صهیونیست‌ها برای توافق با حماس کوتاه آمدند | هیات اسرائیلی و رئیس سیا به دوحه می‌روند توصیه‌های عجیب ترامپ به بایدن در برخورد با منتقدان! تظاهرات هزاران شهرک‌نشین صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی ۱۶ شهید و ۷۵ زخمی در جنایت جدید صهیونیست‌ها در «النصیرات»+ فیلم هاآرتص: تل‌آویو مشروعیت بین المللی خود را از دست داده است مذاکرات یمنی‌ها با وجود کارشکنی‌های آمریکا ادامه دارد تیراندازی در کنتاکی آمریکا | ۸ نفر کشته و زخمی شدند (۱۶ تیر ۱۴۰۳) پیام تبریک نصرالله به پزشکیان: حزب‌الله و مقاومت ایران را پشتیبان قوی، ثابت وهمیشگی خود می‌دانند رسانه‌های عبری: فردا اعتراضات علیه نتانیاهو به اوج می‌رسد اذعان روزنامه صهیونیستی معاریو به کنترل حماس بر غزه ناوشکن انگلیسی از دریای سرخ می‌رود واکنش مغرضانه آمریکا به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۶ تیر ۱۴۰۳) سعید جلیلی عصر امروز با رهبر انقلاب دیدار کرد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) دیدار رئیس‌جمهور منتخب با رهبر معظم انقلاب نشست مردمی مسعود پزشکیان در مرقد مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد + فیلم (۱۶ تیر ۱۴۰۳) حمله جنگنده‌های آمریکایی- انگلیسی به خاک یمن (۱۶ تیر ۱۴۰۳) رئیس جمهور منتخب با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کرد + فیلم علی اکبر ولایتی انتخاب پزشکیان به ریاست جمهوری را تبریک گفت + متن پیام
سرخط خبرها

مذاکرات یمنی‌ها با وجود کارشکنی‌های آمریکا ادامه دارد

  • کد خبر: ۲۳۷۷۲۲
  • ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
مذاکرات یمنی‌ها با وجود کارشکنی‌های آمریکا ادامه دارد
مذاکرات گروه های یمنی در پرونده اسرا درحالی از سر گرفته شده است که آمریکا در ماه‌های اخیر تلاش کرد تا هرگونه توافق در یمن را منوط به عقب‌نشینی انصارالله از راهبرد وحدت میادین و دست کشیدن از حمایت مردم غزه نماید.

به گزارش شهرآرانیوز، هیئت دولت نجات ملی یمن و هیئت دولت مستعفی این کشور که در ریاض اقامت دارد، نهمین دور از مذاکرات مربوط به آزادی اسرای طرفین جنگ در این کشور را در مسقط آغاز کردند. این مذاکرات در حالی آغاز شده که حدود ۷ هزار نفر از اعضا و نیرو‌های انصارالله و دیگر گروه‌های متحدش در اسارت دولت مستعفی است و در مقابل ۸ هزار نفر ازعناصر بازمانده از دولت «عبدربه منصور هادی» و نیرو‌های شبه نظامی نیز توسط دولت صنعا دستگیر شده‌اند.

پیش از این طرفین در استکهلم و امان مذاکراتی در این زمینه داشته اند که در دو مورد طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ دو مرتبه عملیات تبادل اسرا میان طرفین انجام شد.

«عبد القادر المرتضى»، رئیس هیئت مذاکره کننده دولت صنعا در صفحه شخصی‌اش در شبکه ایکس نوشت: برای برگزاری دور جدید مذاکرات پرونده اسرا تحت نظارت سازمان ملل به مسقط، پایتخت عمان آمده‌ایم، امیدوارم این دور از مذاکرات موفقیت آمیز باشد و به توافق جدیدی برای تبادل اسرا منتهی شود. در سمت مقابل «ماجد فضائل» رئیس هیئت دولت مستعفی نیز در مصاحبه با العربیه تاکید کرد که خواستار آزادی همه اسرا و افراد بازداشت شده بدون هرگونه تبعیض و اولویت هستیم.

این مذاکرات در شرایطی برگزار می‌شود که طی یکسال اخیر روند مذاکرات صلح در یمن در نتیجه حمایت انصارالله از مردم مظلوم فلسطین متوقف شد. آمریکا و متحدانش در راستای فشار بر مقاومت یمن تلاش کردند تا هرگونه صلح و گشایش در پرونده یمن را منوط به عقب نشینی انصارالله از موضع حامیانه غزه و توقف حملات به سرزمین‌های اشغالی کنند.

آمریکایی‌ها در ابتدا تلاش داشتند تا با وعده کمک‌های مالی، آزاد کردن بخشی از دارایی‌های یمن و همچنین فشار بر دیگر گروه‌های یمنی برای دادن امتیاز به انصارالله، آنها را مجاب کنند از حمایت فلسطین دست بکشند.

با این حال انصارالله با اصرار بر موضع اصولی و تاریخی ملت یمن علیه رژیم صهیونیستی حاضر به این امر نشد و همین مسئله عامل مانع تراشی‌های واشنگتن و لندن در روند مذاکرات صلح یمن شد. همزمان عربستان سعودی نیز به دلیل فشار‌های آمریکا از روند مذاکرات با یمن خارج شد و رفت و آمد‌ها میان ریاض و صنعا و تردد میان هیئت‌های سیاسی دو کشور متوقف ماند.

با این حال بنظر می‌رسد که برگزاری این دور از مذاکرات مربوط بیشتر از آنکه دارای جنبه بشردوستانه باشد، جنبه سیاسی دارد و نشان دهنده این است که عربستان می‌خواهد از این رهگذر کانال ارتباطی با دولت صنعا را حفظ نماید.

عربستان نگران است در نتیجه استمرار بحران در غزه و به تبع آن تشدید درگیری در باب المندب و دریای سرخ، توافقات این کشور با یمنی‌ها از بین برود و این کشور هدف حملات انتقام‌جویانه یمنی‌ها قرار گیرد که برخلاف برنامه ریزی‌های اقتصادی محمد بن سلمان است.

براساس گزارش رسانه‌ها مهمترین موضوع اختلافی در دور نهم مذاکرات در مسقط سرنوشت «محمد قحطان»، از چهره‌های سیاسی بازمانده دولت عبدربه منصور هادی است. با این حال این امیدواری وجود دارد که این مذاکرات مسیر مذاکرات دشوارتر درخصوص آینده ارتش، ساختار نظامی، سیاسی و اقتصادی یمن را تسهیل نماید.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->