به گزارش شهرآرانیوز، خلیل الله کاظمی، با اشاره به آبگرفتگیهای معابر در پی بارندگیهای شدید بهارسال گذشته گفت: شهر مشهد برای جمع آوری آبهای سطحی دارای ۱۵۱ کیلومترمسیل و ۱۲۹۱ کیلومتر کانال سرباز و سرپوشیده است.
وی افزود: طی سالهای گذشته در راستای حفظ سیما و منظرشهری، همچنین مسائل بهداشتی ۱۲۵ کیلومتر از ۱۵۱ کیلومترمسیلهای مشهد تعریض، کف سازی و بدنه سازی شده است.
کاظمی اضافه کرد: با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده هرسال ۵ کیلومتر از ۲۶ کیلومتر باقی مانده ازمسیلهای خاکی بدنه سازی و کف سازی میشود، اما آمادگی آن را داریم که درصورت تخصیص اعتبارات کافی این ۲۶ کیلومتر را ظرف یکسال کف سازی و بدنه سازی کنیم.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، با بیان این که ۵ کیلومتر از این مسیلها در داخل اراضی آستان قدس، فرودگاه و اماکن نظامی و انتظامی قراردارد، اظهارکرد: طبق قانون کف سازی و بدنه سازی آنها با شهرداری نیست، اما با این حال مکاتبات لازم با آب منطقهای و ارگانهای مذکور در این زمینه انجام شده است.
وی با اشاره به دلایل آبگرفتگی معابردر هنگام بارش شدید باران اضافه کرد: یکی از دلایل آبگرفتگی معابر شیب بندی نامناسب آسفالت است که باعث میشود آب باران به سمت کانالها هدایت نشود که در بارندگیهای اخیر ۴۱ نقطه شناسایی و رفع نقص شد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل آب گرفتگی مسدودشدن مسیر کانالها است که این موضوع هم به بحث نگهداری ارتباط دارد.
کاظمی گفت: دلیل دیگر آبگرفتگی معابر درهنگام بارندگی، کامل نبودن شبکه جمع آوری فاضلاب شهری است که در هنگام بارش شدید باران با توجه به وجود فاضلاب و پر بودن بخش زیادی از کانالهای جمع آوری آبهای سطحی، سرریزشدن کانالها و آب گرفتگی معابر را در پی دارد.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان این که بخش دیگری از آبگرفتگیها مرتبط با مناطق منفصل توس و قرقی است که از سال ۹۲ به شهرمشهد الحاق شده اند، اظهارکرد: ایجاد شبکه جمع آوری آبهای سطحی دراین نواحی نیازمند تدوین طرحهای تفصیلی است تا براساس آن بتوانیم کانال و شبکههای مورد نیاز جمع آوری آبهای سطحی را ایجاد کنیم، اما با این حال درحد رفع خطر اعتبار به این مناطق تخصیص داده شده و طرح شبکه جمع آوری آبهای سطحی توس و قرقی درحال تهیه است.
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد