۱۱۱ نفر از حجاج به دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور بازگشتند مقطع کاردانی رشته «فوریت‌های پزشکی» حذف خواهد شد ارتباط گردشگری ایران با مالزی افزایش می‌یابد هشداری برای زمین؛ ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست دستگیری عامل قتل پاکبان مشهدی + عکس خمیردندان‌های غیرمجاز از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سفری در مشهد نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند واریز ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) کشف انبار داروهای غیرمجاز توسط پلیس مشهد پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۱۴ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان سالاد سزار ۱۰۰ ساله شد | همه چیز در مورد یک سالاد پرطرفدار اهدای اعضای کودک مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی سه بیمار نیازمند‌به‌عضو شد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گردشگری ایران از دریچه سیاستگذاری دولت چهاردهم؛ باید و نبایدها انفجار شدید در کارخانه تولید جنگ‌افزار آمریکا + فیلم معلمان مدارس غیردولتی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می‌گیرند مقدمه و بستر توانمندسازی کودکان کار باید فراهم شود | آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم افزایش نسبی دما طی امروز و فردا در بیشتر نقاط کشور (۱۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است

  • کد خبر: ۲۳۷۳۳۰
  • ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است
مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است، به همین جهت شهرداری‌ها می‌توانند در این زمینه نقش مهمی داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ عبدالرضا میراولیایی در خصوص سند پدافند زیستی مدیریت برنامه آئدس مهاجم در کشور اظهار کرد: سند پدافند زیستی مدیریت برنامه آئدس مهاجم در کشور تدوین و ابلاغ شده و در واقع از آنجایی که آئدس یک معضلی فراتر از وزارت بهداشت است و به این جهت که ما پشه آئدس را در مناطقی می‌بینیم که از لحاظ بهسازی محیط و پیرامون محیطی دچار اشکال است و مدیریت پسماند، به خوبی انجام نمی‌شود، بنابراین رفع این معضل به تعامل دستگاه‌های مختلف که در این زمینه مسئولیت دارند، ارتباط دارد. این سندی است که از طریق سازمان پدافند غیرعامل تهیه و به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده و تکالیفی را برای همه دستگاه‌ها در نظر گرفته است.

وی بیان کرد: مهمترین رسالتی که همه دستگاه‌ها دارند موضوع همکاری برای جلوگیری از استقرار پشه است. ما باید کاری کنیم که پشه استقرار پیدا نکند، بنابراین مهمترین کار برای پیشگیری از استقرار پشه موضوع بهسازی محیط بوده، به همین دلیل سند ابلاغ شده است. همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها، گمرکات و فرودگاه‌های بین‌المللی و هر جایی که ارتباط با خارج از کشور دارد باید همکاری لازم را داشته باشند تا بهسازی محیط اتفاق بیفتد.

میراولیایی با بیان اینکه این پشه تمایل زیادی دارد که در ظروف آبی دست‌ساز بشر فعالیت کند، عنوان کرد: به طور مثال در مناطق جنوبی کشور و یا مناطق کویری که آب شرب به میزان کافی ممکن است در تمامی ساعات روز در دسترس نباشد و مردم آب را در یک سری از مخازن آب ذخیره می‌کنند، این پشه می‌تواند در چنین فضا‌هایی فعالیت داشته باشد، بنابراین لازم است مدیریت شود و آب بهداشتی در اختیار افراد قرار بگیرد.

مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: از دیگر مکان‌هایی که این پشه می‌تواند در آنجا فعالیت داشته باشد، تایر‌های رها شده است. در بسیاری از مکان‌ها از این تایر‌ها به عنوان حصار باغات استفاده می‌شود، بنابراین این تایر‌ها باید مدیریت و جمع‌آوری شود؛ زیرا این پشه به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است. به همین جهت شهرداری‌ها می‌توانند در این زمینه نقش مهمی داشته باشند اما شاید یکی از مهمترین ارکان این سند مردم باشند.

وی اضافه کرد: مردم باید با پاکیزه نگه داشتن محیط زندگی‌شان در محیط خانه به ویژه از ایجاد فضا‌هایی که باعث فعالیت این نوع پشه می‌شود، پرهیز کنند. ظروفی که در زیر کولر‌های گازی به ویژه در مناطق جنوبی و شمالی کشور قرار داده شده و آب در آن جمع می‌شود می‌تواند از محیط‌های جذاب برای پشه آئدس باشد، بنابراین این ظروف باید مرتب خالی شده و از تجمع آب راکد در این ظروف خودداری شود.

میراولیایی خاطرنشان کرد: این پشه تمایل زیادی به تخم‌گذاری در زیستگاه‌های کوچک دارد، حتی در حد چند سی‌سی آب که در یک ظرف کوچک جمع شده باشد. این تفاوت بین زیستگاه لاروی این پشه نسبت به پشه مالاریا است. عموما پشه آنوفل که ناقل بیماری مالاریا بوده، در زیستگاه‌های بزرگ مانند نیزار‌های اطراف رودخانه‌ها که آب‌های راکد یا در استخر‌ها و یا جا‌های بزرگی که آب راکد جمع شده، تخمگذاری می‌کنند، اما زیستگاه پشه آئدس زیستگاه کوچکی است. مقابله با این پشه نیاز به یک عزم ملی و یک همکاری فرابخشی دارد. سند مقابله با پشه آئدس ابلاغ شده است و همه دستگاه‌ها باید به این تکلیف عمل کنند.

مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تفاوت پشه آنوفل و پشه آئدس گفت: باید به این موضوع هم توجه کرد که ما همیشه در خصوص پشه مالاریا توصیه می‌کنیم از پشه‌بند استفاده شود؛ زیرا پشه مالاریا شب‌گرد بوده، اما پشه آئدس مهاجم بیشتر روزگرد است و بیشتر هم در زمان طلوع خورشید و غروب خورشید یعنی هنگام نماز صبح و نماز مغرب گزش را انجام می‌دهد، از همین رو مبارزه با این پشه کمی سخت می‌شود؛ زیرا در این زمان‌ها نمی‌توان از پشه‌بند استفاده کرد و معمولا افراد در حال کار‌های روزمره‌شان هستند.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->