زلزله زاهدان را لرزاند + جزئیات (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) برگزاری کلاس‌های آمادگی شروع مدارس ممنوع است | والدین گزارش کنند، با مدارس متخلف برخورد می‌شود حجت الاسلام والمسلمین علی‌‌اكبر الهى خراسانى دعوت حق را لبیک گفت  ۸۱ کودک شیرخوار در مراکز بهزیستی خراسان رضوی تحت مراقبت هستند | شیرخوارگاه خالی نشده است آخرین اخبار از آتش‌سوزی یک مجتمع تجاری در سبزوار | آتش مهار شد + فیلم (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) برنامه‌های آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در راستای بهبود آموزش در مدارس شیوع بالای آرتروز زانو در بین ایرانی‌ها | کدام گروه‌های سنی در معرض خطر هستند؟ طرح جدید هلال احمر برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند | توزیع بسته‌های لوازم‌التحریر در مناطق کم‌برخوردار بازنشستگان نفت، سهامدار پتروشیمی می‌شوند واکسن آبله‌مرغان موجود شد | آیا واکسن بزنیم یا نه؟ آیا کره‌های محلی برای طبخ غذا بهتر است و باعث افزایش چربی خون نمی‌شود؟ بی‌احتیاطی ۳ جوان به قیمت جانشان تمام شد | پا در رکاب چاه، جان در کمین مرگ فرمانده انتظامی سیب و سوران به شهادت رسید دستگیری قاتل پس از ۱۴ سال | انکار دسیسه زنانه برای قتل شوهر ۵ هزار شاکی منتظر تعیین تکلیف پرونده «موبایل موسوی» توصیه رئیس کل دادگستری خراسان رضوی به کارآموزان قضایی: با مردم مهربان باشید و از وسوسه‌های شیطانی دوری کنید سخنگوی آموزش و پرورش: هیچ اتفاقی مانع آغاز مدارس در اول مهر نمی‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۴) | هوای مشهد موقتاً گرم می‌شود یک کشته و ۲۰ مصدوم در تصادف اتوبوس محور تهران به مشهد (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) پیگیری جدی مجلس برای افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی: آمار مبتلایان به سرطان پستان در خراسان رضوی بالاست منشا ۴۰ درصد آلودگی هوای سرخس خراسان رضوی، ترکمنستان است عقیم‌سازی پشه‌ها برای مقابله با تب دنگی | ساکنان برج‌ها هم از پشه آئدس در امان نیستند مشهد، میزبان اولین کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی و فناوری‌های سلامت در زنان و زایمان انتقاد معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش به ساعت محدود ورزش مدارس و تحرک کم دانش‌آموزان هشدار در مورد خطرات چاقی در کودکان ادامه ثبت‌نام مدارس در پایه‌های هفتم و دهم | ثبت‌نام ۸۵ درصد دانش‌آموزان نهایی شده است تأمین ۳.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا تا نیمه اول آبان‌ماه
سرخط خبرها

نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند

  • کد خبر: ۲۳۷۳۴۰
  • ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند
عابران پیاده به عنوان آسیب‌پذیرترین کاربران ترافیکی نیمی از تصادفات فوتی شهرمان را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، هر روز از خانه تا محل کار و مسیر برگشت را پیاده گز می‌کند. خیلی برایش اهمیت ندارد که سفری ایمن را تجربه کند. برای نمونه از سواره رو رفت و آمد می‌کند. بیشتر وقت‌هاسرگرم گوشی همراهش است تا به مقصد برسد. بار‌ها پیش آمده است که با صدای مهیب ترمز خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها به خودش آمده و هول شده است که در آن لحظه چه واکنشی را از خود نشان دهد. تعداد چنین افرادی در شهرمان یکی دوتا نیست؛ سال گذشته ۱۶۶ نفر بودند. جمعیتی معادل ۵۵ درصد کشتگان ترافیکی مشهد. مسئله‌ای که سبب شده است تا عابران پیاده لقب آسیب پذیرترین کاربران ترافیکی را به خود اختصاص دهند.

