند برابر. بعد از سال‌ها مکان مهدیه از آن ساختمان دو طبقه به زمینی در مهرآباد ۱۳ منتقل شد و با پیگیری اعضا و کمک خیران مراحل ساخت آن آغاز شد.
حسین خواجوی، مسئول کمیته فنی و عمران مجموعه مهدیه، اطلاعات اولیه را درباره بنای آن به ما می‌دهد و می‌گوید: «زمین مهدیه سال ۹۴ با کمک خیران و با پیگیری زیاد از سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری به مهدیه واگذار شد. ساخت بنا باید تا امروز به پایان می‌رسید، اما ساخت بنا بیشتر بر عهده خادمان خود مهدیه است. مهدیه بیش از ۲۰۰ نفر خادم دارد که اغلب در ساخت بنا کمک می‌کردند. از طرفی ساخت بنا هزینه‌های خاص خودش را هم دارد که تأمین آن به مرور انجام می‌شد و تا به امروز ساخت بنا همچنان ادامه دارد و به پایان نرسیده است. تاکنون سفت‌کاری طبقه مثبت یک مجموعه را به پایان رساندیم. در این مدت خیران و سازمان‌های مختلفی مثل شهرداری در ساخت بنا به ما کمک کردند.»

ساخت بنای مهدیه در دو مرحله
آقای خواجوی می‌گوید: «با همفکری هیئت امنا تصمیم گرفتیم تا مهدیه را در دو مرحله بنا کنیم. مرحله اول شامل ساخت طبقه منفی یک، همکف و طبقه مثبت یک بود. طبقه منفی یک برای سالن ورزشی با تمرکز بر ورزش‌های رزمی در نظر گرفته شد. همچنین فضای مناسبی برای ورزش صبحگاهی بانوان در این طبقه منظور شد. تاکنون سالن ورزشی مناسب برای بانوان محلات مهرآباد، محدوده گلشهر، شهید رجایی و امیرآباد ساخته نشده است و برهمین اساس تلاش کردیم تا با اختصاص دادن بخشی از این فضا به سلامت بانوان محدوده کمک کنیم. طبقه همکف نیز ویژه برگزاری مراسم‌ها و آیین‌های مذهبی مختلف ایام سال است. همچنین توانستیم سال گذشته زائران حرم مطهر رضوی را در این مکان اسکان دهیم و امیدواریم بتوانیم این سنت حسنه را در سال‌های پیش‌رو نیز دنبال کنیم. طبقه مثبت یک نیز برای فضای آموزشی در نظر گرفته شده است. مرحله دوم بنای مهدیه مربوط به طبقات مثبت ۲ و ۳ است. طبقه مثبت ۲ سالنی چند منظوره است که برای برنامه‌های مختلف در نظر گرفته شده است و طبقه سوم سالن مطالعه و آمفی تئاتر مجموعه مهدیه خواهد بود. با توجه به وضعیت اقتصادی و اینکه ساخت بنا هزینه‌های زیادی دارد، پیش‌بینی مرحله ۲ را در همان مرحله یک انجام دادیم و اگر ساخت مرحله به تعویق بیفتد باز هم همان فعالیت‌ها در مرحله یک با امکانات و شرایط محدودتر اجرایی می‌شود.»

