آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

جهاددانشگاهی خراسان رضوی برای تشخیص مولکولی کووید ـ ۱۹ دست به کار شد

  • کد خبر: ۲۳۷۲۲
  • ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
جهاددانشگاهی خراسان رضوی برای تشخیص مولکولی کووید ـ ۱۹ دست به کار شد
رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی از راه اندازی آزمایشگاه تشخیص کووید ۱۹ در استان خراسان رضوی توسط این سازمان برای بیماران سرپایی خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر سید علی اکبر شمسیان همزمان با افتتاح آزمایشگاه تشخیص کووید ۱۹، گفت: جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی در شرایط دشوار این روزها که همه‌گیری کرونا، سلامت را به جبهه جهاد کشور تبدیل کرده است، مانند همیشه در کنار مردم و مدیریت ارشد استان ایستاده تا با به‌کارگیری تمام توان خود به یاری همکاران حوزه سلامت شتافته و در حد توان ایفای نقش نماید.

وی افزود: فعالیت‌های جهاددانشگاهی در خصوص تشخیص بیماری کووید ۱۹ از زمان شیوع ویروس در چین آغاز شد و با اعلام تشخیص بیماری در ایران شدت گرفت.

به گفته وی، با توجه به توان بالای جهاددانشگاهی کشور در علوم پایه پزشکی، طراحی و ساخت کیت تشخیصی  کووید ۱۹ در دستور کار چند واحد توانمند این نهاد از جمله سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی قرار گرفت.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: خوشبختانه جهادگران پرتلاش پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی زودتر از سایر واحدهای این نهاد، موفق به ساخت کیت تشخیص مولکولی این بیماری به عنوان نخستین کیت تشخیصی داخلی شدند که به تایید مرکز تشخیص سریع انستیتو پاستور ایران هم رسید.

دکتر شمسیان بیان‌کرد: سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با سابقه موفق بیش از چهار دهه در حوزه تشخیص طبی و دارا بودن مرکز تحقیقاتی در زمینه ویروس‌شناسی و گروه پژوهشی بیولوژی سلولی و مولکولی با همکاری معاونت درمان و گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد،حمایت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس و مسئولان ارشد استان از امروز ۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۹۹، فعالیت خود را در زمینه بیماران سرپایی مشکوک به ابتلا به کووید ۱۹ آغاز می‌کند.

وی ادامه‌داد:  در آزمایشگاه تشخیص کووید ۱۹  جهاددانشگاهی خراسان رضوی، از کیت تشخیص مولکولی کووید ۱۹ با نام تجاری COVIMED ساخت پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی استفاده می‌شود که با بررسی سه ناحیه‌ از ژنوم ویروس و بر مبنای پروتکل سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کیت طراحی شده در جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی مراحل نهایی کنترل کیفی را در درون مجموعه سپری کرده و آماده ارسال برای تایید نهایی است، اظهارکرد: یکی از چالش‌های جدی برای انجام تعداد بالای آزمایش در سطح بین‌المللی کیت استخراج RNA این ویروس است که اکنون به علت میزان تقاضای بالا امکان تهیه گسترده آن از خارج از کشور وجود ندارد اما خوشبختانه از طرف چند شرکت‌ دانش بنیان فعال از شرکت ریزمولکول دانا وابسته به دانشگاه فردوسی مشهد تهیه شده و در انجام این آزمایش در کنار کیت‌های مطرح بین‌المللی و با همان کیفیت استفاده می‌شود.

دکتر شمسیان گفت: هدف جهاددانشگاهی خراسان رضوی از راه اندازی مرکز سرپایی تشخیص کووید ۱۹، بالا بردن ظرفیت تشخیص این بیماری در استان و کمک به دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای مهار زودهنگام این بیماری است.

به گفته وی، نحوه نمونه‌گیری و مراحل انجام آزمایش در این نهاد به گونه‌ای طراحی شده که ایمنی مراجعان و همکاران جهادگر که همگی داوطلبانه برای حضور در این مرکز اعلام آمادگی کردند، حفظ شود. بیماران مشکوک به کووید۱۹ ابتدا باید با شماره‌های ۳۱۹۹۷۶۰۴ الی ۶ تماس حاصل فرمایند تا پس از تکمیل اطلاعات لازم و شرح‌حال برای انجام نمونه‌گیری به بیماران نوبت داده می‌شود.

وی گفت: نمونه‌گیری از ترشحات نازوفارنکس و اوروفارنکس ( خلف حفره بینی و انتهای حفره دهان) انجام می‌شود. به منظور تسهیل فرایند برای بیماران محترم و بالابردن دقت، مراحل اولیه به صورت تلفنی و الکترونیک انجام می‌شود.

وی افزود: دانشمندان، پژوهشگران و فناوران جمهوری اسلامی ایران در جریان این پاندمی، سطح توانمندی بالای کشور را در زمینه علوم پایه پزشکی به نمایش گذاشتند که قابل تحسین است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی بیان‌کرد: فعالیت‌های این سازمان به این مهم محدود نمی‌شود و پژوهشگران جهاددانشگاهی خراسان رضوی در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و کارآفرینی مشغول تحلیل وضعیت موجود هستند تا راهکارهایی برای برون رفت از شرایط پساکرونا با توجه به شرایط اقتصادی کشور ارائه دهند.

وی تاکیدکرد: همچنین خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا تلاش وافری برای استفاده از ظرفیت آموزشی و فرهنگی خود برای ارتقاء آگاهی‌های عمومی انجام داده و خواهد داد. انشا الله همبستگی ایجاد شده بین اقشار مختلف و عنایت پروردگار تسهیل‌ کننده عبور مردم شریف ایران از بحران کنونی خواهد بود.    

وی گفت: جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز درحال استفاده از زیرساخت‌های فرهنگی و پیوندهای اجتماعی قشردانشجو  برای بهره‌مندی از ظرفیت کمک‌های خیرخواهانه در طرحی باعنوان « نان و پنیر و همدلی» برای حمایت از محرومان است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->