جزو کدام دسته‌اید؟

عابران پیاده به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • آنهایی که قانون گریزند: نمونه این گروه افراد به کسانی باز‌ می‌گردد که به عنوان نمونه از زیرپل عابر پیاده از عرض خیابان عبور می‌کنند
  • آنهایی که درگیر مشغله‌های فکری اند: عده‌ای هم به واسطه دغدغه‌های ذهنی از جمله اقتصاد، مشکلات خانوادگی و... ناخواسته حواسشان به دور و اطرافشان نیست.

اولین

عابران پیاده در صدر کاربران آسیب‌پذیر ترافیکی شهر به حساب می‌آیند.

عابران پیاده بخوانند

درست است که ضمانت اجرایی برای جریمه کردن عابران پیاده در شرایطی که تخلفی را ایجاد می‌کنند، وجود ندارد، اما برابر ماده ۲۱۵ آیین نامه راهنمایی و رانندگی قانون گذار ۹ وظیفه را بر عهده عابران پیاده قرار داده است. بر اساس این ماده، عابر پیاده در بروز تصادفات سهم تقصیر دارد.

  • در محل‌هایی که پیاده رو وجود دارد از سطح سواره رو استفاده نکنند.
  • در محل‌هایی که پیاده رو وجود ندارد یا در صورت وجود به دلایلی غیر قابل تردد باشد باید از منتهاالیه سمت چپ سواره رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور کنند.
  • برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه‌های پیاده، پل‌های هوایی و گذرگاه‌های زیرزمینی مجاز عبور کنند.
  • از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره رو خودداری کنند و مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند.
  • از حصار آزادراه‌ها نگذرند و در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از لابه لای درختان و گل و بوته‌های حاشیه و میانه راه عبور نکنند.
  • در تقاطع‌ها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت کنند و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود عبور نکنند.
  • از موانع و خط کشی خطوط ویژه  سواره رو خیابان‌ها و میدان‌ها عبور نکنند.
  • در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی، خارج از  گذرگاه‌های تعیین شده عبورنکنند.
  • در سواره رو خیابان برای سوار شدن به وسیله نقلیه و همچنین صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه، توقف نکنند.

نکته: ضروری است عابران پیاده به عنوان یکی از کاربران ترافیکی پرخطر برای تردد در معابر شهری نسبت به مسئولیت فردی و اجتماعی خود آگاهی داشته باشند. یک فرد به عنوان پیاده وقتی سطح سواره رو را برای تردد انتخاب می‌کند باید بداند که جدا از مخاطراتی که در زمان عبور و مرور ممکن است برایش پیش بیاید در حدی که جانش را از دست بدهد، باعث کندی حرکت و ایجاد تصادف در معبر می‌شود.

چرا از پیاده رو حرکت نمی‌کنیم؟

همیشه نمی‌توان انگشت اتهام را در تصادف‌هایی که ناشی از برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده است به سمت عابران پیاده دراز کرد. گاهی فراهم نبودن شرایط باعث می‌شود عابر پیاده ترجیح دهد از سطح سواره رو به مسیر خود ادامه بدهد. از مهم‌ترین علت‌های این اتفاق می‌توان به مسائل زیر اشاره کرد:

  • پارک وسایل نقلیه موتوری از جمله خودرو‌های سواری در پیاده رو
  • رعایت نکردن سد معبر برخی کسبه
  • مناسب سازی نکردن برخی پیاده رو‌ها (مشکلات هندسی) که بیشتر از یک عابر پیاده برای سالمندان، کالسکه داران و ولیچرسواران مشکل رفت و آمد ایجاد می‌کند.
  • حفاری و کنده کاری‌های طولانی مدت برخی سازمان‌ها
  • وجود برخی مشاغل مزاحم در دل شهر
  • عبور و مرور موتورسیکلت‌ها در پیاده رو
  • تردد دوچرخه سواران از سطح پیاده رو
  • تمایل عبور از سواره رو برای مسیر‌های کوتاه، به عنوان نمونه گذر از کوچه‌ای به کوچه دیگر

چند قدم تا مرگ!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->