مجتمع مهدیه مجموعه‌ای چند منظوره است
وقتی از آقای خواجوی می‌پرسیم؛ چرا مهدیه در این محدوده از محله مهرآباد ساخته می‌شود، او پاسخ می‌دهد: «بیشتر اعضا و همه هیئت امنای ۱۲ نفره مهدیه مهرآبادی هستند. سال ۱۳۷۸ هیئت شیفتگان ولایت امیرالمؤمنین (ع) در مهرآباد تشکیل شد. سال ۱۳۸۸ تصمیم گرفتیم مهدیه را راه‌اندازی کنیم و از طرف وراث مرحوم فروغی ساختمان دو طبقه‌ای در مهرآباد ۱۲ برای امور فرهنگی و مذهبی به مهدیه اهدا شد. بعد از مدتی فعالیت‌های مهدیه آن‌قدر گسترش پیدا کرد، که آن مکان جوابگو نبود. از طرفی منطقه و محدوده مهرآباد نیز به فضای فرهنگی و مذهبی بزرگ‌تری نیاز داشت بنابراین تمام اعضا با کمک خیران و سازمان‌های مختلف مثل شهرداری توان خود را برای ساخت مجتمع مهدیه مهرآباد گذاشتند. مردم منطقه و خود اعضای مهدیه در ساخت و پیشبرد بنا تلاش و کمک‌های زیادی کردند. بیش از ۲ سال پیگیری مداوم و روزانه از طرف اعضای مهدیه انجام شد تا با همکاری اعضای شورای شهر و شهردار وقت مشهد، زمینی در مهرآباد ۱۳ که متعلق به شهرداری بود به مهدیه اهدا شود. اکنون مهرآباد ۱۳ با وجود فروشگاه شهرما و ۲ سالن ورزشی ویژه سپاه پاسداران و مرکز بهداشت همچنین مهدیه که نگاه چند منظوره‌ای و خدماتی به شهروندان داشته، رونق خوبی پیدا کرده است و مرکز رفت و آمد ساکنان و شهروندان دیگر محلات شده است.»

چرا مهدیه
درباره مفهوم و کلمه مهدیه می‌پرسیم و اینکه مهدیه‌ها چه خدمات و فعالیت‌هایی را به شهروندان ارائه می‌دهند که خواجوی می‌گوید: «مهدیه‌ها مستقل هستند و با کمک خیران و با همفکری هیئت امنا فعالیت دارند. علت اینکه بنا را به اسم مهدیه انتخاب کردیم به فعالیتمان از همان سال‌های نخستین بر می‌گردد. اعضا معتقد هستند باید فعالیت‌ها و زندگی ما در عرصه شخصی و اجتماعی با نگاهی به حضرت حجت (عج) باشد و به همین دلیل فعالیت‌های این جوانان از همان سال‌های اولیه با ارادت به امام زمان (عج) بوده است. در ابتدای امر که هنوز ساختمانی در اختیار نداشتیم نیمه شعبان خیمه‌های بزرگی برپا و مراسمی به عنوان دهه مهدویت برگزار می‌کردیم. امروز به کمک خداوند متعال این بنا در حال ساخت است و برای برگزاری مراسم‌های مذهبی و انجام امور فرهنگی در نظر گرفته شده است.»

اعضای دهه شصتی مهدیه
«مهدیه از سوی ۱۲ نفر از جوانان مهرآبادی به عنوان هیئت امنا مدیریت می‌شود.»
خواجوی با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «مسن‌ترین فرد ما متولد ۵۷ است و دیگر اعضا نیز متولدان دهه ۶۰ هستند. از گروه‌ها و طیف‌های مختلفی، چون دانشجو و کاسب عضو هیئت امنا هستند و البته همگی در مهرآباد سکونت دارند. شناخت کافی‌مان از یکدیگر با توجه به اینکه همه از یک رده سنی هستیم و از لحاظ فکری و فرهنگی تعامل خوبی با یکدیگر داریم به روند مثبت فعالیت‌هایمان کمک زیادی کرده است. این باعث شده تا با دیگر تشکل‌ها که تفاوت‌های زیادی از لحاظ سنی و نحوه تفکر دارند نتایج و فعالیت‌های بهتری داشته باشیم. اعضا و خدمه مهدیه شناخت خوبی از یکدیگر دارند و در کارگروه‌های مختلف و در مراسم مختلف خدمت می‌کنند. آقایان حجت‌الاسلام حمیدرضا ویژه، عباس دباغیان مسئول مجتمع مهدیه، جواد کاووسی، جواد مشایخی، اسدالهی، قدمگاهی، حسن دباغیان، سجاد مخمسی، حسین خواجوی، مهدی عزیزی، حمید مقدم، مهدی و مجید نیک اعضای هیئت امنای مهدیه هستند.»

