مهلت چند هفته‌ای اولیای دم به قاتل فرزندشان قصاص؛ مجازات قتل زن میانسال بعد از رابطه نامشروع سامانه‌های الکترونیکی ثبت اسناد فردا (دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳) فعال است چند منبع مهم آلودگی هوا در خانه را بشناسید تعطیلی واحدهای قضایی استان تهران در روز دوشنبه (۶ اسفند ۱۴۰۳) ظفرقندی خبر داد: استقبال کمرنگ پزشکان از تخصص‌های داخلی و جراحی بایدها و نبایدهای گرم کردن غذا در مایکروویو سازمان غذاودارو هشدار داد: خطر تشدید کبد چرب با مصرف داروهای مسکن و گیاهی نامعتبر برخورد ۲ پراید در خواف پنج مصدوم برجای گذاشت (۵ اسفند ۱۴۰۳) شرایط رانندگی با گواهینامه ایرانی در عراق اعلام شد آیا مدارس و ادارات مشهد و خراسان رضوی فردا (دوشنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۳) تعطیل است؟ تیراندازی به رئیس آموزش و پرورش سراوان (۵ اسفند ۱۴۰۳) آیا تخمه آفتابگردان برای مبتلایان به دیابت و کبد چرب مضر است؟ صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی بارش برف و باران (۵ اسفند ۱۴۰۳) ماجرای کارزار سربازی دختران چیست؟ | استقبال جالب و معنادار مردان ایران افزایش ۲۵ درصدی بلیت مترو در سال ۱۴۰۴ از پالایش قوانین قدیم تا نظارت بر قوانین جدید | حوزه خراسان، مشاور فقهی قانون‌گذاری مجلس می‌شود آیا مدارس و دانشگاه‌های استان مازندران تا پایان هفته مجازی شده است؟ (۵ اسفند ۱۴۰۳) جدول فوق‌العاده ایثارگری بازنشستگان و تأثیر آن روی همسان‌سازی حقوق منتشر شد + جزئیات آغاز طرح امداد نوروزی اورژانس از ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ شلیک خونین به جوان تهرانی در ولنجک آغاز برنامه ملی برای رصد کمبود‌های ملزومات پزشکی اهدای عضو دختر جوان مرگ مغزی به ۶ بیمار زندگی دوباره بخشید (۵ اسفند ۱۴۰۳) انسداد برخی جاده‌های کشور به علت بارش برف (۵ اسفند ۱۴۰۳) محکومیت اعضای باند قاچاق هروئین و شیشه در بندرعباس | حکم اعدام برای ۳ تن از متهمان رشد ۷۰ درصدی مبلغ اضافه‌کار محیط‌بانان در سال ۱۴۰۴ آزمون‌های علوم پزشکی ۱۴۰۳ با ۱۱ هزار داوطلب برگزار شد دوازدهمین جشنواره انتخاب کارفرمایان برتر خراسان رضوی برگزار شد (۵ اسفند ۱۴۰۳) | ۵۲ درصد کارگران استان پیش از موعد بازنشسته می‌شوند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۵ اسفند ۱۴۰۳) | هوا از فردا سرد می‌شود آیا عیدی ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی قبل از ماه مبارک رمضان پرداخت می‌شود؟ پزشکیان در آیین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره خوارزمی: اراده حل مسئله و مشکلات کشور را داریم
سرخط خبرها

نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند

  • کد خبر: ۲۳۷۳۴۰
  • ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند
عابران پیاده به عنوان آسیب‌پذیرترین کاربران ترافیکی نیمی از تصادفات فوتی شهرمان را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، هر روز از خانه تا محل کار و مسیر برگشت را پیاده گز می‌کند. خیلی برایش اهمیت ندارد که سفری ایمن را تجربه کند. برای نمونه از سواره رو رفت و آمد می‌کند. بیشتر وقت‌هاسرگرم گوشی همراهش است تا به مقصد برسد. بار‌ها پیش آمده است که با صدای مهیب ترمز خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها به خودش آمده و هول شده است که در آن لحظه چه واکنشی را از خود نشان دهد. تعداد چنین افرادی در شهرمان یکی دوتا نیست؛ سال گذشته ۱۶۶ نفر بودند. جمعیتی معادل ۵۵ درصد کشتگان ترافیکی مشهد. مسئله‌ای که سبب شده است تا عابران پیاده لقب آسیب پذیرترین کاربران ترافیکی را به خود اختصاص دهند.