۷ کارگروه تخصصی مهدیه
خواجوی ادامه می‌دهد: «مهدیه دارای ۷ کارگروه است و هر کدام یک فعالیت تخصصی را انجام می‌دهد. هیئت امنا هم از لحاظ اجرایی و فکری با کارگروه‌ها همکاری می‌کنند. «کارگروه آموزش» محوریت برنامه‌های آموزشی را بر عهده دارد و اعضای آن در مهد قرآن و کتابخانه مهدیه فعالیت دارند و به دوستانی که نیازمند مشاوره هستند نیز خدماتی ارائه می‌دهد. «کارگروه تربیت محور» در حوزه برنامه‌های طرح اوقات فراغت و جذب نوجوانان دختر و پسر و رشد فرهنگی و مذهبی آن‌ها فعالیت دارد و با اجرای برنامه‌های آموزشی و اردو‌های فرهنگی درصدد است تا جوانان اثرگذاری را با نگاه مذهبی و انقلابی به کشور تحویل دهد.
«کارگروه ثقلین» اجرای مراسم مذهبی را در طول سال برعهده دارد و این کارگروه تعیین می‌کند که برای هر کدام از مناسبت‌های مذهبی چه افرادی برای سخنرانی و اجرای مراسم دعوت شوند.
«کارگروه تدارکات و پشتیبانی» وظیفه پذیرایی و پشتیبانی را در مراسم و فعالیت‌های جانبی مهدیه برعهده دارد. «کارگروه مالی» هزینه‌ها و مسائل مالی مجموعه را برعهده دارد و به دنبال جذب خیران و همچنین راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه را برعهده گرفته است.
«کارگروه فنی و اجرایی» نیز کار‌های جهادی و مسائل مربوط به ساخت‌وساز بنا و مجتمع را پیگیری می‌کند و در نهایت «کارگروه روابط عمومی و رسانه» است که مسئولیت روابط عمومی و ارتباطات، مدیریت شبکه‌های اجتماعی مجموعه، آموزش‌های رسانه‌ای، تولید کلیپ‌های فعالیت مجموعه و انتشار در فضای مجازی بر عهده آن است.»

درخواست رفع مشکلات محله از مسئولان
وی می‌افزاید: «در برگزاری همه مراسم‌های مذهبی معمولا از مسئولان برای حضور در مهدیه دعوت می‌شود. محرم سال گذشته نیز سازمان تبلیغات، اوقاف، حاج آقا مروی تولیت آستان قدس و آقای کلایی شهردار مشهد را برای حضور در مراسم دعوت کردیم که خوشبختانه در این مراسم حضور پیدا کردند. همیشه با حضور افراد مسئول و مؤثر در مجتمع، دو مورد را به آن‌ها بیان می‌کنیم. یکی مسائل و مشکلات مهرآباد و دیگری مسائل و درخواست‌هایی که درباره مهدیه داریم. سال گذشته از آقای کلایی خواستار بازگشایی بولوار کرامت در مهرآباد شدیم که خوشبختانه در حال انجام است. درباره مهدیه نیز درخواست کمک مالی تکمیل سقف طبقه مثبت یک را داشتیم که خوشبختانه این مورد نیز انجام شد.»

قرار هفتگی چهارشنبه شب‌ها
پس از صحبت با آقای خواجوی، سراغ دیگر عضو مجموعه یعنی صادق مافی‌ها می‌رویم. او افزون بر مسئولیت روابط عمومی و فعالیت‌های مربوط به خیریه مجموعه، مسئول کارگروه ثقلین نیز هست. آقای مافی‌ها درباره کارگروه ثقلین می‌گوید: «کارگروه ثقلین برنامه‌ریزی و اجرای تمام برنامه‌ها و مراسم‌های مذهبی را در طول سال به عهده دارد. تا قبل از انتشار ویروس کرونا کووید ۱۹ مثل دیگر اماکن مذهبی برنامه‌های روزانه یا هفتگی خود را در مجتمع مهدیه برگزار می‌کردیم. مجتمع مهدیه هر هفته چهارشنبه شب‌ها زیارت عاشورا و ذکر توسل را برگزار می‌کند و جمعه صبح‌ها نیز دعای ندبه در مجتمع مهدیه انجام می‌شود. در صورتی که ولادت یا شهادتی در هفته باشد؛ روز چهارشنبه که قرار دورهمی و دعای دوستان است به فراخور مناسبت نیز برنامه‌ای برگزار می‌شود. در این ویژه برنامه سخنران یا مداحی برای گفتن ذکر اهل بیت به مراسم دعوت می‌شود. برنامه چهارشنبه از همان سال ۷۸ که هیئت شکل گرفت به درخواست اعضا برگزار می‌شود و شکر خدا تاکنون و قبل از انتشار ویروس کرونا ادامه داشته است. علاوه بر برنامه‌های هفتگی، کارگروه ثقلین مسئول برگزاری برنامه‌های ویژه مرتبط با دهه فاطمیه، دهه ولایت، دهه اول محرم، دهه آخر صفر، دهه کرامت، نیمه شعبان و دهه مهدویت نیز هست و برای هر کدام برنامه‌های متناسب با آن دهه را برنامه‌ریزی و برگزار می‌کند. علاوه بر این در مناسبت‌هایی مثل روز میلاد حضرت علی (ع) در ۱۳ رجب برنامه و جشن ویژه‌ای برگزار می‌شود. معمولا در چنین مناسبت‌هایی برنامه چهارشنبه آن هفته برگزار نمی‌شود و از خادمان و اعضا می‌خواهیم تمام توان خود را برای برگزاری مناسب با همان روز بگذارند. مراسم دهه اول محرم نیز از یک روز قبل از محرم آغاز می‌شود و تا روز بعد از شام غریبان ادامه دارد.»

ما وسیله هستیم
مافی‌ها ادامه می‌دهد: «همه ما اینجا وسیله هستیم. نقل است از مرحوم حاج شیخ رجب علی خیاط که گفته «اگر در هیئت‌ها و مراسم‌های مربوط به امام حسین (ع) و ائمه (ع) همه چیز خوب اجرا شد و اتفاق مثبتی رقم خورد، فکر نکنید شما آن را به خوبی انجام دادید خود آقا امام حسین (ع) و ائمه (ع) آن را به انجام رسانده‌اند.» باور قلبی ما نیز همین است اگر سفره امام حسین (ع) پهن می‌شود و همه با هر دین و آیینی از آن غذا می‌خورند، به طور قطع خود آقا آن را به انجام رسانده است و تأثیر معنوی آن در زندگی همه ما دیده می‌شود. این نیت و هدف اعضای مهدیه است. این مجتمع کمک می‌کند خودمان هم به اهل بیت (ع) نزدیک بمانیم.»