جزو کدام دسته‌اید؟

عابران پیاده به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • آنهایی که قانون گریزند: نمونه این گروه افراد به کسانی باز‌ می‌گردد که به عنوان نمونه از زیرپل عابر پیاده از عرض خیابان عبور می‌کنند
  • آنهایی که درگیر مشغله‌های فکری اند: عده‌ای هم به واسطه دغدغه‌های ذهنی از جمله اقتصاد، مشکلات خانوادگی و... ناخواسته حواسشان به دور و اطرافشان نیست.

اولین

عابران پیاده در صدر کاربران آسیب‌پذیر ترافیکی شهر به حساب می‌آیند.

عابران پیاده بخوانند

درست است که ضمانت اجرایی برای جریمه کردن عابران پیاده در شرایطی که تخلفی را ایجاد می‌کنند، وجود ندارد، اما برابر ماده ۲۱۵ آیین نامه راهنمایی و رانندگی قانون گذار ۹ وظیفه را بر عهده عابران پیاده قرار داده است. بر اساس این ماده، عابر پیاده در بروز تصادفات سهم تقصیر دارد.

  • در محل‌هایی که پیاده رو وجود دارد از سطح سواره رو استفاده نکنند.
  • در محل‌هایی که پیاده رو وجود ندارد یا در صورت وجود به دلایلی غیر قابل تردد باشد باید از منتهاالیه سمت چپ سواره رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور کنند.
  • برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه‌های پیاده، پل‌های هوایی و گذرگاه‌های زیرزمینی مجاز عبور کنند.
  • از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره رو خودداری کنند و مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند.
  • از حصار آزادراه‌ها نگذرند و در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از لابه لای درختان و گل و بوته‌های حاشیه و میانه راه عبور نکنند.
  • در تقاطع‌ها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت کنند و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود عبور نکنند.
  • از موانع و خط کشی خطوط ویژه  سواره رو خیابان‌ها و میدان‌ها عبور نکنند.
  • در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی، خارج از  گذرگاه‌های تعیین شده عبورنکنند.
  • در سواره رو خیابان برای سوار شدن به وسیله نقلیه و همچنین صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه، توقف نکنند.

نکته: ضروری است عابران پیاده به عنوان یکی از کاربران ترافیکی پرخطر برای تردد در معابر شهری نسبت به مسئولیت فردی و اجتماعی خود آگاهی داشته باشند. یک فرد به عنوان پیاده وقتی سطح سواره رو را برای تردد انتخاب می‌کند باید بداند که جدا از مخاطراتی که در زمان عبور و مرور ممکن است برایش پیش بیاید در حدی که جانش را از دست بدهد، باعث کندی حرکت و ایجاد تصادف در معبر می‌شود.

چرا از پیاده رو حرکت نمی‌کنیم؟

همیشه نمی‌توان انگشت اتهام را در تصادف‌هایی که ناشی از برخورد وسیله نقلیه با عابر پیاده است به سمت عابران پیاده دراز کرد. گاهی فراهم نبودن شرایط باعث می‌شود عابر پیاده ترجیح دهد از سطح سواره رو به مسیر خود ادامه بدهد. از مهم‌ترین علت‌های این اتفاق می‌توان به مسائل زیر اشاره کرد:

  • پارک وسایل نقلیه موتوری از جمله خودرو‌های سواری در پیاده رو
  • رعایت نکردن سد معبر برخی کسبه
  • مناسب سازی نکردن برخی پیاده رو‌ها (مشکلات هندسی) که بیشتر از یک عابر پیاده برای سالمندان، کالسکه داران و ولیچرسواران مشکل رفت و آمد ایجاد می‌کند.
  • حفاری و کنده کاری‌های طولانی مدت برخی سازمان‌ها
  • وجود برخی مشاغل مزاحم در دل شهر
  • عبور و مرور موتورسیکلت‌ها در پیاده رو
  • تردد دوچرخه سواران از سطح پیاده رو
  • تمایل عبور از سواره رو برای مسیر‌های کوتاه، به عنوان نمونه گذر از کوچه‌ای به کوچه دیگر

چند قدم تا مرگ!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->