سال گذشته در مراسم نیمه شعبان از ۱۰ هزار میهمان پذیرایی کردیم
وی درباره مراسم خاص نیمه شعبان این مجموعه هم بیان می‌کند: «برگزاری ویژه برنامه‌های نیمه شعبان مهدیه از دهه ۸۰ آغاز شد. در زمین خاکی ابتدای مهرآباد داربست زدیم و خیمه راه انداختیم و برنامه اجرا کردیم. وقتی کار را شروع کردیم همگی همسن و سال بودیم و دوران نوجوانی را پشت سر می‌گذاشتیم. از شانزده ساله داشتیم تا بیست ساله. دوست داریم مثل همان دوران حالا نوجوان‌ها پای کار بیایند و جای ما را بگیرند. من معتقدم ما همگی از یک نسل بودیم و با دیدگاه خودمان در حوزه مذهبی و فرهنگی فعالیتمان را شروع کردیم و حالا هم باید نسل جدید با دیدگاه و نوع تفکر خودشان این مسئولیت را قبول کنند و ما هم در کنارشان باشیم و تجربیات خود را در اختیارشان بگذاریم و کمک کنیم تا اشتباهی از آن‌ها سرنزند. همان طور که تفکر و نوع فعالیت ما با نسل گذشته و خانواده خودمان متفاوت بود نسل امروز هم به این تغییرات نیاز دارد.» او سپس درباره تأثیر ساخت مهدیه در خیابان مهرآباد ۱۳ می‌گوید: «در این مدتی که مهدیه در مهرآباد ۱۳ در حال ساخت بود خوشبختانه خیابان نیز پیشرفت خوبی داشت و به خیابانی برای خدمت‌رسانی در زمینه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی تبدیل شده است. مجتمع مهدیه دیگر دور از دسترس نیست و همه به راحتی برای مراسم و برنامه‌ها در این مکان حضور پیدا می‌کنند. بسیاری از میهمانان مهدیه از دیگر قسمت‌های شهر برای حضور در مراسم به مهرآباد می‌آیند. سال گذشته توانستیم با همت و همکاری تمام خدمه ۳ شب مراسم نیمه شعبان را با ۱۰ هزار میهمان برگزار کنیم. سال‌های گذشته در مسجدالرضا برنامه را برگزار می‌کردیم و به مدت ۴ شب تنها توانستیم از ۳ تا ۴ هزار میهمان پذیرای کنیم، ولی سال گذشته که این مراسم در مجتمع برگزار شد، آن‌قدر فضا داشتیم که از میهمان بیشتری پذیرایی کنیم و با خیال آسوده سالن پایین و بخشی از سالن طبقه اول را در اختیار خانم‌ها قرار دادیم.»
شیرین‌ترین تولد
تعطیلات عید را در خدمت مهدیه گذراندیم
مافی‌ها ادامه می‌دهد: «بعد از سال‌ها برگزاری مراسم در خیمه‌ها، تصمیم گرفتیم برنامه نیمه شعبان را در مسجد الرضا (ع) در مهرآباد برگزار کنیم. نه نیاز به بستن داربست داشتیم و نه نگران آب و هوا بودیم. هیئت امنای مسجد نیز همراهی خوبی با ما داشتند. طی چند سال متمادی مراسم را در همان مسجد برگزار کردیم. بچه‌های هیئت دوست دارند، مراسم نیمه شعبان را با شور و شوق برپا کنند و این ممکن بود کمی با فضای مسجد همخوانی نداشته باشد، تا اینکه سال گذشته برای اولین بار زمانی که سقف مجموعه بنا شد تصمیم گرفتیم مراسم نیمه شعبان را با همان شور و شوق در مهدیه برپا کنیم. اول فروردین سال گذشته برخلاف بسیاری که چمدان سفر بستند، تمام خدمه مهدیه ماندند و تلاش کردند تا مهدیه برای اجرای مراسم نیمه شعبان آماده شود. ۲۵۰ نفر از خدمه خانم و آقا کمک کردند. تعدادی از خدمه بتن سقف را آماده می‌کردند ما هم هنوز بتن‌ها خشک نشده، پرده‌های مراسم را نصب می‌کردیم و مراسم باشکوه‌تر از همیشه با همان حرارت و شوری که بچه‌های هیئت دوست داشتند با حضور بیش از ده هزار نفر اجرا شد. چندین سال انتظار بالاخره نتایج خوبی به دنبال داشت.»

پخش برنامه منجلی دل‌ها.
اما با انتشار ویروس کرونا همه برنامه‌های امسال مهدیه برای نیمه شعبان متفاوت شد.
مافی‌ها در این باره هم می‌گوید: «برنامه‌ها به صورت مجازی و بیشتر به صورت مسابقه برگزار شد. امسال که به علت کرونا نمی‌توانیم مراسم مفصلی اجرا کنیم با همکاری صدا و سیمای خراسان رضوی برنامه «منجلی دل‌ها» ضبط و ثبت شد. این برنامه شامل ۱۰ قسمت بود و از ۱۶ فروردین در شبکه خراسان رضوی پخش شد. یک قسمت از این برنامه مربوط به مهدیه مهرآباد است. در هر قسمت این برنامه یکی از ۱۰ مهدیه فعال مشهد به ببینندگان معرفی شد. علاوه بر این مراسم جشن به صورت زنده و از صفحه اینستاگرام مهدیه برای مخاطبان به نمایش گذاشته شد.»

پختن کیک تولد با کمک مهدیه
آقای مافی‌ها در ادامه دیگر برنامه‌های مهدیه را برای نیمه شعبان معرفی می‌کند و می‌گوید: «قصد داشتیم برای سال تحویل و به مناسبت شهادت امام موسی کاظم (ع) در مهدیه مراسم داشته باشیم که به علت ویروس کرونا لغو شد و از مخاطبان خود در کانال مهدیه خواستیم که عکس سفره هفت سین خود را با حال و هوایی که دارد برای ما ارسال کنند که به قید قرعه هدایایی نیز تقدیم عزیزان شد. مسابقه بعدی که به مناسبت نیمه شعبان به صورت مجازی برگزار شد، کتاب‌خوانی است. مخاطبان با مطالعه کتاب «بیایید او را یاری کنیم» در مسابقه شرکت کردند و به سؤالاتی که از کتاب مطرح شد پاسخ دادند. «شیرین‌ترین تولد» مسابقه بعدی است که علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان در این مسابقه در روز میلاد حضرت حجت (عج) کیک تولد درست کردند و با ارسال عکس کیک در مسابقه شرکت کردند.
مهدیه برای پنج هزار شرکت‌کننده مواد اولیه کیک‌پزی خریداری کرد و در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داد. مخاطبان در سامانه مجازی مهدیه ثبت‌نام کردند و با دادن کد ملی سرپرست خانواده مواد مورد نیاز برای پخت کیک از طرف مهدیه برای آن‌ها ارسال شد. اعضای مهدیه با توزیع بسته پذیرایی بین منازل جشن نیمه شعبان را به خانه‌های مردم محله بردند. همچنین با توزیع غذای گرم بین خانواده‌های نیازمند و آسیب‌دیده از کرونا در شب میلاد حضرت صاحب الزمان (عج) دل‌هایشان را شاد کردند.»

تزئین خانه به خانه
مافی‌ها در ادامه می‌گوید: «مسابقه نقاشی با موضوع نیمه شعبان، برنامه بعدی ما برای دهه مهدویت بود. کودکان با ارسال نقاشی خود در فضای مجازی در مسابقه شرکت کردند و به تعدادی از آن‌ها به قید قرعه جوایزی اهدا شد. در سال‌های گذشته بزرگ‌ترین مسابقه نقاشی متری را در شهر مشهد و به مناسبت نیمه شعبان برگزار می‌کردیم که امسال به علت وجود ویروس امکان برگزاری آن را نداریم و امیدواریم بتوانیم در دهه کرامت آن را برگزار کنیم. تزئین خانه به خانه در روز نیمه شعبان بخش دیگری از برنامه‌های مهدیه بود. از مخاطبان خود خواستیم تا با تزئین بخشی از خانه به مناسبت نیمه شعبان این روز بزرگ را گرامی بدارند و با ارسال عکس در مسابقه مجازی تزئین خانه شرکت کنند. ماشین نویسی و دیوارنویسی نیز بخش دیگر فعالیت‌های اعضای مهدیه بود. علاوه بر آن روی تعدادی از خودرو‌ها نیز ضبط صوت نصب شد و در روز عید کاروان شادی در محله داشتیم.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->